چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل - نیلوفر قدیری: دوران ریاست جمهوری جورج بوش با خروج آمریکا از توافقنامه‌های بین‌المللی و چند جانبه شروع شد.

هم پیمانان آمریکا یکی پس از دیگری از واشینگتن فاصله گرفتند و خاورمیانه در کانون توجه بین المللی قرار گرفت.

اکنون بعد از شش سال معلوم شده است که این دیدگاه و ماموریت و شیوه با شکست رو به رو شده و برای رئیس جمهوری آمریکا و معدود هم پیما نان باقی مانده‌اش حاصلی به غیر از بی ثباتی در صحنه داخلی و انزوا در صحنه جهانی نداشته است.

تا پیش از این رهبران چند کشور هم پیمان آمریکا همچون ایتالیا و اسپانیا تاوان سیاستهای آمریکا در عراق را پرداخته‌اند و اکنون نوبت به خود آمریکا و رهبران جمهوریخواه آن رسیده است.

جهان اکنون در انتظار نتایج انتخابات در آمریکاست اما واقعیت آن است که نتیجه این انتخابات هرچه که باشد از فردای آن دیدگاه واشنگتن نسبت به دنیا تغییر خواهد کرد و سیاست «بیایید با هم معامله کنیم» جای لفاظی‌های قلدرمآبانه را خواهد گرفت.

اولین نشانه‌های این تغییر سیاست شروع کار جیمز بیکر سوم وزیر خارجه سابق است که در راس گروه تحقیق عراق قرار است به دولت بوش توصیه کند که با سوریه، ایران و هر کشور دیگری که لازم باشد گفتگو کرده و به توافق برسد تا خروج کم هزینه آمریکا از عراق تضمین شود.

دیگر خبری از شعارهای آزادسازی و انقلاب در خاور میانه نخواهد بود چرا که جنگ عراق تا امروز چیزی نزدیک به 340 میلیارد دلار برای مالیات دهندگان آمریکایی هزینه داشته ‌است.شاید اولین تغییر در آمریکای پس از انتخابات را در وزارت دفاع شاهد باشیم.

یا دونالد رامسفلد از وزارت دفاع می‌رود و یا نقشش تا حد یک وزیر تشریفاتی و بدون نفوذ تقلیل می یابد.

سیاست ثبات بخشی هم در اولویت برنامه‌های کاخ سفید در عراق قرار می‌گیرد و هدف ایجاد دمکراسی تحت تاثیر این اولویت قرار می‌گیرد.

برای ثبت تحولات مثبت در عراق جدول زمانی تدوین می‌شود و البته پیش از هرکاری به این نکته توجه می‌شود که بدون تعامل با همسایگان اصلی عراق یعنی ایران و سوریه نمی‌توان اوضاع را در این کشور سامان داد.

روزنامه گلف تایمز هفته گذشته نوشت، بلند پایه ترین مشاور سیاست خارجی تونی بلر نخست وزیر انگلیس به تازگی به دمشق رفته است تا با بشار اسد رئیس جمهوری  سوریه و دیگر مقامات ارشد این کشور دیدار و گفتگو کند.

این روزنامه به نقل از یک مقام انگلیسی هم نوشت:  ما می‌دانیم که سوریه بخشی از واقعیت منطقه است و نمی‌‌توان آن را نادیده گرفت.

تغییر آمریکا بعد از انتخابات میان دوره‌ای کنگره اکنون یک واقعیت است. آمریکا بعد از این انتخابات تلاش خواهد کرد تا گذشته را جبران کند.

با توجه به موقعیت حساس اقتصاد کلان آمریکا، بحران در وضعیت بودجه و قدرت رو به زوال آن در خاور میانه گزینه دیگری باقی نمی‌ماند.

نتیجه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا این است نه شمار آمار و ارقامی‌که از صندوقها بیرون می‌آید.

منبع : آسیا تایمز

کد خبر 7853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز