همشهری آنلاین: رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران، با بیان اینکه تقریبا همه زعفران جهان در ایران تولید مى‌شود، گفت:

شرایط اقلیمى خاص ایران باعث شده است تا 96 درصد از زعفران دنیا در کشورمان تولید شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، على شریعتى مقدم افزود: این محصول انحصارى ترین محصول ایران در بازارهاى جهانى است.

وى گفت: وجود هواى مناسب در زمستان سال 87 و بارش باران‌هاى بهارى امسال، نوید بخش سالى خوب براى کشت پیاز زعفران و افزایش تولید نسبت به سال‌هاى گذشته است.

شریعتى مقدم افزود: وزارت جهاد کشاورزى هم اکنون با اجراى طرح توزیع کود میان زعفران کاران و اعلام مصوبه کوچک سازى بسته بندى‌ها این محصول براى صادرات، حمایت و تشویق خود را از این بخش اجرایى کرده است.

رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: سرماى شدید زمستان 86 ،کاهش 85 درصدى محصول زعفران، کاهش 70 درصدى صادرات زعفران را در پى داشت.

وى بااشاره به کاهش قیمت زعفران به 4 میلیون تومان در هر کیلو، افزود: پیش از این 80 درصد صادرات زعفران در بسته‌هاى 300 گرمى به کشورهاى امارات و اسپانیا بود که آنها نیز با کوچک سازى بسته بندی‌ها، محصول را به نام خود و با قیمتى بسیار بالاتر به بازارهاى جهان صادر مى‌کردند.

شریعتى مقدم گفت: مصوبه دولت مبنى بر کوچک سازى بسته بندى‌هاى زعفران باعث   مى‌شود تا سهم سود کشورمان در بازارهاى جهانى بیشتر شود و رقباى کاذبى مانند اسپانیا و امارات دیگر نتوانند زعفران ایرانى را بنام محصول خودشان به دنیا عرضه کنند.

وى افزود: این صندوق براى زعفران امسال 100 میلیون تومان سرمایه گذارى کرده است که به دلیل انحصارى بودن این محصول براى ایران ضرورى است دولت سرمایه گذارى مناسبى در این زمینه بکند.

شریعتى مقدم افزود: سال گذشته زعفران ایرانى چندین بار در شبکه‌هاى ماهواره‌اى مانند یورونیوز تبلیغ شد.

همچنین دو همایش بین‌المللى براى معرفى زعفران ایرانى برگزار شد که کافى نیست و باید تبلیغات جهانى آن گسترش یابد.

کد خبر 78439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز