دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

سپیده سمائی: افزایش ذرات معلق و کاهش میدان دید، پدیده‌ای که تهرانی‌ها اول هفته را با آن آغاز کردند، اگرچه از آسمان پایتخت رخت بربسته اما احتمال وقوع مجدد آن در قسمت‌های غربی کشور چندان ضعیف نیست.

«جمعه و شنبه آینده احتمال وقوع مجدد این پدیده وجود دارد البته نه با شدتی که این هفته شاهد آن بودیم.» عباس رنجبر معاون اداره کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی با بیان این مطلب در گفت‌وگو با همشهری بر این مطلب تاکید می‌کند که در فصل بهار که وضعیت جوی ناپایدار است، احتمال خطای پیش‌بینی‌ زیاد است.

ذرات معلق در آسمان به واسطه وزش باد از عراق و سوریه به ایران راه پیدا کرده‌است. ابتدا برخی مناطق استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و سپس لرستان، همدان و مرکزی را تحت‌تأثیر قرار داد و از بعد‌از‌ظهر جمعه باعث افزایش شدید میزان ذرات معلق در آسمان تهران شد ؛

اتفاقی که یوسف رشیدی مدیر کنترل کیفیت هوای تهران در مورد آن به همشهری می‌گوید: غلظت این آلاینده روز شنبه 29 فروردین در تهران به 178 psi (شرایط ناسالم) رسید.

وی با بیان اینکه آلودگی ذرات معلق ناشی از تغییرات آب و هوایی هیچ تفاوتی با آلودگی‌های انسان‌ساز ندارد، عنوان می‌کند : در حالت اول گذر جریان‌های هوایی از دشت‌ها و صحراهای خشک عامل تولید این گرد و غبار است و در حالت دوم مسائلی چون احتراق ناقص خودرو‌ها، سایش لاستیک و لنت ترمز و یا ساخت‌و‌ساز که در نهایت این ذرات معلق وارد جریان خون می‌شوند و غلظت خون را بالا می‌برند و ممکن است باعث بروز سکته‌های قلبی و مشکلات تنفسی و آلرژی شوند.

وی با بیان اینکه منابع انتشار و شرایط هواشناسی 2 عامل مؤثر روی ناسالم بودن وضعیت هواست، ادامه می‌دهد: هرگاه شرایط هواشناسی مناسب نباشد و با مواردی چون وارونگی یا وزش باد‌های شدید روبه‌رو باشیم، کیفیت هوا در کشور تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد؛

اتفاقی که این بار با وزش باد‌هایی که مبدأشان کشور‌های سوریه و عراق بود موجب آلودگی هوای شهر‌های کشور ما شد.«به‌طور معمول از اواسط فروردین تا مرداد‌ماه این پدیده کشور ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.» رنجبر با بیان این مطلب تناوب این پدیده را در سال‌های مختلف متفاوت ذکر می‌کند و می‌گوید: بعضی سال‌ها مانند پارسال تناوب این پدیده بسیار زیاد بود اما احتمال می‌رود امسال با توجه به بارش‌های اخیر وضعیت از سال قبل بهتر باشد.

خشکسالی و ضعف پوشش گیاهی از جمله دلایلی است که این کارشناس در وقوع این پدیده مؤثر می‌داند: خشک بودن خاک و پوشش گیاهی ضعیف باعث می‌شود هنگامی‌که سرعت وزش باد از حد معینی بیشتر می‌شود، ذرات معلق به همراه باد در مسیر وزش باد حرکت کند.

کد خبر 79507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز