کوچه شهید محمد عزآبادی در محدوده منطقه ۱۰که به کوچه مدرسه نیز معروف است، یکی از متفاوت‌ترین کوچه‌های تهران به شمار می‌رود؛ جایی که روزگاری میزبان ۱۴ مدرسه بود و اکنون ۱۱ مدرسه دوره دبستان در آن وجود دارد. ماجرای ساخت این مدارس را که باعث شکل‌گیری کوچه‌ای منحصربه‌فرد شده در ادامه بخوانید.

مدرسه 9

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: ماه مهر که از راه می‌رسد، کوچه شهید محمد عزآبادی حوال و هوای متفاوتی پیدا می‌کند. صدای هیاهوی بچه‌ها در زنگ‌ تفریح، سرودهای دسته‌جمعی آنها به هنگام برگزاری مراسم و شور و شادی‌شان پس از تعطیلی مدرسه، رنگ و بویی خاص به این کوچه می‌دهد. اگرچه همسایگی با ۱۱ مدرسه برای همسایه‌ها دردسرهای خاص خود را دارد اما حتی برای ساکنان این کوچه نیز هیچ صدایی زیباتر از صدای خنده و بازی‌های راه مدرسه دانش‌آموزان دبستانی نیست.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید 

روی تابلو ورودی کوچه نام شهید محمد عزآبادی درج شده اما چند نسل از اهالی محله هاشمی این کوچه را به دلیل میزبانی از مدارس بسیار، کوچه مدرسه می‌نامند. داستان ساخت این مدارس اما به ۷دهه پیش برمی‌گردد. «علیرضا زمانی» تهران‌شناس، در این‌باره می‌گوید: «محمد کریم پیرنیا، پدر معماری سنتی ایران، در روند اجرای طرح ساخت مدارس ارزان‌قیمت، ۱۴مدرسه در این کوچه بنا کرد.

پس از ساخت این مدارس بود که کوچه مدرسه به یکی از متمایزترین کوچه‌های تهران شکل گرفت. علاوه بر مدارس این کوچه، پیرنیا بین سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۴۵ بیش از  ۳۰۰ مدرسه ارزان‌قیمت دیگر ساخت که بیشتر آنها در محله‌های تهرانپارس و نارمک بنا شدند.»

اکنون سال‌هاست که کوچه مدرسه تغییر نام داده است، اما هنوز هم با فرا رسیدن ‌ماه مهر و بازگشایی مدارس به یکی از منحصربه‌فردترین کوچه‌های این شهر تبدیل می‌شود.

متفاوت‌ترین کوچه تهران کجاست؟ | اینجا فقط صدای دانش‌آموزان شنیده می‌شود

کد خبر 790831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha