در تهران یکی از وقف‌های عجیب و غریب وقف اقلیت‌هاست. یکی از واقفان بزرگ زرتشتی در تهران، ارباب کیخسرو شاهرخ است که سال‌ها رئیس انجمن زرتشتی‌ها و نماینده اقلیت‌ها در مجلس تهران بود.

وقف اقلیت‌ها

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: ارباب کیخسرو، مالک بخش وسیعی از زمین‌های شرق تهران در محدوده افسریه و سرخه‌حصار بود. به همین دلیل بخشی از این زمین‌ها را برای انجمن زرتشتیان وقف می‌کند. علیرضا زمانی، تهران‌پژوه، درباره این موقوفات می‌گوید: «ارباب کیخسرو شاهرخ در کنار این موقوفات مراسم ویژه‌ای را هم برای اباعبدالله‌الحسین(ع) برگزار می‌کرد. باغ انار بزرگ تهران هم از جمله موقوفات ارباب کیخسرو است.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید 

 او ادامه می‌دهد: «ارباب هرمز هم واقف زرتشتی دیگری است که در محله مجیدیه و تهرانپارس موقوفات بسیاری دارد. تهرانپارس مرکز زرتشتی‌ها بود و سه معبد داشت، اما مسجد نداشت! املاک آنجا هم کلاً به دو نفر به نام‌های ارباب هرمز و ارباب رستم تعلق داشت که هر دو وابسته به دربار بودند! اکثر مردم منطقه مسلمان بودند، اما مسجد نداشتند که در نهایت ارباب رستم زمینی برای ساخت مسجد سیدالشهدا را به مسلمانان واگذار و آن را وقف مسجد کرد. همچنین ارباب جمشید هم که نخستین نماینده زرتشتی‌ها در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی بود در تهران مدرسه جمشید جم و چندین حمام ساخته است. در میان نام این واقفان نباید از «گشتاسب فیروزگر» غافل ماند. او زمین بیمارستان فیروزگر را در دهه ۳۰ برای درمان تهرانی‌ها وقف کرده است.»

وقتی زرتشتی‌ها واقف مسجد، مدرسه و بیمارستان شدند

نام واقف: ارباب کیخسرو، رستم گیل، هرمز، جمشید و فیروزگر 

سال وقف: ۱۲۷۰‌ـ ۱۲۸۰

عنوان وقف: مسجد، حمام و مدرسه

نشانی: مجیدیه و تهرانپارس

کد خبر 789306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha