شاید شما جزء افرادی باشید که مقدار زیادی ورزش می‌کنند، اما در عین حال روزانه فست فود می‌خورید یا در طول هفته میزان غذایی را که می‌خورید، کنترل می‌کنید، اما در آخر هفته در غذا خوردن افراط می‌کنید. یا شاید قفسه‌های آشپزخانه شما پر از هله‌هوله است، چون فکر می‌کنید ورزش باعث می‌شود لاغر بمانید.

exercise

ممکن است تصور کنید که می‌توانید هر چه می‌خواهید بخورید بدون اینکه پیامدی داشته باشد،  به ویژه اگر خودتان قانع کرده باشید که می‌توانید همه کالری‌های به دست آمده را در جلسه بعدی ورزش هوازی خود آن بسوزانید. اما واقعیت این است که اهمیتی ندارد که پس از تغذیه ناسالم بیشتر یا سخت‌تر ورزش کنید، ورزش نمی‌تواند کاملا آثار یک رژیم غذایی بد را برطرف کند.

ممکن است لاغر باشید، اما سالم نباشید

"لاغر چرب" اصطلاح غیر رسمی است که در شبکه‌های اجتماعی برای توصیف فردی استفاده می‌شود که لاغر به نظر می‌رسد، اما درصد بالایی چربی در بدنش دارد. کسی که به طور مرتب ورزش می‌کند، ممکن است چربی زیرپوستی - چربی‌ای که درست زیر پوست قرار دارد و به راحتی به دست می‌آید- اما در مقابل چربی داخل شکمی زیادی داشته باشد. این لایه چربی عمقی کمتر مشهود است، چون اطراف اندام‌ها و احشای درونی شما قرار دارد.

چربی داخل شکمی بسیار خطرناک‌تر از لایه چربی خارجی است که می‌توانید آن را لمس کنید. انباشته شدن چربی داخل شکمی ناشی از خوردن غذاهای فرآوری شده دارای مقادیر بالای قند، نمک و کربوهیدرات می‌تواند به همان نوع خطراتی منجر شود که یک فرد چاق با آن مواجه است. به عنوان مثال، چربی به گردش درآمده در بدن از منشا چربی‌های انباشته‌شده داخل شکمی می‌تواند باعث سخت شدن و تنگ شدن شریان‌ها شود و  بیماری موسوم به آترواسکلروز یا تصلب شرائین ایجاد کند. این انسداد مانع از جریان یافتن خون به بافت‌های دیگر بدن می‌شود و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

کالری‌های خالی که کاهش وزن را مشکل می‌کنند

خوردن مرتب غذاهای پرکالری می‌تواند کاهش وزن را مشکل‌تر کند، حتی اگر شما زمان بیشتری برای ورزش کردن صرف کنید یا ورزش سنگین‌تری انجام دهید. غذاهای فرآوری شده مانند نوشابه و شیرینی تقریبا هیچ ماده مغذی ندارند. هنگامی که ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و فیبرهایی که شما را سیر نگه دارند، دریافت نمی‌کنید و مداما احساس گرسنگی می‌کنید، فکر کردن به ورزش کار سختی است. افرادی که رژیم غذایی مغذی ندارند معمولا همیشه گرسنه، بداخلاق و بدون انگیزه و نیروی لازم برای ورزش کردن هستند

هنگامی که پس از دریافت این کالری‌های به اصطلاح «خالی» به باشگاه می‌روید، جلسه ورزشی مولدی نخواهید داشت. غذاهای چرب ممکن است در ابتدا یک افزایش انرژی موقتی ایجاد کنند، اما برای تداوم یک ورزش طولانی یا شدید کافی نیستند و باعث می‌شود زودتر احساس خستگی کنید. علاوه بر این، هر کالری خالی که مصرف نشود به صورت چربی ذخیره می‌شود.

اگر مواد مغذی مناسب دریافت نکنید، در درازمدت نوع تمرین ورزشی که انجام می‌دهید، اهمیتی ندارد. افرادی که تمرین‌های قدرتی انجام می‌دهند، معمولاً نسبت به زمانی که ورزش هوازی انجام می‌دهند، کالری بیشتری می‌سوزانند. با این حال دریافت مواد مغذی از غذاهای با کیفیت پایین باعث می‌شود ساخت توده عضلانی و بازیابی کامل از یک ورزش سنگین دشوارتر شود

برای ساخت توده عضلانی، بهترین کار این است که غذاهای سرشار از پروتئین مانند مرغ و ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. ماکرو مغذی‌هایی مانند پروتئین به ساخت توده عضلانی و حفظ آن کمک می‌کنند.

سالم بودن به این معنا نیست که باید از تمام غذاهایی که دوست دارید، صرف‌نظر کنید. مردم معمولاً برخی غذاها را بد جلوه می‌دهند، و این احساس که نمی‌توانید هیچ قند یا کربوهیدراتی بخورید، ممکن است رابطه‌ای به اصطلاح سمی با غذا ایجاد کند.

به جای احساس گناه در مورد سفارش دادن غذای بیرون در شب قبل یا سفارش دادن دسر باید دیدگاه خود را اصلاح کنید. فقط به کالری‌های غذا فکر نکنید، بلکه بر نوع انرژی‌ای که می‌تواند برای شما فراهم کند، متمرکز شوید. اگر امروز فیبر کافی دریافت کرده‌اید، ببینید با چه مواد غذایی می‌توانید پروتئین، امگا ۳ یا کربوهیدرات سالم به بدنتان برسانید.

منبع:CNN

کد خبر 791837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha