چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

نگار صادقی: حذف تعرفه واردات شیرخشک باعث شده تا کارخانه‌های صنایع شیر از یک کیلو شیرخشک 10 کیلو شیراستحصال کنند که این امر خسارات فراوانی را به دامداران ورامینی وارد کرده است.

حذف تعرفه شیرخشک و اقدام کارخانه‌های صنایع شیر مبنی بر نخریدن شیر تولیدی دامداران باعث شد تا در حرکتی هماهنگ بعد از بی‌نتیجه ماندن اعتراضاتشان در شهرها و شهرستان‌های محل سکونت خود این بار به پایتخت بیایند و داد خود را از وزارت بازرگانی بستانند چرا که صنعت دامداری هم‌اکنون در آستانه بحران بزرگی قرار دارد.

اصرار وزارت بازرگانی مبنی بر کاهش قیمت شیر گاوداری‌ها و افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی باعث شده است تا دامداران اصرار بیشتری مبنی بر اینکه در حقشان اجحاف می‌شود داشته باشند. اگر قرار است قیمت خرید شیر از دامدار کاهش یابد چرا این اتفاق در مورد فرآورده‌های لبنی که این روزها مشتری فراوانی پیدا کرده است نباید رخ دهد.

محمد‌صادق مفتح معاون وزیر بازرگانی که اعتراض دامداران را به واردات شیرخشک وارد نمی‌داند، معتقد است: طبق آمارهای رسمی واردات آنچنانی در این زمینه صورت نگرفته است. محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی هم صنایع شیر ایران را عامل این نابسامانی می‌داند و ادامه می‌دهد: سال گذشته متوسط قیمت خرید شیر خام توسط صنایع شیر 380 تومان بود که این میانگین باید 460 تومان می‌شد، این در حالی است که اسفندماه سال گذشته هم به صورت کتبی به دامداران اعلام کردند که از فروردین ماه شیر خام را به قیمت 310 تومان می‌خرند.

مهران ایزدی کارشناس شرکت فنی مهندسی علمی امور دامی با بیان این که دامداری‌ها بارها نسبت به حذف تعرفه واردات شیرخشک و واردات آن از کشور چین اعتراض کرده‌اند به ما می‌گوید: واردات شیرخشک از کشور چین باعث بروز یک فاجعه انسانی در کشور خواهد شد.

بروز مشکل در شیرخشک تولیدی کشور چین و وارد آمدن آسیب جدی به تعدادی از مصرف‌کنندگان و حتی مرگ آنها باعث ارجاع شیرهای خشک وارداتی شد. اتحادیه اروپا و اکثر کشورهایی که از شیرخشک چینی استفاده می‌کردند تا اطلاع ثانوی استفاده از آن را ممنوع کردند.

ایزدی واردات شیرخشک با این حجم گسترده را که عملا فعالیت دامداران را نیز فلج کرده است ناشی از باند بازی برخی افراد دانست و اضافه کرد: شیرخشک‌های وارداتی به ایران تاریخ گذشته و سرشار از ملامین هستند ضمن این که رزین شیرخشک نیز شبیه پروتئین است و همین امر باعث شده تا به راحتی تشخیص داده نشود.

وی اولین آسیب وارده ناشی از استفاده از این شیرخشک‌ها را به بافت‌های کلیه دانست و افزود: اما جدی‌ترین آسیب وارده مبتلا شدن به سرطان در درازمدت است.این کارشناس شرکت فنی مهندسی علمی امور دامی ورامین که به همراه تعدادی از دامداران ورامینی به تهران آمده بود ادامه می‌دهد: با توجه به این که کارخانه‌داران از یک کیلو شیرخشک 10 تا 14 کیلو شیر استحصال می‌کنند دیگر رمقی برای دامداران باقی نمانده است.

ایزدی اتفاق صورت گرفته در کشور را هشداردهنده می‌داند و ادامه می‌دهد: با این حال تقاضای مصرف شیر کاهش نیافته است و حتی شاهد افزایش مصرف ماست و بستنی هستیم.

شیر کالایی است که در سریع‌ترین زمان ممکن فاسد می‌شود و بعد از گذشت چند ساعت از دوشیدن بار میکروبی آن بالا می‌رود، دامدار ورامینی در این‌باره می‌گوید: زمانی که شیر دامداران خریده نمی‌شود بعد از گذشت چند ساعت سیر زوال خود را در پیش می‌گیرد، کارخانه‌های صنایع شیر نیز با استناد به میکروب‌زا بودن شیرها قیمت آنها را بسیار پایین می‌آورند دامدار هم چاره‌ای جز فروش همراه با ضرر ندارد.

وی با بیان این که هم‌اکنون کارخانه‌های صنایع شیر تنها در جهت منافع خود فعالیت می‌کنند، اضافه می‌کند: این شرکت‌ها با پایین آوردن بیشتر قیمت‌ها برخلاف جهت تولیدکنندگان شیر گام بر‌می‌دارند. جریانات اخیر باعث شده است که ما گمان کنیم این گروه با یکدیگر هماهنگی کاملی دارند.

ایزدی که مخالف عرضه مستقیم فرآورده‌های لبنی به مردم نیست خاطرنشان می‌کند: اما معلوم نیست چرا وزارت بازرگانی همچنان تاکید می‌کند که قیمت شیر تولیدی باید پایین بیاید این در حالی است که قیمت سایر فرآورده‌های شیری پایین نیامده است.

اگرچه ادعای دامداران کشور از جمله ورامین، مبنی بر واردات شیرخشک از کشور چین هنوز رسما از سوی مسئولان رد یا تایید نشده است اما در صورتی که این ادعا صحت داشته باشد سلامتی میلیون‌ها کودک و همچنین افرادی که از شیر یارانه‌ای استفاده می‌کنند به خطر می‌افتد، وزارت بهداشت به عنوان مدعی‌العموم سلامتی مردم به همراه سازمان استاندارد و گمرک باید نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند.

همشهری استانها

کد خبر 79643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز