دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: بزرگترین موتور جست‌وجوی چینی موسوم به بایدو (baidu‌) جایگاه گوگل را در پرتعدادترین کشور دارنده کاربر اینترنت اشغال کرد.

 به استناد سایت رصد‌کننده الکسا، 10 وب‌سایت برتر جهان که بیشترین بازدید و ترافیک اینترنتی را دارند به‌ترتیب عبارتند از: گوگل، یاهو، یوتیوب، فیس بوک، ویندوز لایو، ‌ام اس ان، ویکی پدیا، بلاگر، مای اسپیس و بایدو. برای اولین بار طی دوران توسعه اینترنت در جهان یک وب‌سایت چینی توانسته است به جمع 10 وب‌سایت پربیننده جهان بپیوندد.

وب‌سایت بایدو در آدرس http://baidu.com یک موتور جست‌وجو گر چینی است که رهبری بلامنازع موتورهای جست‌وجو در چین را بر عهده دارد. چین اکنون با 290 میلیون کاربر اینترنت بالاترین تعداد کاربر را در دنیا دارد؛ با این وجود ضریب نفوذ اینترنت در این کشور با توجه به جمعیت یک میلیارد و 300 میلیون نفری اش حدود 19 درصد است که از متوسط جهانی پایین‌تر است.

بایدو در حال حاضر با داشتن رتبه اول بازدید‌کننده در چین توانسته رقبایی همچون گوگل و یاهو را پشت سر گذاشته و به یکی از بزرگترین وب‌سایت‌های پرترافیک جهان تبدیل شود.
این وب‌سایت همچنین در کشور تایوان رتبه 19 و در کره‌جنوبی رتبه 23 برترین وب‌سایت‌های اینترنتی را به دست آورده است و حتی جایگاه آن در کشور آمریکا 389 است.
با این حال Baidu موتور جست‌وجوگری است که به‌علت معرفی نرم افزارهای قفل شکسته همواره در معرض انتقاد محافل بین‌المللی قرار داشته است.

به‌طور نمونه، اگر در سایت Baidu شما عبارت «Photoshop CS3» را جست‌وجو کنید سه نتیجه نخست آن شما را به سایت‌هایی راهنمایی می‌کند که به وسیله آنها می‌توانید این نرم افزار را به‌صورت رایگان و قفل شکسته دانلود کنید. این در حالی است که لینک سایت رسمی ادوبی واقع در چین که قاعدتاً باید در رتبه نخست قرار بگیرد در رتبه ششم این جست‌وجوگر قرار گرفته است.

این تجربه در رابطه با بسیاری دیگر از نرم افزارهای معروف مانند« Googl2008ر AutoCad»،« Google Earth Pro»، «Camtasia Studio»، «3DS Max»، «Maya» نیز برای کاربران پیش خواهد آمد.

در رابطه با نرم افزار Dreamweaver موضوع جالب‌تر است؛ به گونه‌ای که سایت رسمی ادوبی حتی در صفحه نخست جست‌وجوها نیز جای نمی‌گیرد و در ازای آن، اگر نگاهی به انتهای صفحه بیندازید مشاهده می‌کنید که موتور جست‌وجوگر به شما پیشنهاد جست‌وجوی عبارات مشابه مانند «جست‌وجو برای شماره سریال Dreamweaver یا فایل کرک مربوط» به آن را داده است. حتی سال گذشته شرکت‌های موسیقی مبارزه گسترده‌ای را علیه صنعت اینترنت چین بر سر تکثیر قاچاقی آهنگ‌ها آغاز کرده و دادخواستی را علیه 2سایت مشهور baidu.com و Sohu.com که به انتشار کپی‌های غیرقانونی کمک می‌کنند تنظیم کردند.

با وجود قوانین سخت‌گیرانه حفظ حقوق مالکیت معنوی نرم‌افزارها در کشور چین، این سایت توانسته است محبوبیت فراوانی در بین چینی‌ها کسب کند.

در‌باره بایدو

موتور جست وجوی baidu که دو سوم از سهم بازار جست‌وجوی وب و بازار تبلیغات آنلاین را در چین به تسخیر خود درآورده در سال 1999 با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت اینترنتی بایدو و گوگل راه‌اندازی شد. اما گوگل به سرعت از ادامه همکاری با این شرکت منصرف شد. گوگل سهام خود در baidu را فروخت.گوگل 6/2 درصد از سهام این شرکت را در اختیار داشت که آن را چند سال پیش خریداری کرده بود.ظاهرا گوگل به جای تلاش برای کنترل baidu قصد دارد فعالیت‌های خود در چین را افزایش داده و این رقیب سرسخت را از میان بردارد. baidu مشخصات بیش از 350 میلیون صفحه وب را که مربوط به سایت‌های مختلف تجاری است در پایگاه داده‌های خود ثبت کرده است.

نتایج حاصل از آخرین مطالعات انجام شده در کشور چین نشان می‌دهد 70 درصد از کاربران این کشور برای یافتن اطلاعات مورد نظر خود به موتور جست‌وجوی baidu یا گوگل مراجعه می‌کنند.

گوگل نیز در اقدامی برای از بین بردن محبوبیت سایت baidu در بین طرفداران موسیقی در چین اقدام به راه‌اندازی سرویسی در چین کرده است که اجازه دانلود قانونی آهنگ‌ها را به‌صورت رایگان فراهم می‌کند.

 موزیلا آنلاین، واحد شرکت موزیلا در چین اعلام کرد که بنا بر توافق این واحد با baidu، استفاده از این موتور جست‌وجو در قسمت ویژه جست‌وجوی تمام نسخه‌های چینی مرورگر فایرفاکس همچنان ادامه خواهد داشت.

موتور جست‌وجوی baidu، از زمان عرضه فایرفاکس 2 در فهرست موتورهای جست‌وجوی نسخه چینی این مرورگر بوده است.
رشد سریع بخش فناوری در چین، این کشور را به بازاری مطلوب برای کمپانی‌های تولید‌کننده محصولات نرم‌افزاری تبدیل کرده است.

سایت baidu بیکار ننشسته و با استفاده از تجربه گوگل برای خریداری وب‌سایت‌های موفق یا راه‌اندازی سایت‌های بزرگ و خدمات تعاملی، دایره‌المعارف مخصوص چینی زبانان را راه‌اندازی کرد. پس از آنکه دولتمردان چینی، اقدام به فیلتر ویکی پدیا آمریکایی کردند، سایت baidu با نگارش برنامه دایره‌المعارف چینی تلاش کرد که امکان انتشار مطالب مورد علاقه کاربران را به آنها بدهد.baidu مطالبی را که دارای جنبه‌های نامناسب، تروریسم و حمله به دولتمردان باشد، فیلتر کرده و در حقیقت در ویکی پدیای خود گامی مهم در جهت کنترل هر چه شدیدتر محتوای تولید شده توسط مردم چین بر می‌دارد.

به‌منظور جلوگیری از هرگونه اهانت به دولت چین و همچنین بروز مشکلاتی برای دستگاه‌های دولتی این کشور، این سرویس جدید که baidupedia نامگذاری شده شدیدا کنترل می‌شود. از زمان مسدود شدن دایره‌المعارف آنلاین ویکی پدیا در چین طی سال 2005، میزان تمایل کاربران این کشور برای استفاده از این مرجع اینترنتی به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

مقامات چین به‌منظور جلوگیری از هرگونه خطر سیاسی، قوانین استفاده از اینترنت را بسیار محدود کرده و با کنترل‌های دقیق خود مطالب بیشتر سایت‌ها را سانسور می‌کنند. به گفته«رابین لی» مدیر شرکت baidu اگر چه اساس baidupedia بر مبنای ویکی‌پدیا  درست شده، این کار با هدف تخریب دایره‌المعارف بزرگ ویکی پدیا  انجام نشده است.

کد خبر 80540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز