سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

سمیه شرافتی: بهار هر سال با هشدار کارشناسان نسبت به افزایش شیوع آلرژی‌های فصلی به‌خصوص هنگام مواجهه با گرده گیاهان و درختان، شروع می‌شود.

در این فصل ناراحتی‌های تنفسی و حملات آسم بیشتر خودشان را نشان می‌دهند.
به گفته کارشناسان، هم‌اکنون 20درصد مردم کشور از آلرژی فصلی رنج می‌برند.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که از هر 10فرد مبتلا به آسم، 8نفر مبتلا به آلرژی فصلی هستند.

التهاب بینی ناشی از آلرژی یکی از شایع‌ترین انواع آلرژی‌هاست. به گفته کارشناسان، این بیماری ناشی از استنشاق گرده‌های گیاهی و نیز وارد‌شدن آنها به چشم است.

البته متخصصان می‌گویند، زمان بروز علائم این بیماری ممکن است از اوایل بهار تا اواخر تابستان برحسب گرده گیاهی که به آن حساسیت وجود دارد و زمان معین گرده افشانی آن گیاه متفاوت باشد.

«آلرژی درمان نشده می‌تواند به آسم، پولیپ بینی یا عفونت‌ گوش منجر شود.»

دکتر ابراهیم رزم‌پا، متخصص گوش، حلق و بینی، در رابطه با علائم این بیماری معتقد است: عطسه، آبریزش بینی، سوزش و خارش گلو، ریزش اشک از چشم‌ها و برخی علائم سرماخوردگی، مانند سردرد از نشانه‌های آلرژی فصلی است. همچنین حمله‌های آلرژی می‌تواند منجر به بروز التهاب در گوش و سینوس‌ها شود.

به گفته وی درصورتی که چنین علائمی هر سال در یک‌زمان مشخص بروز کرده و پس از مدتی به سرماخوردگی عفونی منتهی شود، فرد به آلرژی فصلی مبتلاست.

اما در حالی که دکتر رزم‌پا معتقد است معمولا درختان بلوط و افرا، گل‌های زرد رنگ و قارچ‌ها، شایع‌ترین مواد آلرژی‌زا را تولید می‌کنند، دکتر مصطفی قانعی، فوق تخصص ریه و معاون پژوهشی دانشکده علوم پزشکی بقیه‌الله در مورد علت حساسیت نسبت به گرده این گیاهان به همشهری اینطور توضیح می‌دهد: این گیاهان از جنس مواد زنده و آلی هستند و وقتی فرد با این مواد آلی تماس پیدا می‌کند، سیستم ایمنی بدن نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهد. به عقیده این متخصص، این واکنش در افراد سالم طبیعی است ولی در مبتلایان به آلرژی فصلی بیش‌از حد است.

آلرژی، سرماخوردگی نیست

در عین حال به عقیده معاون پژوهشی دانشکده علوم پزشکی بقیه‌الله، مهم‌ترین نکته‌ در مورد این بیماری تمایز آن با سرماخوردگی است: «افراد مبتلا به آلرژی باید کلا این بیماری را از سرماخوردگی افتراق دهند و سعی نکنند با آنتی‌بیوتیک یا دیگر داروهای سرماخوردگی، علائم آلرژی را از بین ببرند.»

دکتر حمید سهراب‌پور، متخصص بیماری‌های داخلی، فوق تخصص بیماری‌های ریوی و رئیس بیمارستان لبافی‌نژاد نیز در توضیح نحوه پیشگیری و درمان آلرژی فصلی هشدار می‌دهد: افراد مبتلا برای کنترل بیماری خود باید از داروهای استنشاقی داخل بینی و آنتی‌هیستامین‌ها و گشاد‌کننده‌های برونش استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: استفاده از کورتیزون استنشاقی (بکلومتازون) نیز می‌تواند التهاب مجاری بینی و برونشیت‌ها را کاهش دهد و درمان مؤثری داشته  باشد.

دکتر سهراب‌پور تاکید می‌کند: بهتر است برای جلوگیری از حساسیت، داخل بینی را با سرم نمکی (نرمال سالین) شست وشو دهیم و یا با اندکی وازلین داخل بینی را چرب کنیم.
وی با اشاره به اینکه اسپری‌ها یا قطره‌های بینی ضد‌آلرژی مانع اثر عامل آلرژی‌زا می‌شوند، توضیح می‌دهد: همچنین در موارد مقاوم از اسپری‌های بینی کرومولین سدیم، استفاده می‌شود که با جلوگیری از آزاد‌شدن هیستامین در بدن از بروز علائم آلرژی ممانعت می‌کند؛

ولی اگر گرفتگی بینی باعث ناراحتی چندانی نشود، قرص یا اسپری‌ها خیلی مفید نیستند.
توصیه این متخصص به کسانی که علاوه بر آلرژی از بیماری‌های دیگری نیز رنج می‌برند، این است که بیماران چشمی، زنان باردار و یا شیرده، بیماران تشنجی، بیماران تیروئیدی، بیماران قلبی- عروقی و بیماران دچار فشارخون بالا، دیابت و آسم باید به دقت مراقب مصرف این داروها باشند و بدون تجویز پزشک معالج هرگز اقدام به مصرف آن نکنند.

اما افراد مبتلا به آسم باید همیشه این داروها را به همراه داشته باشند تا هنگام شروع علائم، دچار تنگی نفس شدید نشوند.

کسانی هم که سابقه بیماری را دارند، باید در محل‌های سربسته از دستگاه تهویه استفاده کنند چون این دستگاه‌ها از طریق صافی، ذرات معلق هوا را جذب می‌کنند.

کنترل فقط در یک سوم بیماران!

دکتر رزم‌پا نیز با تاکید بر لزوم انجام تست‌های آلرژیک به‌منظور شناسایی عامل آلرژی‌زا، خاطرنشان می‌کند: متخصصان آلرژی از آزمایش‌های ساده بدون عارضه برای یافتن عامل آلرژی‌زا استفاده می‌کنند.

حداکثر 15دقیقه زمان لازم است تا با آزمایش آلرژن‌های گوناگون در کلینیک‌های تخصصی، عامل مورد نظر شناسایی ‌شود.به گفته دکتر رزم‌پا در افرادی که با انجام تست‌های آلرژیک، نوع ماده آلرژن مشخص می‌شود، می‌توان با گروهی از برنامه‌های درمانی، حساسیت‌زدایی کرد؛ به این ترتیب با درمان صورت گرفته، موادی در بدن ایجاد می‌شود که واکنش‌های آلرژیک را کنترل کند.

حدود یک سوم افرادی که نوع ماده آلرژن در آنها مشخص شده و برای حساسیت‌زدایی به کلینیک‌های آلرژی مراجعه می‌کنند؛ معمولا به درمان، پاسخ مثبت می‌دهند، در یک سوم مراجعه‌کنندگان، درمان به‌صورت ناقص انجام می‌شود و یک سوم باقی مانده نیز به درمان پاسخ نمی‌دهند.

کد خبر 79585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز