پدیده پزشکان قلابی که امروز نه تنها جامعه پزشکی ما بلکه اغلب جوامع پزشکی دنیا را تحت تاثیر قرار داده از جمله موضوعاتی است که غالبا سوژه سناریوهای سریال‌های طنز قرار گرفته اما به دلیل حساسیت بالای این سریال‌ها در میان جامعه پزشکی معدودی از این سناریوها به اثرهای تلویزیونی تبدیل شده‌اند.

در حاشیه

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: پرداختن به موضوع پزشکان قلابی در سریال‌های طنز اما بدون مشکل نبوده و بعضا به دلیل حساسیت بالای آن انتقادات زیادی را سوی جامعه پزشکی در پی داشته است چرا که در این سریال‌ها اغلب برای نشان دادن موقعیت و وضعیت پزشک قلابی در جامعه پزشکی و بیمارستان نویسنده و کارگردان ناگزیر به ایجاد محیطی آکنده از ظنز و و شوخی در محیط‌های بیمارستانی یا مطب‌های پزشکی بوده‌اند و وضعیت پزشکان واقعی که با پزشکان قلابی در محیط کاری خود در ارتباط بوده‌اند نیز به صورت طنزآمیزی به تصویر کشیده شده است. در این گزارش به دو سریال ایرانی و دو سریال خارجی با موضوع پزشکان قلابی و پزشکان غیرمتخصص یا غیرماهر می‌پردازیم.

در حاشیه؛ سریالی پرحاشیه درباره دردسرهای همکاری یک متخصص با پزشکان جعلی

نسخه‌پیچی دکترهای قلابی در نسخه تلویزیونی ؛ روایت‌های تلخ و شیرین از پزشکان قلابی و غیرماهر

سریال‌ در حاشیه به کارگردانی مهران مدیری در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای ساخته شد، البته در ابتدا قرار بود در ۴۰ قسمت ساخته شود که با حاشیه‌هایی که از سوی جامعه پزشکان گریبان‌گیر آن شد زودتر از موعد از روی آنتن کنار رفت. حتی نام این سریال هم به دلیل حساسیت زیادی که ممکن بود در جامعه و به ویژه جامعه پزشکی ایجاد کند، از «دکتر» به «در حاشیه» تغییر داده شد. شخصیت اصلی این سریال هومن صحرایی با نقش‌آفرینی سیامک انصاری است که در یک رشته خاص مربوط به خون متخصص است. او پزشکی متعهد و متخصص است اما به دلیل درگیری با یکی از همکاران خود از شغل خود اخراج می‌شود. او سپس با راهنمایی یکی از اساتید خود مامور می‌شود زمینی که برای یک مرکز درمانی که  در ۸۰ سال پیش وقف شده را تبدیل به یک بیمارستان کند. او در این راه با کنگر زهتاب وارث این زمین و دوستش صولت و سهراب کاشف ( با بازی مهران مدیری) که یک جراح پلاستیک بدهکار و فراری که سابقه کلاهبرداری دارد و پروانه پزشکی او باطل شده و بهروز عشقی فردی بیکار با مدرکی نامعتبر درباره جراحی امعا و احشاء از منطقه‌ای در فیلیپین که وجود خارجی ندارد آشنا و همراه می‌شود. او این افراد غیر متخصص و نالایق را در بیمارستان استخدام می‌کند.

سودجویی و جاه طلبی زهتاب و هرج و مرج بیمارستان فقط به خرج تراشی برای بیماران با رقم‌های هنگفت و جراحی‌های بی‌دلیل آن‌ها و قاچاق اعضای بدن ختم نمی‌شود بلکه باعث می‌شود تا افراد سالم زیادی در یک مانور بیمارستانی صدمات جدی ببینند یا مفقود شوند.

ساختمان پزشکان؛ قصه‌ها و دردسرهای یک روانشناس کم‌تجربه

نسخه‌پیچی دکترهای قلابی در نسخه تلویزیونی ؛ روایت‌های تلخ و شیرین از پزشکان قلابی و غیرماهر

ساختمان پزشکان به کارگردانی و نویسندگی سروش صحت، پیمان قاسم خانی، مهراب قاسم خانی، علیرضا ناظر فصیحی، حمید برزگر و امیر برادران، در ۵۷ قسمت ساخته شده است. این سریال به طور خاص به پزشکان قلابی نمی‌پردازد، بلکه شخصیت اصلی داستان نیما افشار با بازی بهنام تشکر، روانشناسی است تازه‌کار که با وجود اینکه هنوز در کار خود تجربه کسب نکرده اقدام به تاسیس یک مرکز مشاوره می‌کند. در واقع این سریال به عدم تجربه و مهارت کافی یک پزشک و دردسرهایی که می‌تواند متعاقب آن برایش ایجاد شود، می‌پردازد.

نیما افشار روانشناس، همراهِ همسر دومش (که بیمار سابق خودش بوده)در منزل والدینش زندگی می‌کند. داستان‌های مجموعه به زندگی پردردسرِ نیما که شامل مشکلاتش با بیماران مختلف، گرفتاری‌های مالی ناشی از پرداخت اجاره‌خانه، اقساط مختلف، مهریه همسر سابقش، تلاش دائمی برای حفظ آرامش و صلح میان والدین و برادر بی‌ملاحظه، همسر وسواسی و در نهایت تحمّل منشی بی تجربه و دست و پا جلفتی‌اش می‌شود، می‌پردازند.

به من اعتماد کن؛ داستان پرستار درستکاری که پزشکی متقلب شد

نسخه‌پیچی دکترهای قلابی در نسخه تلویزیونی ؛ روایت‌های تلخ و شیرین از پزشکان قلابی و غیرماهر

«به من اعتماد کن» ساخته بی بی سی نام یک سریال انگلیسی ۸ قسمتی با موضوع پزشکی است که پخش آن از ۲۰۱۷ آغاز شد و در ۲۰۱۸ خاتمه یافت. جودی ویتاکر بازیگر مشهور سریال پرطرفدار «دکتر هو» در درام روانشناسانه «به من اعتماد کن» نقش یک پزشک قلابی را بازی می‌کند.

به گزارش سایت سومپی، جودی ویتاکر در این سریال با نام «کت هارکر» در نقش یک پزشک غیرعادی بازی می‌کند. او پرستاری است که وانمود می‌کند یک پزشک است. یک «دکتر متقلب» که با فوریت‌های پزشکی در بخش حوادث و اورژانس (A&E) سروکار دارد.

اگر چه او خود را به جای یک پزشک جا زده اما در گذشته او یک پرستار بسیار ماهر و متعهد بود که در مورد مسائل مختلف قصور پزشکی در بیمارستان شفیلد ابراز نگرانی می‌کرد. هنگامی که او در نهایت نگرانی خود را با مدیران بیمارستان مطرح می‌کند، به دلیل افشاگری از کار اخراج می‌شود. او که دیگر از بازگشت به کار ناامید شده با دختر جوانش مولی (سامر میسون) که باید از او مراقبت کند و پدر سالخورده‌اش به گوشه‌ای پناه می‌برد. در همان زمان، بهترین دوست کات، آلی ساتون ( با بازی آندره‌آ لو) تصمیم می‌گیرد شغل پزشکی را رها کند و به نیوزیلند برود تا زندگی جدیدی را به عنوان یک کشاورز گوسفند آغاز کند. آلی تمام مدارک مرتبط با پزشکی خود از جمله رزومه، مدرک، گواهینامه‌ها، مدارک شناسایی پزشک و غیره را در سطل زباله می‌اندازد. وقتی کت آن‌ها را پیدا می‌کند، تصمیم مخاطره‌آمیزی می‌گیرد و هویت آلی را می‌دزدد و همراه با دخترش مولی در نقش دکتر «آلی ساتن» به ادینبورگ می‌رود.

در طول راه، کت چند کتاب پزشکی می‌خواند، چند ویدیوی یوتیوب را در مورد نحوه بخیه زدن تماشا می‌کند و به عنوان پزشک در بخش A&E در بیمارستانی در ادینبورگ مشغول به کار می‌شود. قبل از اینکه متوجه شوید دقیقا چه اتفاقی دارد می‌افتد او را عصبی در حال انتظار برای آمبولانس‌های که در مسیر رسیدن به بیمارستان هستند می‌بینید. این آمبولانس‌ها بیمارانی را که در تصادفات جاده‌ای به شدت مجروح شده‌اند حمل می‌کنند، کت در مسیر فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان یک پزشک به طور اعجاب‌آوری پاهای اشتباه را در مسیر درست می‌چرخاند و با مداخلات ماهرانه‌اش جان انسان‌ها را نجات می‌دهد و موفق می‌شود تأیید همکاران جدیدش را به دست می‌آورد.

کت در واقع یک پرستار با آموزش و دانش پزشکی فراوان است، با این حال تا چه زمانی او می‌تواند خود را جای یک پزشک جا بزند؟ و چه زمانی راز او فاش خواهد شد؟ ثانیه‌ها، دقایق و ساعت‌ها به سرعت برای وی در حال سپری شدن است، با بزرگتر شدن دروغ‌هایی که او می‌گوید، خطر از هر لحظه به وی نزدیکتر می‌شود.

اسکرابز؛ درباره استرس دانشجویان پزشکی در زمان مداوای بیماران

نسخه‌پیچی دکترهای قلابی در نسخه تلویزیونی ؛ روایت‌های تلخ و شیرین از پزشکان قلابی و غیرماهر

اسکرابز یک سریال کمدی آمریکایی است که توسط بیل لارنس ساخته شده و از ۲ اکتبر ۲۰۰۱ تا ۱۷ مارس ۲۰۱۰ از NBC و بعد از آن ABC پخش شد. این سریال زندگی کارمندان بیمارستان خیالی «قلب مقدس» (Sacred Heart) را که یک بیمارستان آموزشی است، دنبال می‌کند. عنوان این سریال به اسکراب‌های جراحی(لباسی که پزشکان هنگام جراحی می‌پوشند) است و اصطلاحی برای افراد پایین رتبه است زیرا در ابتدای سریال بیشتر شخصیت‌های اصلی کارآموزان پزشکی هستند.

به گزارش ورایتی، داستان سریال درباره «جان مایکل دوریان» ملقب به «جی. دی»(J.D) است به همراه دوستش «تورک» که به تازگی دوره دانشگاه رو سپری کردند به عنوان انترن وارد بیمارستان می‌شوند و باید در بخش پزشکی تحت نظر دکتر«پری کاکس» که پزشک بسیار سختگیری است دوره دستیاریشان را بگذرانند «دوریان» که هنوز یک انترن (دانشجوی پزشکی که به منظور ورزیده شدن در رشته خود، باید چند ترم آخر تحصیل را در بیمارستان و زیر نظر استادان به مداوای بیماران بپردازد) است باید تمام وقت خود را با استرس فراوان و اینکه مبادا به بیماری آسیب بزند به مداوای آن‌ها بپردازد.

کد خبر 781083
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha