تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا در حین رصد سحابی شکارچی که در فاصله ۱۳۴۴ سال نوری از ما قرار دارد، طبقه‌بندی جدید و مرموزی از اجرام آسمانی را آشکار کرد.

جامبو

به گزارش همشهری آنلاین، اجرام دوگانه‌ای شبیه جرم مشتری یا «JUMBO»ها دسته‌بندی جدید و عجیبی از جهان‌ها هستند که به نظر می‌رسد در طبقه‌بندی‌های موجود نمی‌گنجند و حتی دانشمندان را متحیر کرده اند.

جامبوها از نظر جرم شبیه مشتری هستند، اما نمی‌توانند سیاره باشند، زیرا به دور یک ستاره مادر نمی‌چرخند و برای ستاره بودن هم بسیار کوچک هستند.

جامبوها که اتمسفرشان از بخار و متان تشکیل شده، دارای دمای جهنمی هزار درجه سانتیگراد هستند.

بیشتر بخوانید:

جامبوها در تصاویر جدیدی از سحابی شکارچی که به وسیله آژانس فضایی اروپا(ESA) منتشر شده، شناسایی شده‌اند و جزئیات بی‌سابقه ای را نشان می‌دهند.

کشف اجرام آسمانی مرموز که دانشمندان را متحیر کرده است | آنها در هیچ طبقه بندی نمی‌گنجند

به گفته این آژانس، داده‌های تلسکوپ‌های زمینی وجود جامبوها را قبل از شناسایی رسمی به وسیله جیمز وب تایید می‌کردند.

مارک مک کاگرین در ESA به گاردین گفت: «ما به دنبال این اشیای بسیار کوچک بودیم و آنها را پیدا کردیم. ما آنها را به کوچکی سیاره مشتری، حتی نیمی از جرم مشتری می‌بینیم که شناور هستند و به ستاره‌ای متصل نیستند.»

بعضی از JUMBOها به صورت جفت هستند، مانند منظومه های خورشیدی دوتایی که دارای ۲ ستاره هستند. تلسکوپ جیمز وب تاکنون در مجموع حدود ۴۰ جفت JUMBO را رصد کرده است.

اگرچه JUMBOها برای ستاره بودن خیلی کوچک هستند، اما این به این معنی نیست که آنها سیاره هستند.

بیشتر بخوانید:

آنها همچنین داغ و گازدار هستند و حدود یک میلیون سال سن دارند که از نظر نجوم «نوزاد» محسوب می‌شوند.

از آنجا که آنها غول‌های گازی شبیه مشتری هستند و شباهتی به زمین یا مریخ از نظر صخره‌ای بودن ندارند، بعید است که JUMBOها دارای مخازن آب مایع باشند. همین موضوع تصور میزبانی از حیات بیگانه را در مورد آنها رد می‌کند.

کشف اجرام آسمانی مرموز که دانشمندان را متحیر کرده است | آنها در هیچ طبقه بندی نمی‌گنجند

به همین خاطر است که دانشمندان ESA و ناسا را گیج کرده‌اند، چراکه نظریه‌های کنونی تشکیل سیاره‌ها اساساً وجود آنها را توجیه نمی‌کنند. همچنین از طریق فرآیندی که باعث پیدایش ستارگان در داخل یک سحابی می‌شود، نمی‌توان اجرامی به اندازه مشتری را شکل داد.

بیشتر بخوانید:

سحابی ابر عظیمی از غبار و گاز است که فضای بین ستارگان را اشغال کرده و به عنوان جایگاهی برای ستارگان جدید عمل می‌کند.

کشف اجرام آسمانی مرموز که دانشمندان را متحیر کرده است | آنها در هیچ طبقه بندی نمی‌گنجند

سحابی ها زمانی تشکیل می‌شوند که ستاره‌ای بزرگ‌تر از خورشید ما شروع به نابود شدن می‌کند و باد خورشیدی گازی از خود ساطع می‌کند.

کد خبر 793816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha