مرجان طباطبایی: همیشه گفته‌اند و شنیده‌ایم که بخش تولید و تولیدکننده چرخ‌های اقتصاد را می‌چرخانند و زمینه‌ساز توسعه کشور هستند، اشتغال ایجاد می‌کنند و صادرات را رونق می‌بخشند.

گفته‌اند و شنیده‌ایم که نگاه حمایتی به این واحدها  اولویت نخست کشور و دولتمردان است و بی‌توجهی به آن مساوی است با کاهش تولید و افت صادرات، برابر است با تهدید توسعه اقتصادی و افزایش بیکاری و مهمتر از آن گریز سرمایه‌ و سرمایه‌گذار از کشور.

این روزها اما زیاد می‌گویند و می‌شنویم که واحدهای بزرگ و کوچک اقتصادی یکی پس از دیگری به علت مشکل نقدینگی و عدم تزریق منابع از سوی بانک‌ها اعلام ورشکستگی می‌کنند.

از جمله آنها، واحدهای بسته‌بندی و فرآوری خرما در بوشهر هستند که به دلیل نداشتن نقدینگی امکان ورود به بازار را نداشته و به حالت نیمه‌تعطیل درآمدند و خرمای تولیدی نخلداران روی دست آنان مانده است.«مجتمع کشت و صنعت بوشهر» از جمله این واحدهاست که در سال جاری فقط با 2 درصد ظرفیت کار کرده و یک‌هزار نیروی کار آن هم اخراج شده است.

سید علی‌اصغر موسوی، مدیر مجتمع کشت و صنعت بوشهر، در این‌خصوص به ما می‌گوید: طی 3 سال گذشته بانک‌ها هیچ منابعی به بخش تولید تزریق نکردند و واحدهای تولیدی را با رکود مواجه ساخته‌اند.

وی، بوشهر را از استان‌های بزرگ تولید خرما ذکر کرده و با اعلام این که این مجتمع عهده‌دار بسته‌بندی 60 تا 70 درصدی خرمای کشور بوده است، توضیح می‌دهد: در حالی سالانه 10 میلیون دلار صادرات خرما از این بخش صورت می‌گرفت که هم‌اکنون این عدد صفر شده است و شاید برای هیچ یک از مسئولان این سئوال مطرح نیست که چرا ما صادراتی انجام نداده‌ایم؟

به گفته وی، هم‌اکنون 35 تا 40 هزار تن خرما در بوشهر وارد بازار نشده است که علت آن عدم تزریق منابع از سوی بانک‌هاست. موسوی، ادامه می‌دهد: در مجتمع ما تعداد نیروی کار از 1100 نفر به 40 نفر رسیده است و یک نفر سئوال نمی‌کند که چرا این تعداد نیروی کار را اخراج کرده‌اید؟

وی، که عضویت هیات مدیره صنایع غذایی ایران را نیز عهده‌دار است، می‌گوید: هزاران نفر نیروی کار ظرف 2 سال گذشته از واحدهای تولیدی اخراج شده‌اند و این واحدها در حال ورشکستگی هستند که همگی ناشی از مشکل نقدینگی است.

موسوی، با اشاره به کاهش ظرفیت‌های تولیدی در کشور، اعلام می‌کند:  نه تنها بخش خرما بلکه صنعت تولید غذای کشور با مشکل جدی مواجه است که اگر بانک‌ها به این رویه ادامه دهند، امنیت غذایی کشور تهدید خواهد شد.

مدیر مجتمع کشت و صنعت بوشهر، با ذکر این نکته که منابع بانکی به سمت بنگاه‌های زودبازده هدایت می‌شود، می‌گوید: بیش از آنچه در بنگاه‌های زودبازده از طریق این تزریق منابع، اشتغال ایجاد شده باشد، به علت نقدینگی نبود نیروی کار از واحدهای بزرگ اقتصادی اخراج شده‌اند.

وی، بانک‌ها را نقطه مقابل تولید خوانده و می‌گوید: در کل کشور مشکل عدم تزریق پول به بخش تولید وجود دارد و بخش‌های تولیدی دوران رکود را سپری می‌کنند.موسوی، یادآور می‌شود: تنها راه علاج این مشکل این است که بانک‌ها پول را به جای افراد غیرموثر به تولیدکننده بدهند.

وی، با انتقاد از نوع عملکرد بانک‌ها در کشور می‌گوید: از یکسو رئیس جمهور در سفرهای خود دستور می‌دهد که منابع تزریق شود و از سوی دیگر بانک‌ها امتناع کرده و راه خود را می‌روند.مدیر مجتمع کشت و صنعت بوشهر، تاکید می‌کند: با وضع ایجاد شده برای واحدهای بزرگ اقتصادی دیگر تولید توجیه اقتصادی نداشته و دلالی توجیه دارد.

وی، تصریح می‌کند: بانک‌ها با این استدلال که تاجرها و دلالان پول را بهتر برمی‌گردانند، منابع را به آن سمت سوق می‌دهند.موسوی، ادامه می‌دهد: در حالی مطابق قرارداد مجتمع کشت و صنعت بوشهر با بانک کشاورزی میزان کارمزد در زمان دریافت وام 16 درصد بوده است که اخیرا این بانک با ارسال صورتحسابی مطالبه کارمزد 32 درصدی به علت تاخیر در بازپرداخت وام کرده است. پرواضح است که بازپرداخت چنین رقمی شوخی نیست.

وی، با طرح این سئوال که کدام قانون به سیستم بانکی اجازه می‌دهد کارمزد 32 درصدی دریافت کند؟ می‌گوید: آیا این درست است که ظرف سه سال و نیم کارمزد بانک 3 برابر شود.مدیر مجتمع کشت و صنعت بوشهر، ادامه می‌دهد: بانک می‌گوید به علت تاخیر در بازپرداخت این رقم تعیین شده است؛ مشکل بازپرداخت که من نبوده‌ام.

موسوی می‌گوید: بانک‌ها در تمامی بخش‌ها اثرگذار شده‌اند، مشکل کشور در شرایط موجود بانک‌ها هستند.وی ادامه می‌دهد:30 سال است صنعتگر هستم و پس از این سال‌ها به نقطه‌ای رسیدم که کارخانه‌ام با 2 درصد ظرفیت کار می‌کند که البته سرمایه من مطرح نیست، مهم این است که این واحدها تمام سرمایه‌های کشور هستند که ایجاد مشکل در آنها اقتصادمان را آسیب‌پذیر می‌کند.

فصل جدید خرما در حالی از ماه آینده آغاز می‌شود که هنوز 40 هزار تن خرمای تولیدی وارد بازار نشده است. این 40 هزار تن خرما، محصول شهریور، مهر و آبان امسال است که توسط باغدار به فروش رفته و هنوز روانه بازار نشده است. همیشه صحبت از تولید می‌شود و اعلام اینکه باید از ظرفیت‌های تولیدی درست استفاده کرد؛ به راستی آیا قدر ظرفیت‌های موجود کشور را می‌دانیم؟

همشهری استانها

کد خبر 77547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز