ستاره‌ای که به‌نام N۶۹۴۶-BH۱ شناخته می‌شود، از سال۲۰۰۹ دانشمندان را متحیر کرده بود زیرا مدتی شبیه یک ابرنواختر می‌درخشید، اما سپس با فناوری‌های موجود در آن زمان از رصد اخترشناسان خارج شد.

ستاره

به گزارش همشهری آنلاین، این ستاره ۲۵برابر بزرگ‌تر از خورشید است. با این حال، دانشمندان توانسته‌اند داده‌های جدیدی را با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب‌ناسا و ابزارهای MIRI به‌دست آورند.

مطالعه‌ای که در ۲۸سپتامبر در arXiv منتشر شد، داده‌های جدید را تجزیه و تحلیل کرد و نظریه جدیدی در مورد آنچه ممکن است رخ داده باشد ارائه کرد.

قبل از داده‌های جدید، دانشمندان گمان می‌کردند که این ستاره ممکن است به یک سیاهچاله سقوط کرده باشد یا اینکه یک ابرنواختر نابود شده، باشد.

پسوند BH-۱ هم به‌دلیل ویژگی‌های نظریه سیاهچاله به نام آن اضافه شد.

شگفتی دانشمندان از ناپدید و پیدا شدن یک ستاره | تلسکوپ جیمز وب راز آن را کشف کرد

داده‌های جدید

حالا داده‌های جدید نشان می‌دهند که ۳منبع درخشان در جایی که این ستاره قرار داشته، وجود دارد.

دانشمندان اکنون بر این باورند که رویدادهای غیرقابل توصیف درباره ستاره N۶۹۴۶-BH۱ ناشی از ادغام شدن ستاره‌ها بوده است.

به‌گفته آنها، آنچه به‌نظر می‌رسید یک ستاره درخشان باشد که در سال۲۰۰۹ به یک ابرنواختر تبدیل شد، درواقع یک منظومه ستاره‌ای بوده که وقتی ۲ستاره به هم می‌رسیدند، درخشندگی آنها قابل رویت می‌شد.

پس از نزدیک شدن ستاره‌ها به یکدیگر، مدتی بعد فاصله می‌گرفتند و به حالت عادی بازمی‌گشتند و علت محو و ناپدید شدن آنها همین موضوع بوده است.

اگرچه این داده‌ها اطلاعات جدیدی را فاش کرده‌اند، اما دانشمندان هنوز نمی‌توانند توضیح دقیقی برای آنچه برای N۶۹۴۶-BH۱ رخ داده است ارائه دهند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب یک فناوری جدید و حیرت‌انگیز است که به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا اتفاقاتی را در فضا ببینند که قبلاً هرگز قادر به انجام آن نبوده‌اند.

همین تلسکوپ به دانشمندان اجازه داد ستاره N۶۹۴۶-BH۱ را که در فاصله ۲۲میلیون سال نوری از ما قرار دارد رصد کنند.

این تلسکوپ همچنین می‌تواند تصاویر بسیار باورنکردنی را با تصویربرداری مادون قرمز خود در فضا بگیرد.

همچنین تصاویر جدید از این تلسکوپ ستاره جوانی را نشان می‌دهد که گازهای رنگارنگ را با سرعت مافوق صوت به بیرون پرتاب می‌کند.