همشهری‌آنلاین: دکتر قالیباف در پیامی به شهردار هیروشیما نوشت: اینجانب اعتقاد راسخ دارم که بازماندگان بمباران اتمی در هیروشیما و بازماندگان حملات شیمیایی در ایران به عنوان گنجینه‌های جامع بشری باید دست به دست هم دهند تا با آگاه سازی در زمینه خطرات جنگ و سلاح‌های ممنوعه، فرهنگ صلح را ترویج نمایند و به عنوان سفیران صلح به جهان معرفی شوند.

چندی پیش نمایندگانی از صد کشور دنیا به همراه نماینده سازمان ملل متحد و کسانی که در فعالیت‌های انسان دوستانه شرکت دارند در هیروشیما دور هم جمع شدند تا پیام‌های صلح و نوعدوستی خود را به جهانیان پیشکش کنند. از ایران نیز هیاتی از جانبازان شیمیایی به هیروشیما اعزام شدند تا پیام شهردار تهران را برای شهردار هیروشیما کازومی ماتسوئی ابلاغ کنند.

شهردار تهران در این پیام اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های فرهنگی بین شهروندان و موزه‌های صلح دو شهر تهران و هیروشیما روز به روز گسترش یابد و شاهد اجرای پروژه‌های مشترک متعدد در این عرصه باشیم. متن کامل پیام شهردار تهران به کازومی ماتسوئی شهردار هیروشیما بدین شرح است:

جناب آقای کازومی ماتسوئی
شهردار محترم هیروشیما و رئیس شهرداران طرفدار صلح
همکار محترم؛

درود اینجانب را به نمایندگی از شهروندان تهران پذیرا باشید. مایلم بار دیگر به مناسبت ششم آگوست، سالروز فاجعه هولناک حمله اتمی سال ١٩٤٥ آمریکا به هیروشیما، همدردی عمیق خود را ابراز نموده و برای ارواح قربانیان این واقعه آرامش ابدی آرزو کنم.

اینجانب اعتقاد راسخ دارم که بازماندگان بمباران اتمی در هیروشیما و بازماندگان حملات شیمیایی در ایران به عنوان گنجینه‌های جامع بشری باید دست به دست هم دهند تا با آگاه سازی در زمینه خطرات جنگ و سلاح‌های ممنوعه، فرهنگ صلح را ترویج نمایند و به عنوان سفیران صلح به جهان معرفی شوند.

ایجاد موزه‌های صلح، گامی است مهم در این راستا و هیروشیما با داشتن یکی از فعال ترین موزه‌های صلح در دنیا در این راه پیشگام است. شهر تهران نیز مفتخر است به داشتن اولین موزه صلح در خاورمیانه، موزه‌ای که با حمایت شهرداری تهران تاسیس شده و راهنمایان آن خود قربانیان جنگ و سلاح‌های شیمیایی هستند و همه روزه میزبان تعداد زیادی از کودکان، نوجوانان و شهروندان از تهران و سایر شهرهای ایران و نیز گردشگران خارجی است. پیام شما که در روز افتتاح این موزه در تیرماه سال گذشته توسط جناب آقای مائدا رئیس محترم موزه صلح هیروشیما به اینجانب منتقل شده، موجب دلگرمی گردید و نشان دهنده پیوند عمیق دو شهر تهران و هیروشیما و عزم شهرداران آنها برای ترویج فرهنگ صلح است.

اینجانب به عنوان یکی از قربانیان حملات شیمایی و بازماندگان دفاع ملت ایران در مقابل تجاوز دشمن، به خوبی پیامدهای هولناک سلاح‌های کشتار جمعی آگاهی هستم و این درک به ویژه در زمان بازدید اینجانب از موزه صلح هیروشیما در سال ٢٠٠٨ عمیق تر گردید. با همین درک عمیق از خطر سلاح‌های شیمیایی و اتمی، موزه صلح تهران نه تنها مکانی است برای نشان دادن پیامدهای سلاح‌های شیمیایی بلکه بخش ویژه‌ای از آن به آگاه سازی در زمینه سلاح‌های هسته‌ای و خطرات آنها برای بشریت اختصاص یافته و در همین راستا دبیرخانه شهرداران ایرانی عضو سازمان شهرداران صلح نیز در این موزه استقرار یافته تا با کمک سایر شهرداران عضو این نهضت، شاهد ریشه کن شدن سلاح‌های ضدبشری باشیم.

همچنین مایلم از جنابعالی دعوت نمایم در فرصتی که برایتان مناسب باشد از شهر تهران بازدید نموده و از نزدیک با فعالیت‌های شهرداران تهران در زمینه ترویج فرهنگ صلح و امنیت و مقابله با سلاح‌های ممنوعه ضد بشری، بیشتر آشنا شوید. امیدوارم همکاری‌های فرهنگی بین شهروندان و موزه‌های صلح دو شهر روز به روز گسترش یابد و شاهد اجرای پروژه‌های مشترک متعدد در این عرصه باشیم. برای جنابعالی و شهروندان شهرتان سعادت و صلح پایدار آرزو می‌نمایم.

محمد باقر قالیباف - شهردار تهران
١٠ مرداد ١٣٩١

 

 

کد خبر 181146
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز