مرجان طباطبایی: خسارت 8 هزار و 184 میلیارد و 603 میلیون ریالی، استان کرمان را در رتبه اولین‌های کشور از جهت آسیب‌دیدگی ناشی از خشکسالی سال گذشته قرار داد‌

خسارتی که به بخش‌های زراعت، باغبانی و امور دام و منابع آبی این استان وارد شد و دولت طی سال 87 فقط یک‌هزار و 300 میلیارد و 66  میلیون ریال آن را جبران کرد.
اگرچه برخی عدد واقعی ناشی از خشکسالی سال گذشته در این استان را رقمی بیشتر از عدد ذکر شده اعلام می‌کنند؛ اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بر این میزان تاکید دارد.

دکتر محمد تکلوزاده، در گفت‌و‌گو با ما با اعلام جزئیات خسارات ناشی از خشکسالی سال 1387 می‌گوید‌: با توجه به خشکسالی‌های 10 ساله خسارات هنگفتی به بخش‌های زراعت، باغبانی و امور دام و منابع آبی استان کرمان وارد شده است.وی، با بیان خسارات ایجاد شده در بخش زراعت توضیح می‌دهد: 80 هزار و 17 هکتار از زمین‌های زراعی ما به‌دلیل کمبود آب با مشکل مواجه شدند که رقم ریالی آن  یک‌هزار و 200 میلیارد و 255 میلیون است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، ادامه می‌دهد: همچنین در بخش باغبانی 140 هزار و 312 هکتار از باغ‌های استان به میزان 5 هزار و 392 میلیارد و 162 میلیون ریال  خسارت دید.در حال حاضر 850 هزار هکتار زمین در کرمان زیر‌کشت محصولات مختلف قرار دارد و این استان یک چهارم باغات کشور را در خود جای داده است.

کمبود آب سال گذشته در حدی استان کرمان را تشنه و خشک نگه داشت که به کاهش بازدهی و کیفیت محصولات کشاورزی و باغی، خشک شدن درختان میوه، نابودی باغ‌های قدیمی و در نتیجه کاهش صادرات در محصولات مهم و استراتژیک چون پسته که کرمان عمده استان تولیدکننده آن است، منجر شد. و سرمای بهاری هم مزید بر علت شد تا کرمان همچنان در این زمینه پیشتاز باشد.

تکلوزاده، یادآور می‌شود‌: در اثر خشکسالی پیاپی 10 ساله اخیر، در سال 1387 عمدتا در مناطق کوهستانی استان درختان میوه هسته‌دار و دانه دار، گلستان‌های گل محمدی و زیتون دچار خسارت شده و در سایر مناطق هم طغیان آفت زنجره خرما و خشکیدگی خوشه خرما و کرم خراط گردو خسارات زیادی به باغات وارد کردند. اعلام خسارات ناشی از خشکسالی اما تنها به موارد اعلامی ختم نمی‌شود.

تکلوزاده، اعلام می کند  که نبود آب در بخش دام  یک میلیون و 386 هزار و 659 راس دام را با مبلغ ریالی یک‌هزار و 79 میلیارد و 186 میلیون ریال متوجه خسارت کرد.زیان‌های وارده به‌دلیل کمبود آب در بخش دام، نبود علوفه و فقر مراتع که دامداران را هم با مشکلات تامین منابع روبرو ساخته است، نگرانی‌هایی از جهت کمبود گوشت قرمز و سفید طی سال 1388 ایجاد کرده است. 

خشکسالی اما خساراتش را در بخش کشاورزی استان کرمان تنها محدود به موارد یاد شده نکرد ؛ بلکه سفره‌های آبی  و آب‌های زیر زمینی را هم با خطراتش نشانه گرفت.رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، ادامه می‌دهد: منابع آبی نیز شدیدا دچار خسارت شدند علاوه بر افت آب‌های زیرزمینی و پایین رفتن سفره‌های آبی، تاثیر فراوانی بر کیفیت و کمیت منابع آبی گذاشته و بالا رفتن «EC» آب نیز باعث خسارت به سایر بخش‌های باغبانی از جمله پسته به‌عنوان مهمترین محصول باغی استان کرمان شد.

به گفته تکلوزاده، خشکسالی در بخش آب  یک‌هزار و 595 رشته قنات با خسارت ریالی یک‌هزار و 59 میلیارد و 500 میلیونی و 3 هزار و 535 حلقه چاه با 3 هزار و 53 میلیارد و 3500 میلیون ریال روبه‌رو کرد که مجموعا 8 هزار و 184 میلیارد و 603 میلیون ریال خسارت ریالی حاصل از خشکسالی به بخش کشاورزی استان در حوزه سازمان جهاد‌کشاورزی استان کرمان برآورد شده است.

سال گذشته مجلس برای کاهش اثرات خشکسالی در کشور 20 هزار میلیارد ریال به وزارت بازرگانی برای تامین محصولات کشاورزی صدمه دیده از خشکسالی و 2 هزار و 500 میلیارد تومان به‌صورت مشترک برای دو وزارتخانه نیرو و جهاد‌کشاورزی اختصاص داد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، در مورد سهم این استان برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی به همشهری می‌گوید‌: با پیگیری‌های به‌عمل آمده در سال گذشته جمعا یک‌هزار و 300 میلیارد و 66 میلیون ریال اعتبار جهت مقابله با این بحران در قالب خرید دام مازاد عشایر، خرید علوفه دامداران، تامین آب مصرفی دام روستایی، پرداخت خسارت به کشاورزان خسارت دیده فاقد پوشش بیمه‌ای، پرداخت سود و کارمزد بانکی استمهال وام‌های کشاورزی، یارانه نهاده‌های کشاورزی، افزایش اعتبار صندوق بیمه‌ای محصولات کشاورزی، کمک بلاعوض اصلاح و توسعه شیوه‌های آبیاری تحت فشار، بهبود فرآوری و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و مبارزه با آفات نباتی به استان کرمان تخصیص داده شده که صددرصد آن جذب شده است.

با توجه به رقم اعلامی 8 هزار و 184 میلیارد و 603 میلیون ریالی به‌عنوان خسارت کل سال 87 کرمان در بخش کشاورزی و تخصیص یک‌هزار و 300 میلیارد و 66 میلیون ریالی برای جبران آن باید گفت تکلیف خسارت 7 هزار و 154 میلیارد و 537 میلیون ریال باقی‌مانده آنچه می‌شود با توجه به اینکه شغل اصلی مردم استان کرمان کشاورزی است و با توجه به اینکه سایه خشکسالی در سال‌جاری نیز بر سر کرمان مستدام خواهد بود.

همشهری استانها

کد خبر 79650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز