استارت‌آپ «نورالینک» سازنده تراشه‌های مغزی که ایلان ماسک، میلیارد مشهور صاحب آن است این هفته اعلام که تأیید یک هیات مستقل بازبینی را برای شروع نخستین کارآزمایی انسانی وسیله کاشتنی برای بیماران فلج مغزی را دریافت کرده است.

musk

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  شرکت نورالینک اعلام کر، افرادی که دچار فلج ناشی از آسیب نخاغ گردنی یا بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک هستند ممکن است شرایط لازم برای ورود به این بررسی را داشته باشند، اما توضیح نداد چه تعداد افرادی وارد این کارآزمایی خواهند شد که کامل شدن آن شش سال به طول خواهد انجامید.

بر اساس بیانیه شرکت نورالینک، در این بررسی از یک روبات برای قرار دادن ایمپلنت «میانجی مغز- کامپیوتر» (BCI) در منطقه‌ای از مغز که اراده برای حرکت کردن را کنترل می‌کند، استفاده می‌شود و هدف اولیه آن این است که افراد قادر شوند یک نشانگر کامپیوتر یا صفحه کلید را فقط با استفاده از حرکت دهند.

منابع مطلع می‌گویند این شرکت که قبل امید داشت تأیید لازم برای کاربرد این وسیله را در ۱۰ بیمار پیدا کند، پس از اینکه این سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نگرانی‌هایی درباره ایمنی آن ابراز کرد، در حال مذاکره با این سازمان برای پایین آوردن شمار بیماران بود. هنوز معلوم نیست که نهایتاً FDA چه تعدادی از بیماران را تأیید کرده است.

ماسک اهداف بلندپروازانه‌ای برای نورالینک دارد و می‌گوید این شرکت روند قرار دادن وسائل تراشه‌دارش را در مغز برای درمان عوارضی مانند چاقی، اوتیسم، افسردگی و اسکیزوفرنی تسریع خواهد کرد.

نورالینک در ماه مه (اردیبهشت) اعلام کرد که تأیید لازم از FDA برای نخستین کارآزمایی بالینی انسانی‌اش با ایمپلنت مغزی را دریافت کرده است، در حالیکه معلوم شد قبلاً شیوه کاربرد این وسیله در آزمایش‌های حیوانی در آمریکا مورد تحقیق سازمان‌های فدرال قرار گرفته است.

کارشناسان می‌گویند حتی اگر معلوم شود که این وسیله «میانجی مغز- کامپیوتر» (‌BCI) برای استفاده انسانی بی‌خطر است،، هنوز به طور بالقوه بیش از یک دهه طول خواهد کشید تا نورالینک بتواند مجوز استفاده تجاری از آن را به دست آورد.

کد خبر 790051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha