چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

نگار صادقی: طی یک سال گذشته از 23 دامداری فعال در شهرستان تیران استان اصفهان تنها 5 دامداری باقی مانده اند که با واردات شیرخشک و عدم خرید شیراز سوی کارخانه‌های صنایع شیر وضعیت آنها نیز چندان روشن نیست.

زمانی که دولت به‌دلیل مقابله با بحران خشکسالی و به درخواست وزارت بازرگانی تعرفه واردات شیرخشک را برداشت هرگز گمان نمی‌کرد بعد از گذشت چند ماه این مسئله خواب راحت را از چشمان دامداران که هم اینک اکثر آنها در آستانه ورشکستگی قرار دارند برباید.

داستان از آنجا آغاز شد که با حذف تعرفه واردات شیرخشک، صنایع کارخانه شیر دیگر تمایلی برای خرید شیر تازه دامداران اصفهانی نداشتند این در حالی است که دامداران بسته به تعداد دام‌های خود روزانه بیش از یک میلیون تومان هزینه خوراک دام خود را می‌پردازند حال به این بحران مشکل واردات شیر خشک از کشور چین را اضافه کنید ادعایی که دامداران اصفهانی در مورد آن متفق‌القول هستند. حال علاوه بر سایر بازارهای ایران در که در انحصار چینی‌هاست باید بازار شیر را هم به آن اضافه کنیم.

بی‌توجهی مسئولان اصفهانی به بحرانی که دامداران این استان با آن روبرو شده اند باعث شد تا چندی پیش یکی از دامداران تیرانی 80 گاو شیرمولد خود را به کشتارگاه بفرستد چرا که دیگر توان باقی ماندن در بازار تولید شیر تازه را نداشت.

دامداران در حالی مقابل وزارت بازرگانی تجمع کردند که محمد صادق مفتح معاون وزیر بازرگانی اعتراض  آنها را به واردات شیرخشک وارد نمی‌داند و معتقد است: طبق آمارهای رسمی واردات آن‌چنانی در این زمینه صورت نگرفته است.

محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی هم صنایع شیر ایران را عامل این نابسامانی می‌داند و ادامه می‌دهد: سال گذشته متوسط قیمت خرید شیرخام توسط صنایع شیر 380 تومان بود که این میانگین باید 460 تومان می‌شد، این در حالی است که اسفندماه سال گذشته هم به‌صورت کتبی به دامداران اعلام کردند که از فروردین‌ماه شیر خام را به قیمت 310 تومان می‌خرند.

رحمت‌الله قاسمی دامدار اصفهانی با بیان این که کارخانه‌های صنایع شیر از خرید شیر تولیدی دامداران اصفهانی خودداری می‌کنند می‌گوید: طی یک سال گذشته 17 دامداری شهرستان تیران در اصفهان تعطیل شدند.به گفته وی در حال حاضر صنایع شیر تنها نصف شیر تولیدی دامداران را آن هم با قیمتی که خودشان تعیین می‌کنند می‌خرند و در روزهای تعطیل هم از تحویل شیر خودداری می‌کنند.

این دامدار اصفهانی ادامه می‌دهد: کارخانه‌های صنایع شیر بهمن ماه قیمت خرید هر کیلو شیراز دامداران را حدود 370 تومان  تعیین کرده بودند این در حالی است که قیمت خرید برای مصرف کننده را افزایش دادند.قاسمی با اشاره به اظهارات مقامات مسئول مبنی بر کاهش قیمت شیر می‌گوید: حرف ما این است اگر شیر را از ما ارزان می‌خرید چرا به مصرف‌کنندگان گران می‌فروشید.

همشهری استانها

کد خبر 79617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز