مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

در میان هیاهوی مرکز شهر تهران و در دل درختان سر به فلک کشیده بوستان شهر، یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران، موزه صلح قرار دارد. موزه‌ای که هدف اصلی آن ترویج فرهنگ صلح از طریق نشان‌دادن پیامدهای ناگوار جنگ و خشونت و آثار زیانبار آن بر انسان‌ها و محیط‌زیست است.

موزه

همشهری - سعیده مرادی: موزه صلح تهران بیش از آنکه مکانی برای تماشای اشیای تاریخی باشد، محلی برای فرهنگسازی، گفت‌وگو، برنامه‌های آموزشی و پژوهشی است؛ جایی که راویان زنده‌ دارد و اعضای انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمایی آن را تشکیل می‌دهند.  

مجموعه بین‌المللی

موزه صلح تهران یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران و اعضای شبکه بین‌المللی موزه‌های صلح است. این موزه در ساختمان اهدایی شهرداری تهران در پارک شهر قرار دارد و به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد (NGO) و زیرنظر هیأت مدیره اداره می‌شود. اعضای فعال موزه به‌ویژه راهنمایان، از قربانیان جنگ و سلاح‌های شیمیایی هستند و به‌عنوان نمادهای زنده و پیام‌آوران صلح شناخته می‌شوند. این موزه که با سایر تشکل‌های مردمی و موزه‌های صلح در سراسر دنیا در ارتباط است، می‌کوشد تا فرهنگ «صلح» را نه در معنای سیاسی، بلکه در معنای اجتماعی و فرهنگی آن ترویج کند.

یادگارهای جنگ در موزه صلح

ویترین‌های آگاهی‌بخش

کمتر از ۲ دهه قبل حوالی سال ۱۳۸۴ موزه صلح تهران با حضور افرادی که جنگ زندگی آنها را نشانه گرفته بود و جمعی از مهمان‌های گوناگون از کشورهای مختلف دنیا که دغدغه صلح داشتند، کارش را آغاز کرد؛ موزه‌ای که با داشتن چند سالن و غرفه‌های نمایشگاهی متعدد حالا روایتگر بخشی از رشادت‌های مردان و زنان جان‌برکفی است که به نمادی از بوستان بزرگ شهر تبدیل شده است. سالن اصلی موزه در ابتدای ورودی و مملو از اشیائی است که برای نشان‌دادن پیامدهای جنگ‌ها در دنیا و نیز عواقب کاربرد سلاح‌های شیمیایی و اتمی در ویترین‌ها قرار گرفته‌اند. در این بخش اسناد و اشیای منحصر به فردی از جنگ شیمیایی علیه مردم ایران به نمایش درآمده که مخاطبان را متعجب و در عین حال بازدیدکنندگان را آگاه می‌کند.

یادگارهای جنگ در موزه صلح

 تلاش برای صلح عمومی

در سالن صلح به این موضوع در فرهنگ دینی و ملی ایرانیان پرداخته شده است و بخش راه‌هایی را که برای مشارکت افراد برای ترویج صلح و دوستی وجود دارد، نشان می‌دهد. همچنین در استودیوی مجموعه سرگذشت قربانیان جنگ به‌عنوان اسناد تاریخی ثبت و ضبط می‌شود.

عروسک‌های خاموش

در بخشی از این موزه، جشنواره «عروسک‌های خاموش» برپاست؛ سالنی مملو از عروسک‌های دست‌ساز که در گهواره‌ای چوبی و در میان پرده‌های سفید افراشته، از سقف موزه آویزان شده‌ است که نمادی از کودکان قربانی بمباران شیمیایی حلبچه و سردشت است.

یادگارهای جنگ در موزه صلح

 کتابخانه تخصصی

کتابخانه موزه صلح منابع گوناگونی دارد که از حقوق بین‌الملل تا برقراری صلح و تاریخ شفاهی قربانیان جنگ را می‌توان در میان کتاب‌هایش جست وجو و مطالعه کرد. همچنین اسناد و کتاب‌های این حوزه، اسناد مربوط به جنگ ایران و عراق، مرتبط با ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی و... در اینجا محفوظ است.

 کارگاه‌های آموزشی

جای جای اینجا فرصت و تلنگری برای همه گروه‌های سنی است اما به‌منظور ترویج صلح و دوستی، کنفرانس‌هایی با مضمون حقوق بشر، لزوم ریشه‌کن ساختن سلاح‌های کشتار جمعی، عواقب جنگ، صلح و دوستی و... هم در کارگاه‌های آموزشی موزه صلح تهران برگزار می‌شود که در روشنگری افکار عمومی به‌ویژه نسل جدید بسیار مؤثر است.

 هنر در خدمت صلح

بهره‌مندی از هنر، یکی از بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم و پیام‌هاست از این‌رو یکسری نمایشگاه هنری با موضوع صلح به‌طور منظم در اینجا برپا می‌شود و هنرمندان داخلی و خارجی آثار خود در این گالری را به نمایش می‌گذارند که بازدید عموم آزاد است.  

ویژگی‌های موزه

۱- عضو شبکه بین‌المللی موزه‌های صلح که دبیرخانه آن در شهر لاهه هلند است.

۲-اعضای فعال آن و راهنمایان موزه از قربانیان جنگ و سلاح‌های شیمیایی هستند.

۳-با سایر تشکل‌های مردمی و موزه‌های صلح در سراسر دنیا در ارتباط است.

۴-می‌کوشد فرهنگ صلح را نه در معنای سیاسی بلکه در معنای اجتماعی و فرهنگی آن ترویج دهد.

کد خبر 792211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha