جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

در پی درج مطلبی با عنوان « این آب را به احشام ندهید» در صفحه 7 شماره 4773 روزنامه، شرکت آب و فاضلاب اهواز جوابیه‌ای برای همشهری ارسال کرده است:

1 – تصفیه‌خانه‌های آب اهواز، به‌رغم برداشت آب سطحی و مشکلات عدیده مربوط به کیفیت آب رودخانه کارون با تکیه بر کنترل بهینه فرایند و اتخاذ تدابیر خاص در مواجهه با افت کیفیت رودخانه، همواره آبی سالم و با کیفیت کاملا مطلوب را تامین نموده و به صورت روزانه تحت کنترل و آنالیز کیفی قرار دارند.

2 – واحدهای کنترل کیفیت و عملیات شبکه توزیع آب آشامیدنی با ساماندهی گروه شست‌وشوی شبکه به صورت روتین، اقدامات لازم در زمان بروز آلودگی شامل اعلام نتیجه آنالیز مبنی بر وجود آلودگی و درخواست شست‌وشوی شبکه، ثبت نتیجه و گزارش اقدامات انجام شده را در این خصوص دنبال می‌نمایند.

3 – با توجه به بررسی‌های واحد کنترل کیفیت آب اهواز و همچنین اعلام مراکز نظارتی بهداشت اهواز عمده موارد نامطلوب کیفی ثبت شده مربوط به استفاده غیرصحیح مشترکین از پمپ‌های آب (اتصال مستقیم به شبکه توزیع) و اقدام به نصب انشعاب غیراستاندارد و غیرمجاز می‌باشد.

لذا شرکت آب و فاضلاب اهواز در راستای ایجاد یک رویکرد عمومی نسبت به جمع‌آوری پمپ‌های آب از روی شبکه توزیع و استفاده استاندارد از مخازن آب آشامیدنی و نصب پمپ بر روی مخزن، اقدام به اطلاع‌رسانی عمومی از طریق برگزاری مصاحبه‌های مطبوعاتی، پخش برنامه‌های مستند تلویزیونی، چاپ بروشور و... نموده است.

4 – یکی از دلایل بروز نارضایتی عمومی افزایش میزان املاح در تنها منبع تامین آب شرب اهواز یعنی رودخانه کارون و ایجاد طعم لب شور بوده که به دلیل شرایط خشکسالی حادث گردیده و تاثیر عمده‌ای در شکایات مردمی به همراه داشته است.

شرکت آب و فاضلاب اهواز به صورت روزانه و مستمر میزان هدایت الکتریکی رودخانه کارون را از بالادست شهرستان اهواز تا مقطع تصفیه‌خانه‌های آب شهری اندازه‌گیری و ثبت نموده و بلافاصله پس از افزایش میزان هدایت الکتریکی آب رودخانه، مراتب به مسئولان ذی‌ربط جهت افزایش دبی رودخانه کارون اعلام می‌گردد.

5 – سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی رودخانه کارون با همکاری سایر ارگان‌های ذی‌ربط از ابتدای بروز پدیده خشکسالی با اقداماتی از جمله محدود نمودن برداشت‌های متعدد آب از رودخانه کارون برای مصارف کشاورزی و صنعتی و همچنین تنظیم دبی رودخانه با درنظر گرفتن تمهیدات لازم جهت تولید برق مورد نیاز استان، هدف کنترل میزان شوری آب را در دستور کار خود قرار داده است.

6 – مراکز نظارتی همچون اداره محیط‌زیست، اداره استاندارد و بهداشت به طور مستمر با این شرکت در تعاملند به گونه‌ای که در هر 24 ساعت تست‌های مختلف از قبیل کلر، تیرگی و کشت میکروبی در 2نوبت صبح و عصر و به تعداد 15مورد هر نوبت انجام می‌گردد که در مجموع در طول یک شبانه‌روز تعداد 90 نمونه آزمایشگاهی تهیه و در یک پریود زمانی 14روزه تمامی نقاط شهر تست شده که این خود تاییدی بر کیفیت آب تولیدی است.

7 – از آنجا که منبع اصلی تامین‌کننده آب تصفیه‌خانه‌های شهر اهواز رودخانه کارون می‌باشد، آنچه مرقوم شده (نفوذ فاضلاب شهری) اساسا امکان ندارد چراکه این امر وقتی محقق می‌شود که منابع تامین آب مصرفی از منابع زیرزمینی باشد.

کد خبر 78638

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز