گروه شهری: سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری با وجود ادعاهای سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنان در گام‌های نخست باقی مانده است

و اینک بر خلاف وعده‌هایی که در پی برگزاری دو همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کشور برگزار شده فعالیت‌ها متوقف مانده است. این در حالی است که سازمان میراث‌فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری چندی قبل نیز با دعوت از ایرانیان مقیم خارج از کشور سعی در جلب و جذب سرمایه‌های آنان داشت.

بررسی اخبار حوزه گردشگری در چند روز اخیر نشان از آن دارد که اکثر سرمایه‌گذاران از توقف پروژه‌هایشان خبر داده‌اند. گزارش‌های همشهری در سال گذشته نیز نشان داد که هتل‌سازی در کشور به‌دلیل فقدان ارائه تسهیلاتی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قول آن را داده بود، متوقف شده بود.

بررسی اخبار خبرگزاری میراث‌فرهنگی نیز در روزهایی که از سال جدید پشت سرگذاشته‌ایم حاکی از آن است که سرمایه‌گذاران از توقف روند فعالیت‌هایشان به‌دلیل نبود اعتبار گله‌مندند.

هزار خبر سرمایه‌گذاری بدون بهره‌برداری

اگر بپذیریم که در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری 2منبع قابل توجه است، می‌توانیم با بررسی اخبار آنها، این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

اخبار خبرگزاری میراث‌فرهنگی به‌عنوان یک مرجع سابقه‌دار در این حوزه در کنار پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی میراث‌آریا که وابسته به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است می‌تواند این موضوع یعنی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را به خوبی ترسیم کند.

بررسی اخبار پایگاه اطلاع‌رسانی میراث‌آریا نشان می‌دهد با موضوع سرمایه‌گذاری در فاصله اول فروردین 1387 تا 27اردیبهشت 1388 دست‌کم 3هزار و 500 خبر منتشر شده است.

بررسی این اخبار نشان می‌دهد که محتوای این تعداد خبر بیشتر متوجه شروع به کار است و کمتر خبری در این حوزه خبر از بهره‌برداری در این راستا دارد. به عبارت دیگر اخبار این پایگاه صرفا از مراحل اولیه سرمایه‌گذاری یعنی معرفی موضوع، طرح اولیه و کلنگ‌زنی خبر داده است.

در مقابل، خبرگزاری میراث‌فرهنگی در این مدت اخباری را منتشر کرده است که بر گله‌مندی سرمایه‌گذاران تاکید دارد.

میراث‌خبر در گزارشی در این زمینه نوشته است: هجوم یکباره سرمایه‌گذاران برای ورود به صنعت نوپای توریسم یکی از اتقاقات خوب و قابل ستایش در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی در دهه اخیر بود؛

اما اکنون پس از گذشت 2سال اگر از هریک از سرمایه‌گذاران درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت توریسم بپرسیم، یا ابراز نارضایتی می‌کنند یا احساس ندامت! حال پرسش این است که چرا آن تب آتشین یکباره فروکش کرد و صدها پروژه گردشگری یا راکد مانده یا سرمایه‌گذاران آنها در بانک‌ها سرگردانند و با جوا‌ب‌های ضد‌ونقیض مواجه می‌شوند یا آنانکه با سرمایه خود بخش‌هایی از طرح‌های خود را جلو برده‌اند با شرکت‌های عریض و طویل آب و فاضلاب، گاز، اداره راه و ...  دست و پنجه نرم می‌کنند.

از طرف دیگر آن دسته از سرمایه‌گذارانی که بخش زیادی از پروژه‌های گردشگری خود را با سرمایه شخصی - بعضا بیش از 30 میلیارد تومان-  را جلو برده‌اند اکنون هیچ سازمان یا ارگانی و حتی سازمان میراث‌فرهنگی به‌عنوان متولی تصویب تسهیلات گردشگری پاسخ روشنی به آنها نمی‌دهند.

البته بعضی هم عطای پروژه خود را به لقایش بخشیده‌اند و خواستار تغییر کاربری طرح‌های خود یا واگذاری آنها به سازمان میراث‌فرهنگی شده‌اند که باز هم کسی را پاسخگو نمی‌یابند.

کد خبر 81568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز