سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کنفرانس جهانی در مورد شبکه تارگستر جهانی (World Wide Web) از روز دوشنبه 20 آوریل (31 فروردین) در مادرید پایتخت اسپانیا آغاز به کار کرد.

این کنفرانس بیست سال پس از اختراع این رسانه جهانی تکنولوژی اطلاعات برگزار می‌شود که زندگی روزمره را در سراسر جهان تغییر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نابغه نرم افزار انگلیسی، تیم برنرز- لی یکی از بنیانگذاران این سیستم، روز چهارشنبه سخنرانی مهمی را در این کنفرانس ایراد خواهد کرد که به گفته برگزارکنندگان کنفرانس در آن به "تامل در مورد 20 سال گذشته و انتظارات از 20 سال آینده" خواهد پرداخت.

ولیعهد اسپانیا و همسرش لیتزیا نیز قرار است در این سخنرانی حضور یابند.

 در طول پنج روز کنفرانس بین‌المللی شبکه تارگستر جهانی، 105 مقاله پژوهشی ارائه خواهد شد که موضوعاتی از جمله تلویزیون‌های دوسویه (اینتراکتیو)، ابزار‌های اینترنتی موبایل، و به چالش طلبیدن رسانه‌های سنتی بوسیله رسانه‌های جدید را در بر خواهد گرفت.

 این کنفرانس را هر سال کمیته تدارکاتی کنفرانس‌های بین‌المللی شبکه تارگستر جهانی   (IW3C2) - یک سازمان حرفه‌ای ثبت‌شده در سوئیس که پژوهش و توسعه وب را ترویج می‌کند- سازمان‌دهی می‌کند.

 این کنفرانس سال گذشته در چین برگزار شد. آمریکا نیز میزبان کنفرانس بعدی در سال 2010 خواهد بود.

 برنرز- لی با کک دانشمندان دیگر سازمان پژوهش هسته‌ای اروپا (CERN)، این سیستم را به وجود آوردند تا به هزاران دانشمند در سراسر جهان امکان دهند که در تماس با یکدیگر باقی بمانند.

برنرز- لی جوان در مارس 1989 به سرپرستش در ژنو، سندی را با عنوان "مدیریت اطلاعات: یک طرح" را تسلیم کرد.

این سرپرست این سند را "مبهم، اما هیجان‌انگیز" توصیف کرد و آن را به تایید رساند، یکی دو سال طول کشید تا زمینه برای عملی‌شدن این طرح فراهم آید و در ابتدا در خدمت فیزیکدانان هسته‌ای قرار گرفت.

 تکنولوژی WWW - که بیانگر فرایند جستجوی اطلاعات را برروی اینترنت است - در ابتدا از سال 1991 پس از آنکه CERN نتوانست توسعه‌ آن را حمایت کند، به طور گسترده‌تری در دسترس قرار گرفت، و دو سال بعد  این سازمان تصمیم تاریخ‌سازش را در مورد صرفنظر از حق‌ امتیازش را گرفت.

 به گفته مایکروسافت در سال 1994 تنها 500 وب‌سایت نسبتا متوسط در سراسر جهان وجود داشت.

 برنرز-لی که اکنون پژوهشگر انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT) در آمریکا و استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه ساوث‌همپتون در انگلیس، هنوز رئیس کنسرسیوم شبکه تارگستر جهانی (W3C) است که توسعه وب را هماهنگ می‌کند. 

کد خبر 79603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز