شاید شما هم اصطلاح «نشئه دوندگان» را شنیده باشید، اما آیا این سرخوشی ناشی از ورزش کردن می‌تواند به اندازه داروهای ضد افسردگی موثر باشد؟

depression

به گزارش همشهری آنلاین یک بررسی جدید از انشگاه وریج در آمستردام به مقایسه اثرات داروهای ضد افسردگی و دویدن بر اضطراب، افسردگی و سلامت کلی در طول یک دوره ۱۶ هفته‌ای پرداخت.

این بررسی شامل ۱۴۱ بیمار بود که دچار افسردگی و/یا اضطراب بودند. به آنها این گزینه ارائه شد که بین مصرف داروهای ضد افسردگی SSRI (مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین) یا شرکت در برنامه دویدن‌درمانی برای ۱۶ هفته انتخاب کنند.

اغلب بیماران ۹۶ نفر از آنها دویدن را انتخاب کردند و ۴۵ نفر از آنها داروی ضد افسردگی دریافت کردند. نتایج این بررسی که در نشریه اختلالات عاطفی منتشر شده و در کنگره ECNP در این آخر هفته ارائه شده است، نشان داد که دویدن و داروها منافع مشابهی از لحاظ سلامت روانی ایجاد می‌کنند.

ضمنا دویدن از لحاظ سلامت جسمی هم بهبودی ایجاد کرده بود، در حالیکه داروهای ضد افسردگی از این لحاظ اثری اندکی منفی داشتند. یک مانع برنامه دویدن این بود، میزان افرادی که در میانه آن را متوقف کرده بودند، بسیار بالاتر بود.

این پژوهشگران می‌خواستند اثر ورزش کردن و مصرف داروهای ضد افسردگی را بر سلامت عمومی افراد مقایسه کنند و نه فقط از لحاظ سلامت روانی.

به گفته این پژوهشگران این بررسی می‌خواست به افراد دچار اضطراب و افسردگی یک گزینه زندگی واقعی ارائه کن، دارو یا ورزش. نکته جالب این بود که اکثریت افراد ورزش را انتخاب کردند که منجر به این شد که گروه ورزش بزرگتر از گروه دارو باشد.

گروه مصرف‌کننده دارو از داروی اسیتالو پرام (با نام تجاری لکساپرو) استفاده کردند که برای درمان افسردگی و اختلال اضطراب فراگیر استفاده می‌شود.

گروه دویدن در دو یا سه وعده گروهی ۴۵ دقیقه‌ای در هفته می‌دویدند.

گرچه شمار بیشتر از افراد درمان با دویدن را انتخاب کردند، فقط ۵۲ درصد آنها برنامه ورزشی‌شان را به پایان بردند- اما در گروه داروهای ضد افسردگی۸۲ درصد افراد دوره داروهایشان را به پایان بردند.

در پایان دوره ۱۶ هفته‌ای بررسی، حدود ۴۴ درصد افراد در در هر دو گروه بهبودی در علائم افسردگی واضطراب را نشان دادند. داروهای ضد افسردگی تاثیر بدتری بر روی وزن بدن، میزان تغییرپذیری ضربان قلب و فشار خون داشتند، در حالیکه درمان با دویدن به بهبود اثرات بر تناسب بدنی کلی و ضربان قلب منتهی می‌شود.

این پژوهشگران می‌گویند جایی برای هر دو درمان در کنترل افسردگی وجود دارد. به گفته این پژوهش نشان می‌دههد بسیاری از افراد ایده ورزش برای درمان افسردگی را دوست دارند، اما انجام کامل این برنامه می‌تواند مشکل باشد، گرچه سودمندی‌های آن قابل‌توجه است.»

کد خبر 795109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha