مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

گروه شهری: معاون وزیر کشور با اعلام اینکه پول ترخیص واگن‌های مترو 3 هفته زودتر آماده بود، تلویحا گفت که وزارت کشور این پول را عمدا با تاخیر به مترو داد.

دیروز علی نیکزاد، معاون عمرانی وزیر کشور در نشست خبری خود به تشریح عملکرد این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف شهری پرداخت اما شاید قابل توجه‌ترین بخش سخنان وی، اظهار نظراتش در مورد حمل‌ونقل عمومی تهران بود؛

هنگامی که او در پاسخ به این سؤال یکی از خبرنگاران که خطاب به وی گفته بود شما پول ترخیص واگن‌های متروی تهران را با تاخیر زیاد و کلی حرف و حدیث دادید، گفت: «قطعا اگر دوستان در شهرداری و مترو مصاحبه نمی‌کردند و آن حرف‌ها را نمی‌زدند، این پول‌ را 3 هفته زودتر می‌دادیم؛ چرا که رئیس‌جمهوری خیلی زودتر دستور انجام آن را داده بود».

او در پاسخ به سؤالی در رابطه با اختصاص کامل یارانه بلیت مترو و اتوبوس شهر تهران توضیح داد: این نکته را بارها و بارها با اعداد و رقم مشخص اعلام کرده‌ام و باز هم می‌گویم 20‌میلیارد تومان یارانه بلیت متروی کل کشور بوده که در سال گذشته با 80‌درصد تخصیص آن‌را پرداخت کرده‌ایم و تهران هم جزء همین کلانشهرها بوده است.

در عین حال 120 میلیارد تومان را از محل‌های دیگر تامین کرده و بین قطار شهری‌ کلانشهرها توزیع کردیم که سهم تهران 39 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است. همچنین در سال 88 نیز 60میلیارد تومان اعتبار برای یارانه بلیت اتوبوس و متروی کلانشهرها اختصاص یافته که با تخصیص 70 درصدی حدود 42 میلیارد تومان می‌شود و باید این میزان اعتبار را بین همه شهرها توزیع کنیم.

وی تاکید کرد: وزارت کشور همه تلاش خود را می‌کند تا اتوبوسر‌انی‌ و متروی کلانشهرها با هیچ مشکلی مواجه نشوند و به‌نظر می‌رسد در این راه موفق هم بوده؛ چرا که در سال گذشته هیچ اتوبوسی چراغ روشن حرکت نکرد و هیچ راننده‌ای بدون حقوق نماند.

معاون عمرانی وزیر کشور در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با گزارش اخیر معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری در مورد عملکرد 5برابری دولت نهم در حوزه حمل‌ونقل نسبت به دولت اصلاحات تصریح کرد: این گزارش را معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست‌جمهوری ارائه کرده و دولت نهم هیچگاه نمی‌خواسته اقدام به مقایسه عملکرد خود با دولت‌های قبل و کم و زیاد بودن آن داشته باشد اما وقتی صحبت از ارائه عملکرد می‌شود باید با اعداد و رقم مستند بگوییم که عملکرد دولت نهم 5 برابر دولت قبل بوده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود برای توضیح بیشتر گفت: مگر وزارت کشور در روزهای پایانی سال گذشته 20 میلیارد تومان برای ترخیص واگن‌های مترو نداد؟ چرا شهرداری تهران حرفی از این اقدام وزارت کشور نزد؟ و چرا از آن 600 میلیاردی که گفته می‌شد شهرداری تهران اختصاص داده است برای ترخیص این واگن‌ها استفاده نکردند؟ و در نهایت این مشکل با دستور رئیس‌جمهوری حل شد.

در این هنگام، خبرنگار مربوطه خطاب به نیکزاد گفت: اما شما این کار را با تاخیر زیاد و کلی حرف و حدیث انجام دادید. معاون وزیر کشور پاسخ داد: قطعا اگر دوستان در شهرداری و مترو مصاحبه نمی‌کردند و آن حرف‌ها را نمی‌زدند این پول‌ را 3هفته زودتر می‌دادیم؛ چرا که رئیس‌جمهوری خیلی زودتر دستور انجام آن را داده بود.

تجهیز و تعمیر اتوبوس‌ها

وی در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با همکاری شهرداری‌های سراسر کشور برای تجهیز و تعمیر 7 هزار اتوبوس متوقف مانده در اتوبوسرانی‌ها گفت: شهرداری‌ها هنوز از این طرح اطلاع ندارند و در حال حاضر از آنها خواسته‌ایم اطلاعات مربوط به اتوبوس‌های متوقف مانده را به وزارت کشور ارائه دهند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از شرکت‌های واحد اتوبوسرانی، اتوبوس‌ها و قطعات اتوبوس و حتی لاستیک آنها در فضای باز باقی مانده و باد و خاک می‌خورد، اظهار کرد: تجهیز و تعمیر اتوبوس‌های متوقف مانده وظیفه وزارت کشور در سال اصلاح الگوی مصرف و مطالبه اتوبوسرانی‌ها از ماست تا درصورت امکان هر اتوبوسی که متوقف مانده را مجدد به چرخه حمل‌ونقل بازگردانیم.

شهرداری تهران و طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پاسخ به سؤال دیگری با این مضمون که خطوط سریع‌السیر مترو از طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران مصوب شورای‌عالی ترافیک حذف شده و آیا امکان بررسی مجدد این خطوط در شورای‌عالی به پیشنهاد شهرداری تهران وجود دارد یا نه، گفت: شهرداری تهران در مورد این پروژه‌ها توجیه اقتصادی ارائه نکرده و در عین حال این پروژه از لحاظ فنی توجیه شده بود.

وی با اشاره به تاکیدهای مکرر شهرداری‌ تهران و حتی رسانه‌ها در ماه‌های پایانی سال در مورد ضرورت تصویب طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران خاطرنشان کرد: بارها اعلام می‌شد که همه کارها در حوزه ترافیک به بحث تصویب طرح جامع منوط شده و اگر این طرح تصویب نشود همه کارها روی زمین می‌ماند، حالا این طرح تصویب شده و امیدواریم شهرداری تهران همان 90 درصدی را که با آن موافقت دارد انجام دهد تا مشکلات تهران حل شود. وی با بیان اینکه از حالا تا 5 سال دیگر برای شهر تهران با اعتبارات مشخص طرح و برنامه پیش‌بینی شده گفت:‌ از این به بعد هر چقدر می‌خواهند اتوبوس و تاکسی اضافه کنند و یا خطوط جدید  مترو راه‌اندازی شود و آن 10 درصد اختلاف تا هر زمان که می‌خواهند روی زمین بماند.

خطوط سریع‌السیر یا خطوط مترو موازی با خطوط فعلی است؟

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در مورد خطوط سریع‌السیر امکان تصمیم‌گیری مجدد و تجدید نظر وجود دارد یا نه گفت: مگر شهرداری تهران تا به حال برای پروژه‌ها و برنامه‌های خود نظیر انجام خطوط اتوبوس تندرو از ما اجازه گرفته که حالا باز هم اجازه بخواهد. اما از نظر ما بهتر این است که فعلا همین خطوط مترو را انجام دهند و بعد سراغ خطوط سریع‌السیر بروند.
نیکزاد اضافه کرد: مرجع تصویب طرح جامع با همه صلاحدیدهای مربوط به شهر، وزارت کشور است و ما هم طرح جامع را به این شکل فعلی تصویب کرده‌ایم.

حالا اینکه چه میزان از آن اجرایی شود مربوط به شهرداری تهران خواهد بود. وی در پاسخ به این سؤال مجدد خبرنگار که از وی پرسید اگر خطوط سریع‌السیر مترو از شهرهای اقماری به سمت تهران و به عکس ضرورت و توجیه نداشته چرا اجرای آن را به شرکت راه‌آهن سپرده‌اید، گفت:‌ اینکه خطوط سریع‌السیر دیگری در کنار خطوط فعلی مترو احداث شود از نظر ما توجیه ندارد.

خبرنگار مجددا خطاب به نیکزاد عنوان‌کرد: به‌نظر می‌رسد برداشت شما از خطوط سریع‌السیر با آنچه شرکت مترو اعلام کرده متفاوت است؛ چرا که منظور آنها خطوطی شبیه به خط تهران – کرج است که در مورد شهرهای اقماری دیگر اعمال شود و نه خطوط موازی با متروی فعلی که وی در پاسخ جواب داد: این طور نبوده است و آنچه به ما گزارش شده خطوطی موازی با مترو فعلی است که از نظر ما هیچ ضرورتی ندارد.

نیکزاد یادآور شد: براساس طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک، هیچ مسئولیتی را از شهر تهران و شهرداری نگرفته‌ایم و وصل‌شدن متروی تهران به شهرهای اقماری و انتقال مسافران آن مورد تایید ما نیز هست.

معاون عمرانی وزیر کشور در پاسخ به این سؤال مجدد خبرنگار که پرسید چرا احداث خطوط متروی شهرهای اقماری به تهران را به راه‌آهن داده‌اید؟ پاسخ مشخصی نداد و گفت: کار و وظیفه متروی تهران مشخص است و در عین حال وزارت مسکن و شهرسازی در قبال ساخت شهرها و شهرک‌های جدید موظف به ساخت زیرساخت‌های آن نیز هست.

وی اضافه کرد: مطالعات خطوط مترویی که برای شهرهای اقماری پیشنهاد شده به شرکت مادر تخصصی قطارهای شهری ارائه شده است که بررسی خواهد شد.

توجه به نکات مهم یا حاشیه‌ای؟

نیکزاد در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با نتیجه جلسه مشترک وزارت کشور، دیوان عدالت اداری و معاونت راهبردی و نظارت بر عملکرد ریاست‌جمهوری که هفته گذشته در کمیسیون عمران مجلس برگزار شد توضیح داد: در این جلسه توضیحات کامل به نمایندگان شهرداری و مجلس شورای اسلامی ارائه شد اما متأسفانه برخی دوستان به جای توجه به نکات مهم و اساسی به مسائل سطح پایین و حاشیه‌ای می‌پردازند. 

وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه مبنای تشکیل این جلسه بروز تخلف در عملکرد دولت نبوده است، گفت: بهتر است رسانه‌ها و نمایندگان مجلس به جای پیگیری برخی نکات حاشیه‌ای از شهرداری تهران بپرسند که چرا در سال قبل 20کیلومتر مترو را نساخته‌اند؟

وی افزود: مجلس شورای اسلامی بر تخصیص 100درصدی اعتبارات حمل‌ونقل تاکید داشته اما در عین حال همین مجلس در جای دیگری تاکید کرده که کسری بودجه سال 88 باید از محل‌های دیگری تامین شود که بخش حمل‌ونقل نیز یکی از همین محل‌هاست.

تعهدی در مورد اتوبوس‌های دوکابین نداریم

نیکزاد در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با به‌کارگیری خطوط اتوبوس تندرو در کلانشهرهای دیگری از جمله تبریز و قم و نیاز آنها برای اتوبوس‌های دو کابین و اینکه آیا وزارت کشور برای واردات و یا تولید داخل اتوبوس‌های دوکابین همکاری خواهد کرد یا نه گفت: اگر کلانشهر دیگری بخواهد خطوط اتوبوس تندرو داشته باشد اتوبوس آنها را به‌نحوی تامین می‌کنیم و در حال حاضر نیز برای خطوط تندروی تبریز از شرکت «ارگ دیزل بم» اتوبوس‌های دو کابین را سفارش داده‌ایم.

وی تصریح کرد: تعهد ما در مقابل اتوبوسرانی شهر تهران تحویل هزار دستگاه اتوبوس با پرداخت سهم 5/82درصد بوده است و غیراز این به سایر اقدامات شهرداری هیچ کاری نداریم.

کد خبر 79522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز