زهرا بلندی ـ خبرنگار: قریب به ۳ سال پیش با آغاز ساخت ۲ مدرسه شهید «عیسی‌برزه‌کار» و شهید مدافع حرم «امیر لطفی» در بنای قدیمی و بزرگی که انتهای کوچه رام حیدری قرار دارد مشکلات ساکنان این کوچه آغاز شد.

کوچه رام حیدری

از تحمل آلودگی‌های صوتی در مراحل ساخت‌وساز تا سرو صداهایی که بعد از بازگشایی مدرسه به وجود آمد. در حالی‌که زمزمه‌های بهره‌برداری از سومین مدرسه در فضای خالی بین ۲ مدرسه قبلی به گوش می‌رسد دلهره‌های جدیدی در دل اهالی این کوچه ایجاد شده است. این در حالی است که درِ کوچکی که داخل این کوچه تعبیه شده به‌عنوان محل ورود و خروج دانش‌آموزان مدرسه خواهد بود. اهالی کوچه رام حیدری با اعتقاد به اینکه باز شدن این در مشکلات جدیدی را نه تنها برای ساکنان این کوچه، بلکه برای کوچه‌های همجوار هم ایجاد خواهد کرد استشهاد محلی جمع کرده و گلایه‌های خود را به شهرداری و آموزش‌وپرورش منطقه انتقال داده‌اند. با این حال چیزی تا افتتاح دبستان ۶ کلاسه «هنروَر» نمانده و اهالی محله برای پیگیری مشکل خود سراغ همشهری محله آمده‌اند.

از هر خانه یک نماینده انتهای کوچه بن‌بست ایستاده است. به سمت درِ کوچکی که به سختی از دور دیده می‌شود اشاره کرده و با یکدیگر صحبت می‌کنند. درخواست‌های ساکنان و امضاهای جمعی آنها روی بنر چاپ و به دیوار نصب شده است. «حسن شیخی» سال‌هاست در خانه‌ای چسبیده به این بنای قدیمی زندگی می‌کند. می‌گوید: «با آمدن ماه مهر مشکلات ما هم آغاز می‌شود. هر روز از ۷ صبح با صدای معاونان ۳ مدرسه‌ از خواب بیدار می‌شویم و حالا هم با خبر جدیدی که به گوش‌مان رسیده خواب و خوراک از ما گرفته شده است.» وقتی از او که ۴۰ سال از سکونتش در این کوچه می‌گذرد، می‌خواهیم تا بیشتر درباره مشکل جدیدشان توضیح دهد، می‌گوید: «۳ ماه پیش متوجه شدیم که وسط این بنای قدیمی ۵ هزار مترمربعی مدرسه جدیدی در حال ساخت است. ابتدا فکر می‌کردیم راه ورود و خروج به مدرسه جدید هم قرار است مانند مدارس سابق در خیابان‌های تولایی یا طباطبایی تعبیه شود، اما با باز شدن دری که ۵۰ سال از بسته بودن آن می‌گذرد متوجه شدیم قرار است درِ مدرسه جدید باشد.» وی ادامه می‌دهد: «این کوچه کلاً ۸‌متر بیشتر نیست چطور می‌توان ورودی یک مدرسه را از آن باز کرد!؟ این درحالی است که ساکنان کوچه در حال حاضر هم برای پارک خودرو و عبور و مرورشان مشکلاتی دارند.» «نسترن ملک‌نژاد» بانوی جوانی است که بین جمعیت ایستاده است. او با اشاره به اینکه خودش هم دبیر آموزش و پرورش است، می‌گوید: «با راه‌اندازی مدرسه جدید نه تنها این صداها سه برابر خواهد شد، بلکه با حضور والدین دانش‌آموزان و سرویس‌ها در مقابل مدرسه عملاً خیابان موازی کوچه ما هم بسته خواهد شد.» «نادر محمدی» یکی دیگر از اهالی کوچه است که ۴۵ سال از سکونتش در اینجا می‌گذرد. او با اشاره به ۴ خودرو پارک شده در انتهای کوچه می‌گوید: «این در کوچک هیچ ربطی به بنای جدید ندارد و منطقی نیست که به‌عنوان در اصلی مدرسه در نظر گرفته شود. چند سال پیش به اسم اینکه این کوچه بن‌بست و خلوت است با قیمت زیادی خانه‌هایمان را خریداری کردیم و اکنون با مشکلاتی که برای ما ایجاد شده هر روز از ارزش خانه‌های ما کم می‌شود.»

  • برای رفع مشکل هر کاری می‌کنیم

همه حاضران حرف‌هایی برای گفتن دارند. «شعبانعلی‌امیری» یکی از سالمندان ساکن کوچه با ویلچر میان اهالی آمده است. با جملاتی آغشته به خواهش می‌گوید: «از مسئولان تقاضا دارم قبل از انجام هر کاری آسایش اهالی محله را در نظر بگیرند. ما در صورت بازگشایی این مدرسه آسایش نخواهیم داشت. مسئولان جوابگوی ما باشند و به داد ما برسند. چون در جنوب شهر زندگی می‌کنیم خواسته‌های ما را نادیده نگیرند.» اهالی علاوه بر بیان خواسته‌هایشان دوست دارند راهکارهایی را که برای رفع مشکل در ذهن دارند هم با ما در میان بگذارند. «علی رستوار» یکی از همین افراد است. او با اشاره به اینکه از ابتدا در جریان این موضوع قرار گرفته و به نمایندگی از دیگر همسایگان پیگیر راه چاره بوده است، می‌گوید: «در خروجی این مدرسه می‌تواند کنار مدارس شهید عیسی برزه‌کار یا شهید مدافع حرم امیر لطفی در خیابان‌های شهید طباطبایی و شهید تولایی جانمایی شود.» وی ادامه می‌دهد: «بسیاری از امکانات این مدارس چسبیده به هم مشترک است و به نظر نمی‌آید کار سختی باشد اگر ورودی  مدارس هم از یک جا باز شود. حتی اگر احساس می‌کنند در این صورت بین مدارس تداخل ایجاد می‌شود می‌توان زنگ تعطیلی را با تأخیر به صدا درآورند.» شیخی دوباره به آزردگی خاطر اهالی اشاره کرده و می‌گوید: «در این مدت آنقدر به ما فشار عصبی وارد شده که برای رفع این مشکل حتی حاضریم هزینه این جابه‌جایی را هم خودمان پرداخت کنیم.»

  • تلاش برای رسیدن به تفاهم جمعی
    شهردار ناحیه ۴ که در این مدت بارها از کوچه رام حیدری بازدید کرده و پای صحبت‌های اهالی نشسته است، می‌گوید: «این مشکل بین اداره آموزش و پرورش و اهالی کوچه رام حیدری است. با مجوزهایی که آموزش و پرورش از اداره نوسازی گرفته ما حق هیچ‌گونه دخالتی نداریم.» به گفته «حامد خداوردی» به نقل از معاون نوسازی آموزش و پرورش منطقه ۱۶ طبق اسناد و مدارک موجود این در از ۵۰ سال پیش اینجا تعبیه شده و اتفاق جدیدی نیست. او با بیان اینکه راه‌اندازی مدرسه در هرجایی از محل معمولاً خوشایند همسایه‌های اطراف آن نیست، می‌گوید: «باز شدن ورودی مدرسه هنرور مثل ۲مدرسه دیگر از خیابان‌های شهید طباطبایی و شهید تولایی کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد.» وقتی از مشکلات ترافیکی که در این کوچه و خیابان روبه‌رویی آن ایجاد خواهد شد از خداوردی می‌پرسیم، ادامه می‌دهد: «مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند که این مدرسه فقط ۶ کلاس دارد و مقاطع اول تا سوم ابتدایی را شامل خواهد شد. قطعاً جمعیت زیادی در آن عبور و مرور نخواهد داشت.» او در نهایت با بیان اینکه شهرداری حامی مردم است و برای جلب رضایت آنها تلاش می‌کند، می‌گوید: «به اداره آموزش و پرورش منطقه درخواست داده‌ایم تا جلسه‌ای را بین نمایندگان کوچه رام حیدری و رئیس اداره آموزش و پرورش برگزار کنند تا دغدغه‌ها و خواسته‌های یکدیگر را بشنوند و با هم به تفاهم جمعی برسند.»
  • برگزاری نشستی صمیمانه
    «مصطفی پالیزدار» رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۶ در پاسخ به صحبت‌هایی که از سوی اهالی کوچه رام حیدری نقل شده است، می‌گوید: «قرار است به‌زودی نشستی با حضور نمایندگان اهالی و شهرداری ناحیه ۴ برگزار کنیم تا ضمن گفت‌وگویی صمیمانه با آنها در چهارچوب ضوابط اداری در مسیر رفع مشکل قرار بگیریم.»
کد خبر 457778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha