جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

نگار صادقی: بارش برف و باران در استان اردبیل و سرمازدگی، وضعیت تولید محصولات باغی این استان را در سال زراعی جاری در‌ هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

 نماینده اردبیل پیش‌بینی کرده است که اگر روند کاهش دما ادامه یابد، باغداران با خسارت 70 درصدی روبرو می‌شوند، این در حالی است که تسهیلات بانکی همچنان برای کشاورزان سه‌قفله است و خبری از وام بانکی نیست.

برودت بی‌سابقه هوا و بارش برف در سردترین منطقه ایران باعث شد تا لباس‌های گرم و بخاری‌ها در زمانی که کمترین نیاز به آنها احساس می‌شد مورد استفاده اردبیلی‌ها که این روزها دمای هوا به زیر 6 درجه رسیده است، قرار بگیرد.

ریزش برف و باران در استان اردبیل لبخند شادمانی را بر لبان شهرنشینان که زمستان
 بی رمقی را پشت‌سر گذاشته بودند نشاند.اما این وضعیت برای کشاورزان به گونه‌ای دیگر بود. گندمکاران خوشحال از بارش باران و امیدوار به رونق تولیدات در سال زراعی پیش‌رو و باغداران نگران از تداوم این روند و افزایش خسارت به باغ‌های میوه و سرمازدگی هستند و تجربه تلخ 2 سال گذشته که زیان فراوانی را به آنها وارد کرده بود را دوباره در ذهن خود مرور می‌کنند.

با افزایش افت دما گروه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بلافاصله به روستاها اعزام شدند تا در سریع‌ترین زمان ممکن تخمین خود را از سرمازدگی و خسارت وارده به باغکاران اعلام کنند اگرچه نمی‌توان انتظار پیش‌بینی درستی را در این ارتباط تا زمانی که دمای هوا به ثبات برسد، داشت.

یونس اسدی نماینده اردبیل که خود نیز برای مشاهده خسارت وارده به محصولات کشاورزی به حوزه انتخابیه‌اش رفته بود معتقد است: بیشترین خسارت ناشی از سرمازدگی اخیر به شهرهای مشگین‌شهر و خلخال وارد شده است.وی به ما می‌گوید: فعلا با سرمایی که پشت‌سر گذاشته‌ایم بجز درختان سیب بیش از 30 درصد باغات مشگین‌شهر با خسارت روبرو شده‌اند.

اسدی که برآورد نهایی ناشی از سرمازدگی محصولات را در شرایط فعلی زود می‌داند به خشکسالی سال گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: سال گذشته خشکسالی 300 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان اردبیلی وارد کرد؛ این در حالی بود که کشاورزان اردبیلی پارسال هم «قبل از برداشت» و هم «بعد از برداشت» به دلیل عدم فروش محصولاتشان خسارت دیدند.

کشاورزانی که محصول سیب‌زمینی خود را برداشت کرده و منتظر خریدار مناسب بودند بعد از گذشت مدت زمان زیادی و عدم مراجعه برای خرید، زیان بسیاری را متحمل شدند، تعدادی حاضر به فروش محصول بسیار پایین‌تر از قیمت خود شدند اما بودند کسانی که تن به خواسته دلالان ندادند و تنها نظاره گر از بین رفتن محصول خود بودند.

 با این که دولت بعد از اعتراضات فراوان کشاورزان به خرید محصول آنها اقدام کرد اما باز هم نتوانست خسارت وارده به کشاورزان را جبران کند. نماینده اردبیل ادامه می‌دهد؛ البته بارش برف و باران باعث شده تا در سال زراعی جاری محصولاتی مانند گندم از رشد تولید مناسبی برخوردار باشد.

وی که معتقد است، اگر بارش برف و باران به همین ترتیب تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه یابد قطعا آمار خسارت سرما زدگی به محصولات کشاورزی اردبیل از مرز 70 درصد هم می‌گذرد می‌گوید: باید مسئولان مربوطه بلافاصله با تشکیل تیم‌های کارشناسی یک راه حل کوتاه مدت را برای حل این مشکل پیدا کنند.

با رشد دامنه سرما و افزایش سرمازدگی محصولات، همه نگاه‌ها به سمت سیستم بانکی و ارائه تسهیلات بانکی متوجه می‌شود. همه انتظار دارند نظام بانکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن با درخواست کشاورزان برای دریافت وام موافقت کند. البته دور از ذهن نیست که در روزهای آینده مدیران بانک‌های عامل دستورالعملی تهیه کرده و به شعبات خود ارسال کنند تا براساس آن کشاورزان بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

البته جلسات ستاد حوادث غیرمترقبه و اعتبارات اختصاص یافته برای این امر و صندوق بیمه محصولات کشاورزی را هم نباید فراموش کرد.نماینده اردبیل که از نحوه ارائه تسهیلات بانکی به کشاورزان ناراضی است، می‌گوید: با این که بانک‌ها بارها اعلام کرده‌اند که قفل‌های خود را باز کرده اند اما من معتقدم که این مسئله حداقل در مورد کشاورزان صدق نمی‌کند و بانک‌های ما همچنان سه‌قفله هستند.

اسدی شاهدی برای ادعای خود می‌آورد و می‌گوید: هر زمان که وارد حوزه انتخابیه خود می‌شوم کشاورزان دائم از من می‌خواهند از بانک‌ها درخواست کنم تا با وام یک میلیونی یا دو میلیونی آنها موافقت کنند، این در حالی است که خسارت وارده به آنها بسیار بیشتر از این رقم است. اگر هم با وام آنها موافقت شود وثایقی از روستاییان درخواست می‌شود که اغلب فاقد آن هستند.

همشهری استانها

کد خبر 79730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز