گرچه خطر دچار شدن به سرطان پستان در زنان با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد اما بررسی‌ها نشان می‌دهند شمار بیشتری از زنان جوان نیز دچار این بیماری شناخته می‌شوند و بسیاری از آنها به اشکال مهاجم‌تر این سرطان را دارند.

woman

به گزارش همشهری آنلاین سرطان پستان که شایع‌ترین سرطان در زنان  جهان است است و و ۲۵ تا ۳۰ درصد کل موارد جدید تشخیص سرطان در زنان در هر سال را تشکیل می‌دهد. تخمین زده می‌شود که ۲/۳ ملیون زن در سال ۲۰۲۳ دچار سرطان پستان تشخیص داده شوند و ۶۸۵۰۰۰ نفر به علت این بیماری بمیرند. انجمن سرطان آمریکا گزارش می‌دهد که در مجموع موارد سرطان پستان در این کشور هر سال تا نیم درصد افزایش یافته‌اند.

خطر سرطان پستان با افزایش سن بالا می‌برد و اکثریت موارد سرطان پستان در بالای ۵۰ سال رخ می‌دهند، اما باید دانست که این سرطان ممکن است در هر سنی رخ دهد. سرطان پستان در سنین پایین‌تر کمتر شایع است، اما یک روند افزایش موارد تشخیص سرطان پستان در سنین پایین‌تر رخ داده است. متخصصان بر حسب تجربه‌های موردی‌شان می‌گویند در سال‌های اخیر شمار بیشتر و بیشتری از موارد سرطان پستان در زنان جوانتر در اواخر دهه ۲۰، دهه ۳۰ و اوائل دهه ۴۰ زندگی‌شان تشخیص داده می‌شوند.

 بررسی‌ها افزایش سرطان پستان در زنان سنین پایین‌تر را نشان می‌دهند

یک بررسی که این ماه در ژورنال JAMA Network (مربوط به انجمن پزشکی آمریکا) منتشر شد نشان می‌دهد که شمار زنان زیر ۵۰ سال مبتلا به سرطان پستان در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۱۹ افزایش یافته است. پژوهشگران آمریکایی در بررسی یک هم‌گروه یا کوهورت شامل بیش از نیم میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به این نتیجه رسیدند که سرطان‌های پستان اغلب موارد سرطان‌های اولیه در این گروه سنی را تشکلیل می‌دهند. این بررسی همچنین بیانگر این است که چگونه افزایش موارد سرطان زودرس به خصوص در گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال شایع‌تر است

از جمله عواملی که برای این افزایش موارد تشخیص سرطان پستان در زنان جوانتر ذکر شده است، افزایش بروز چاقی، تغییرات در سبک زندگی مانند سن بالاتر بارداری نسبت به دهه‌های قبل و کاهش فعالیت، عوامل زیست‌محیطی و قرارگیری در معرض مواد سرطان‌زا است.

از طرف دیگر، از سال ۲۰۰۴ به بعد میزان تشخیص موارد سرطان پستان در نوجوانان و بزرگسالان جوان هم در آمریکا افزایش یافته است و بسیاری از این سرطان‌ها از نوع مهاجم و در مراحل پیشرفته بوده‌اند: حدود ۶ درصد موارد سرطان‌های پستان مهاجم در آمریکا در زنان جوان و نوجوان رخ می‌دهند.

به این ترتیب، این نگرانی برانگیخته شده است که زنان جوانتر در معرض خطر بیشتر پیشرفته بودن بیماری در هنگام تشخیص، عود پس از درمان و انتشار بیمار به سایر نقاط بدن فراسوی پستان هستند. همچنین این بیماران با احتمال بیشتری در سنین پیش از یائسگی هستند و باید در کنار تشخیص و درمان سرطان پستان از لحاظ گزینه‌های باروری هم مورد مراقبت باشند.  این وضعیت نشاندهنده اهمیت حمایت روانشناختی چندرشته‌ای از زنان جوان و نوجوان مبتلا به سرطان پستان هم هست.

دستورالعمل‌های جدید غربالگری

کارگروه خدمات پیشگیری آمریکا (Prevention Services Task Force) در ابتدای امسال سن غربالگری برای سرطان پستان را برای زنان تغییر داد و توصیه کرد این کار به جای شروع شدن در فاصله ۴۰ تا ۵۰ سالگی از ۴۰ سالگی شروع شود.

نکته مهم به گفته کارشناسان، انجام غربالگری‌های روتین با روش‌هایی مانند ماموگرافی است. هر چند که حتی ماموگرافی هم ممکن است از هر هشت مورد سرطان پستان یک مورد را شناسایی نکند و اقدامات دیگری برای حل مشکل نتایج منفی کاذب اولیه لازم باشد.

کارشناسان می‌گویند اگر زن جوانی سابقه خانوادگی سرطان پستان داشته باشد، باید با دکترش در سن مناسب شروع آزمایش‌های غربالگری برای سرطان پستان مشورت کند. همچنین ورزش منظم و رژیم غذایی متعادل به عنوان اقدامات پیشگیری‌کننده توصیه می‌شوند.

انجمن رادیولوژی آمریکا و انجمن تصویربرداری پستان آمریکا توصیه می‌کنند زنان در ۲۵ سالگی از لحاظ خطر سرطان پستان ارزیابی شوند. سپس زنانی که در معرض خطر بالا برای سرطان پستان تشخیص داده شوند، باید غربالگری برای این سرطان را از از سنین پایین‌تر یعنی ۲۵ یا ۳۰ سالگی شروع کنند. این آزمایش‌های غربالگری ممکن است علاوه بر انجام سالانه ماموگرافی، انجام ام‌آٰرآی از پستان هم باشد.

کد خبر 784843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha