همشهری آنلاین: کسنرت گروه کامکارها به سرپرستی، آهنگسازی و مدیریت هنری هوشنگ کامکار در نخستین شب اجرای خود در تالار بزرگ کشور، با اقبال علاقه‌مندان به موسیقی روبرو شد.

به گزارش همشهری آنلاین در این کنسرت که قرار است دو شب دیگر (19 و 20 آبان) هم ادامه داشته باشد، گروه 16 نفره کامکارها در دو بخش فارسی و کردی به اجرای برنامه پرداختند.

آغاز گر برنامه قطعه ساقی از ساخته های بیژن کامکار بود که با تنظیم اردشیر کامکار بر روی شعری از سلمان ساوجی اجرا شد. در این قطعه بیژن کامکار به همراه نجمه تجدد به همخوانی اشعار این تصنیف پرداختند. در ادامه قطعه به یاد پدر که  زنده یاد حسن کامکار (پدر کامکارها) ملودی پردازی آن را انجام داده بود با همخوانی ارسلان و صبا کامکار اجراشد. هر دوی این قطعات از ساختار ارکستری ساده ای برخوردار بودند.

تصنیف «خانه ام ابری است» سومین قطعه اجرایی گروه بود که ارسلان کامکار آن را با بهره‌گیری از شعر معروف نیما یوشیج به همین نام پردازش صحنه ای کرد. آشنایی ارسلان کامکار با فرم‌های موسیقی کلاسیک و بهره گیری از فضای کر در این قطعه از ویژگی‌های بارز تصنیف خانه ام ابری است، به شمار می رفت. در اجرای این تصنیف علاوه بر همراهی گروه کر، مریم ابراهیم پور و ارسلان کامکار هم به صورت همخوانی نقش محوری در خواندن این تصنیف ایفا کردند.

چهارمین قطعه اجرایی تصنیفی بود به نام ترانه که ملهم گرفته از فضای موسیقی گلها بود. این تصنیف بر روی شعر معروف هوشنگ ابتهاج سایه با همخوانی بیژن کامکار و نجمه تجدد حسینی اجرا شد. 

شاخص ترین قطعه این بخش سرود زمین نام داشت که با آهنگسازی هوشنگ کامکار بر روی شعری از لنگستون هیوز ( باترجمه احمد شاملو) اجرا شد . هوشنگ کامکار در این اجرا نشان داد که به دنبال فضاهای تازه ای در موسیقی ایرانی است . وی که پیش  از این هم در قطعه اوراد خوانی و پیشتر  در آلبوم در گلستانه(با آواز شهرام ناظری)  ، بخشهایی ازدغدغه های خود در موسیقی ایرانی را عملی کرده بود ، در این قطعه توانست به شکلی جدی تر چندصدایی را با استفاده از فضاها وفرمهای مختلف موسیقایی و تجربه هایی که در آهنگسازی موسیقی غربی داشت ، عملی سازد.

آخرین قطعه بخش فارسی اجرای قطعه ای بود به نام «بیاد مادر» که ارسلان کامکار آن را بر روی شعری از خیام ساخت . این قطعه نیز از در مقایسه با دیگر قطعات اجراشد ه توسط گروه کامکارها از ظرفیتهای تازه ای در همخوانی و تلفیق کر بهره می برد .


بخش کردی ؛ نخستین خواننده عراقی در ایران

بخش کردی ، با حضور عدنان کریم خواننده کرد از عراق آغاز شد . نخستین قطعه اجرایی ، بای نسیم( باد نسیم) نام داشت که به آهنگسازی اردوان کامکار و برروی شعری از قانع اجرا شد. عدنان کریم سپس قطعات و تصانیف دلی من (دل من) با تنظیم هوشنگ کامکار، آن زیباروی با تنظیم اردشیر کامکار، جان جان با تنظیم هوشنگ کامکار ، به ناز با تنظیم ارسلان کامکار و نکن دست نگه دار با تنظیم هوشنگ کامکار را اجرا کرد. وی در اواسط اجرا نیز چند بیت شعر کردی را دقالب آواز اجرا کرد .

اعضای اصلی گروه کامکارها عبارت بودند از : بیژن کامکار( آواز، دف ، رباب) ، پشنگ کامکار(سنتور) ، قشنگ کامکار(سه تار)، ارژنگ کامکار(تنبک)، ارسلان کامکار(عود ،‌آواز)، اردشیر کامکار(کمانچه) ، اردوان کامکار(سنتور)، نیریز کامکار(تار)،مریم ابراهیم پور(همسر ارسلان و نوازنده قیچک و همخوان)،نجمه تجددحسینی(همسر بیژن و همخوان)، صبا کامکار(همخوان)، هانا کامکار(دف)

اعضای مهمان گروه هم عبارت بودند از: ارژنگ سیفی زاده (تار) ، شروین مهاجر(کمانچه) ، امیر حقیری(دف)، عدنان کریم (خواننده).


در حاشیه کنسرت

-کنسرت با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد . این درحالی بود که در اطلاعیه خانه موسیقی به عنوان مجری و مدیر مراسم آمده بود که در سالن از ساعت 6 بعد از ظهر به روی خریداران بلیت باز خواهد بود.

-ساعت بزرگ داخل سالن اصلی خوابیده بود و کار نمی کرد!!

-با توجه به شب اول شهروندان استقبال خوبی از کنسرت به عمل آوردند. بلیت شبهای پنجشنبه و جمعه نیز تماما به فروش رفته است. یکی از دست اندر کاران برنامه هم در گفت‌وگو با همشهری آنلاین گفت که امکان دارد این کنسرت تمدید شود.

 به گفته وی در صورت تمدید کنسرت برای یک شب در پنجشنبه هفته آینده ( 25 آبان) ، برگزار خواهد شد.

- دکور گروه  با لباسها و پارچه های محلی ایران تزیین شده بود.

- کامکارها در دو نوبت با دو نوع پوشش به صحنه آمدند . در نوبت اول با لباس رسمی و درنوبت دوم که بخش کردی اجرا می شد با لباس کردی به صحنه آمدند.

- از پشنگ کامکار قطعه ای در این کنسرت اجرا نشد ، درحالی که وی در آهنگسازی هم دستی چیره دارد.

- عدنان کریم نخستین خواننده عراقی است که در کنسرتی با این سطح در ایران می‌خواند .

- بروشور برنامه جمع و جور ومفید و دارای اطلاعات مناسب کنسرت بود . ترجمه اشعار کردی از جمله ابتکاراتی بود که دراین بروشور به کار رفته بود.

- صدابرداری کار در بخش اول چندان رضایت بخش نبود و صدابرداران نتوانستند پراکندگی موزون صدا درتمامی نقاط سالن را برقرار کنند . در بخش دوم صدا بهتر بود ، اما باز هم شنونده حرفه ای در می‌یافت که صدای کار در وسط سالن و وسط بالکن شسته رفته تر از سایر نقاط سالن به گوش می رسید.

- قرار است دی‌وی‌دی این کار هم انتشار عمومی یابد که باتوجه به اینکه تاکنون دی وی دی گروه عارف (به سرپرستی پرویز مشکاتیان) ونیز دی وی دی اجرای سال اخیر شجریان ها، ‌علیزاده و کلهر هنوز انتشار عمومی نیافته است ، پیش بینی می شود این اثر هم به سرنوشت دو کار دیگر دچار شود .

 مهمترین دلیل چنین تعلل هایی در انتشار دی وی دی این کارها باز می گردد به صدایی که در حین اجرای کنسرت ضبط می شود . البته یک راه حل وجود دارد و با توجه به اینکه کامکارها از روز نت و با تمپوی معینی کار را اجرا می کردند ، می توان با اجرای استودیویی با همین متر و سرعت کار را ضبط و با فیلم تدوین و روانه بازار کرد.

-ارسلان کامکار پیش از اجرای قطعه« بیاد مادر» گفت که تا پیش از این کنسرت مادر کامکارها در تمامی کنسرتهای گروه حاضر می شد و در ردیف جلو می نشست ،‌اما امسال اولین سالی است که آنها در ایران کنسرتی می دهند و مادرشان در میانشان نیست و به دیار باقی شتافته است.

 وی گفت که مادرش از شعرهای خیام بسیار لذت می برد و به همین دلیل قطعه « بیاد مادر » را با بهره گیری از رباعیات خیام ساخته وتنظیم کرده است.

- خانه موسیقی نخستین بار است که اداره کنسرتی  درحجمی چنین گسترده  را بر عهده دارد. که در نخستین شب اجرا از عهده این کار برآمد.

کد خبر 7865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز