مرجان طباطبایی: پسته ایرانی، به‌عنوان یکی از کلیدهای اصلی حضور کشورمان در بازارهای صادراتی، در دوران رکود خود به سر می‌برد.

پس از سرمای زمستان سال گذشته که درخت‌های پسته کرمان را نشانه گرفت، خشکسالی هم مزید بر علت شد تا بازار تولید و صادرات این محصول از رونق بیافتد و کاهش تولید 80 درصدی را تجربه کند و زیان ناشی از صادرات آن رقمی حدود یک میلیارد دلار اعلام شود.

محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کرمان، با اعلام زیان یک میلیارد دلاری ناشی از کاهش صادرات پسته در گفت‌وگو با ما با تشریح وضعیت تولید و صادرات پسته در این استان توضیح می‌دهد: در حالی تولید محصول پسته طی سال گذشته 270 تا 300 هزار تن بوده که در سال جاری با افت 67 درصدی این تولید به 90 هزار تن
رسیده است.

به گفته جلال‌پور تولید امسال محصول پسته یک‌سوم تولید سال قبل بوده است.وی اولین عامل این کاهش تولید را سرمازدگی زمستان سال گذشته و بهار امسال در استان کرمان ذکر کرده و می‌گوید: برخی درخت‌ها برای یک دوره 2 ساله و تعدادی دیگر تا یک سال آسیب دیده‌اند.

سرمای سال گذشته جوانه‌های مولد پسته را به شکلی مورد حمله قرار داده است که برخی از آنها تا 2 سال هیچ محصولی نخواهند داشت که براین اساس این کاهش تولید در سال آینده هم تداوم خواهد داشت.

جلال‌پور از بحران کم‌آبی و خشکسالی به‌عنوان دومین عامل کاهش تولید پسته در استان کرمان یاد می‌کند و توضیح می‌دهد: بیشتر مناطق مهم تولید محصول پسته در کرمان با بحران بی‌آبی روبرو بوده و هستند.به گفته جلال‌پور در حالی یک‌سوم باغات پسته ایران در شهرستان رفسنجان قرار دارد که این بخش از مهمترین مناطق فاقد منابع آبی پایدار است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کرمان با اعلام نگرانی از وضعیت پسته در کشور خواستار توجه هر چه بیشتر دولت برای حل مشکلات تولید این محصول در کرمان شده و می‌گوید :به عنوان نمونه اجرای طرح انتقال و توزیع آب در باغات پسته، خرید برخی چاه‌ها و مسدود کردن آنها از راهکارهایی است که دولت می‌تواند با اجرایی کردن آن گامی برای حل مشکل کم آبی تولید پسته در استان کرمان بردارد.

مجلس برای کاهش اثرات خشکسالی منبع مالی 4 هزار و 500 میلیارد تومانی برای دولت تعریف کرد که 2 هزار میلیارد تومان آن به وزارت بازرگانی برای کمک به محصولات کشاورزی صدمه دیده از خشکسالی و 2 هزار و 500 میلیارد تومان هم به‌صورت مشترک به 2 وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی تخصیص داده شد تا زیان ناشی از این بحران طبیعی کمتر بخش کشاورزی و تولیدکنندگان آن و در نهایت کشور را متاثر سازد.

 رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کرمان رقم دریافتی برای زیان ناشی از خشکسالی در محصول پسته را صفر اعلام می‌کند.وی می‌گوید : دولت با این استدلال که پسته محصول «درآمدزایی» است و کشاورزان آن نیز توانمند هستند هیچ حمایتی از آنها نکرده است.
جلال‌پور می‌گوید :علاوه بر محصول پسته، کشاورزان آن نیز در خطر ورشکستگی هستند که باید به آنها نگاه حمایتی داشته باشیم.

جلال‌پور با بیان این که در سال‌های پرمحصول درآمد حاصله از صادرات پسته یک میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است، یادآور می‌شود: سرمازدگی و خشکسالی باعث افت تولید باغات پسته در حدی شده است که باید اعلام کنیم براساس این کاهش یک میلیارد دلار از منافع کشور کم شده است.وی اظهار امیدواری کرد تولید محصول پسته سال آینده با خروج از بحران موجود، رونق گذشته را بازیابد.

لزوم استفاده صحیح از ظرفیت‌های تولیدی، رفع موانع موجود بر سر راه آن در برنامه‌های کلان کشور مورد تاکید ویژه قرار گرفته است. بی‌شک اگر کوتاهی کنیم و به رفع تنگناهای موجود بر سر تولید پسته نپردازیم، رقبای ایران همچون آمریکا و ترکیه که چندی است برای کسب جایگاهی مناسب در بازار پسته جهان سخت به تکاپو افتاده‌اند، حضور ایران را در تولید و صادرات جهان کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر خواهند کرد و آنگاه شاید ما زمانی به فکر حل مشکلات تولیدی بیافتیم که دیگر دیر شده باشد و از پسته ایران به عنوان یکه تاز بازارهای اروپایی و آمریکایی چیزی جز یک «نام» باقی‌مانده باشد.

همشهری استانها

کد خبر 77583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز