گروه شهری: تالاب کانی‌برازان در آذربایجان غربی میزبان 40 نفر از فراگیران دوره آموزشی راهنمایان طبیعت‌گردی شد.

افسانه احسانی، مدرس اکوتوریسم، دراین‌باره به همشهری گفت: این 40 نفر که برای راهنمایی اکوتوریسم آموزش می‌بینند باید به‌صورت عملی با مباحث مطرح در دوره آشنا می‌شدند که به همین منظور این تالاب انتخاب شد و آنها در این منطقه حاضر شدند.

به گفته این فعال طبیعت‌گردی این تالاب از تالاب‌های مهم آذربایجان غربی محسوب می‌شود که با توجه به تهدیدهای دریاچه ارومیه می‌تواند پناهگاه امنی برای پرندگان بومی و مهاجر باشد.

تالاب کانی‌برازان که در 30‌کیلومتری شمال شهرستان مهاباد در نزدیکی روستای قره‌داغ واقع شده اکنون جزء مناطق شکار ممنوع است.

احسانی همچنین درباره این برنامه آموزشی افزود: طبیعت‌گردان و به ویژه پرنده‌نگران می‌توانند در محیطی آرام با استفاده از تلسکوپ، دوربین چشمی و یا حتی با چشم غیرمسلح از مشاهده پرندگان تالاب لذت ببرند و سکوت و آرامش طبیعت را احساس کنند.

ویژگی بارز منطقه آن است که تقریبا در همه فصل‌های سال امکان مشاهده پرندگان وجود دارد. از پرندگان تالاب می‌توان به فلامینگو، خروس کولی، چوب‌پا، چنگر، کشیم، اردک مرمری، اردک بلوطی، اردک سرحنایی، گلاریول، پلیکان، پرستو، اردک سرسفید و... اشاره کرد.

مردم کردنشین منطقه از گذشته‌های دور مشتاقانه و به‌صورت خودجوش از این تالاب حفاظت می‌کردند و اکنون در قالب تعاونی 70 نفره روستا داوطلبانه جزو حامیان تالاب محسوب می‌شوند.

احسانی دراین‌باره نیز توضیح داد: مردم بومی که آموزش‌های لازم را برای ارائه اطلاعات در مورد رفتار شناسی پرندگان، فصل تخم گذاری، مسیر مهاجرت و... دیده باشند بهترین راهنمایان تور هستند.

از طرفی اکوتوریست‌ها با اقامت در خانه‌های محلی و استفاده از خدمات توریستی می‌توانند از مهمان‌نوازی کم نظیر مردم مهربان این منطقه بهره‌مند شوند.

کد خبر 79673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز