شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

سمیه شرافتی: بهار هر سال با هشدار کارشناسان نسبت به افزایش شیوع آلرژی‌های فصلی به‌خصوص هنگام مواجهه با گرده گیاهان و درختان شروع می‌شود.

در این فصل ناراحتی‌های تنفسی و حملات آسم بیشتر خودشان را نشان می‌دهند.به گفته کارشناسان هم‌اکنون 20 درصد مردم کشور از آلرژی فصلی رنج می‌برند. همچنین آمارها نشان می‌دهد که از هر ۱۰فرد مبتلا به آسم 8 نفر مبتلا به آلرژی فصلی هستند. التهاب بینی ناشی از آلرژی یکی از شایع‌ترین انواع آلرژی‌هاست. به گفته کارشناسان این بیماری ناشی از استنشاق گرده‌های گیاهی و نیز وارد شدن آنها به چشم است.

البته متخصصان می‌گویند زمان بروز علائم این بیماری ممکن است از اوایل بهار تا اواخر تابستان بر حسب گرده گیاهی که به آن حساسیت وجود دارد و زمان معین گرده افشانی آن گیاه،  متفاوت باشد.

دکتر مصطفی قانعی، فوق تخصص ریه و معاون پژوهشی دانشکده
علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) در مورد علت حساسیت نسبت به گرده این گیاهان توضیح می‌دهد: این گیاهان از جنس مواد زنده و آلی هستند و وقتی فرد با این مواد آلی تماس پیدا می‌کند، سیستم ایمنی بدنش نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهد.

به عقیده این متخصص، این واکنش در افراد سالم طبیعی است ولی در مبتلایان به آلرژی فصلی بیش از حد است. دکتر قانعی ضمن اشاره به علائم این بیماری می‌گوید: علائم اصلی این بیماری حملات مکرر عطسه، آب‌ریزش بینی، خارش و آب‌ریزش چشم‌ها، احساس خارش در گلو، سقف دهان و گوش‌ها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشی کلی است.

وی با تاکید بر اینکه افراد مبتلا به این بیماری برای جلوگیری از شروع علائم آن باید در تمام شرایط درها و پنجره‌های خانه و اتومبیل خود را ببندند، می‌گوید: همچنین اگر افراد در محیطی باشند که احتمال نفوذ گرده‌ها در لابه‌لای موها و لباس‌ها وجود دارد، قبل از رفتن به رختخواب حمام کرده، لباس‌های خود را عوض کنند و از حیوانات کوچک اهلی نیز دوری کنند.

هرچند با وجود تمام این مراقبت‌ها شاید باز هم دوری کامل از مواد آلرژی‌زا غیرممکن باشد.
 در عین حال به عقیده معاون پژوهشی دانشکده علوم پزشکی بقیه‌الله مهم‌ترین نکته‌ در مورد این بیماری تمایز آن با سرماخوردگی است و افراد مبتلا به آلرژی نباید با آنتی‌بیوتیک یا دیگر داروهای سرماخوردگی علائم آلرژی را از بین ببرند.

دکتر حمید سهراب‌پور، متخصص بیماری‌های داخلی، فوق تخصص بیماری‌های ریوی و رئیس بیمارستان لبافی‌نژاد نیز در توضیح نحوه پیشگیری و درمان آلرژی فصلی هشدار می‌دهد: افراد مبتلا برای کنترل بیماری خود باید از داروهای استنشاقی داخل بینی و آنتی‌هیستامین‌ها و گشاد‌کننده‌های برونش استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: استفاده از کورتیزون استنشاقی (بکلومتازون) نیز می‌تواند التهاب مجاری بینی و برونشیت‌ها را کاهش دهد و درمان مؤثری باشد.دکتر سهراب پور تاکید می‌کند: بهتر است برای جلوگیری از حساسیت، داخل بینی را با سرم نمکی (نرماسالین) شستشو دهیم و یا با اندکی وازلین داخل بینی را چرب کنیم.

کد خبر 78112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز