سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

گروه ادب وهنر: گروه کر نوری به رهبری علیرضاشفقی‌نژاد از امشب تا 11 آذر در تالار وحدت به اجرای برنامه می‌پردازند.

این برنامه شامل یک قطعه 14 قسمتی به نام «مس کوچک با شکوه» از جواکینو روسینی آهنگساز صاحب نام موسیقی آوازی ایتالیا در دوره رمانتیک است.

در این برنامه چهار سولیست از خوانندگان با گروه همکاری می‌کنند. گروه کر نوری مجموعه‌ای از شاگردان استاد محمدنوری، خواننده موسیقی پاپ هستند که در چند سال اخیر فعالیت‌های مستمری در عرصه موسیقی داشته‌اند. لوریس چکناواریان نیز از امشب تا سه‌‌شنبه هفته آینده کنسرتی به نفع کودکان سرطانی اجرا می‌کند.

در این اجرا ارکستر چهار نفره مجلسی ارمنستان با رهبری چکناواریان به اجرای قطعات کلاسیک از باخ و موتستارت، سوئیت‌های کردی و ایرانی و قطعات ساخته شده توسط چکناواریان می‌پردازند.

این کنسرت با همکاری موسسه خیریه محک در آمفی تئاتر‌ بیمارستان محک اجرا می‌شود. کنسرت موسیقی فلامنکو به سرپرستی مهدی محققی نیز فردا و پس فردا در فرهنگسرای هنر آثاری از پاکودلوچیا، مانولوسانلوکار و توماتیتو را اجرا می‌کنند.

همچنین امشب در این فرهنگسرا پنجمین برنامه آوای دوست در تجلیل از استادان هنر و موسیقی برگزار می‌شود. در این مراسم از احمد ابراهیمی، منصور زیرلالو، حسین یوسف‌زمانی و زنده یاد منوچهر همایون پور، تجلیل می‌شود.

از سوی دیگر در فرهنگسرای نیاوران محمدرضا ابراهیمی نوازنده عود، علی صمدپور نوازنده کوزه، بهروز همتی نوازنده تار و حسین همتی نوازنده تنبک، با همکاری انجمن حمایت از کودکان کار، کنسرتی را در روزهای نهم و دهم آذر، برگزار می‌کنند.

در بخش اول این برنامه همنوازی عود و کوزه و در بخش دیگرهمنوازی تار و تنبک اجرا می‌شود. اما در هفته‌ای که گذشت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نادر مشایخی دوشنبه و سه‌شنبه شب در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداختند.

در حالی که از قبل اعلام شده بود این برنامه به طور مستقیم از رادیو پخش می‌شود به دلایل نامعلومی این امر محقق نشد هرچند گفته می‌شود مشایخی از ابتدا پیشنهاد داده بود تنها اجرای شب دوم از رادیو پخش شود.

ارکستر سمفونیک تهران در این دو شب قطعاتی از باخ، موتزارت و چایکوفسکی را اجرا کردند و همچنین برای اولین بار قطعه‌ای از «باخ» با عنوا ن «باساکالیا» برای اولین‌بار در ایران اجرا شد. همچنین در ادامه سمفونی شماره 25 موتزارت و قطعه «فیه مافیه» با خوانندگی سالار عقیلی و دف‌نوازی حریر شریعت‌زاده اجرا شد.

ارکستر سمفونیک تهران در ماه جاری در روزهای 15 و16 آذر باز هم در تالار وحدت به اجرای برنامه می‌پردازند. کنسرت ارکستر ملل نیز از 14 آذر به مدت 4 شب در تالار بزرگ کشور روی صحنه می‌روند.

گروه موسیقی آذربایجانی «آراز» به سرپرستی رحیم شهریاری شنبه چهاردهم آذر در تالار اندیشه حوزه هنری به اجرای برنامه می‌پردازند. در روزهای 26 و 27آذر گروه «شاهو» با همکاری تالار وحدت و بنیاد رودکی در تالار وحدت برنامه اجرا می‌کنند. گروه بیست و سه نفری «شاهو» با ترکیب سازهای تنبور، بربط، رباب، کمانچه، دف، ضرب‌ زورخانه، نقاره و گبرگه به اجرای برنامه می‌پردازند.

در خارج از کشور نیز دو برنامه از گروه‌های موسیقی ایرانی در سوئیس و فرانسه در روزهای آینده اجرا می‌شود. محمدرضا لطفی نوازنده و مدرس تار و سه تار، 11 آذرماه (2دسامبر) در ژنو و 30 آذر(21دسامبر) مصادف با شب یلدا در کلیسایی در شهر زوریخ با همراهی ساز تنبک قطعاتی از موسیقی ایرانی به صورت بداهه اجرا می‌کند.

همچنین گروه موسیقی خورشید به سرپرستی و آهنگسازی مجید درخشانی روز چهاردهم آذر( پنجم دسامبر) در کاخ ورسای فرانسه برنامه اجرا می‌کند. در این برنامه و پیش از اجرای موسیقی این گروه «ژان کلودکاربر» کارگردان و مولانا‌شناس فرانسوی درباره مولانا سخنرانی می‌کند. قرار است این برنامه به همت رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه، یک شب نیز در مقر یونسکو اجرا شود.

کد خبر 9655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز