همشهری آنلاین: اداره کل استاندارد اعلام کرد: در طرح بازرسی از رستوران و فست‌فودهای سطح تهران که در اواخر سال گذشته انجام شد مشخص گردید، رنگ غیر مجاز تار ترازین E102 با عنوان (صفار الزعفران) در برخی از رستوران‌ها و فست‌فودها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهدی پورهاشم مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران در این خصوص افزود: این ماده خطرناک ساخت کشور عربستان سعودی است و علی‌رغم غیراستاندارد بودن به طور گسترده در سطح بازار این استان عرضه شده است و متأسفانه در بسیاری از خانواده‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: براساس مدارک معتبر علمی، رنگ تارترازین، در بسیاری از کشورها از جمله ایران به عنوان یکی از مضرترین و حساسیت‌زاترین رنگ‌های مصنوعی شناخته شده و استفاده از آن نیز غیر مجاز و خطرناک اعلام شده است.

وی با اشاره به مضراتی که این ماده خطرناک برای مصرف‌کنندگان در درازمدت ایجاد می‌کند افزود: مصرف این ماده بیماری‌هایی از قبیل بیش فعالی در کودکان، معضلات گوارشی و آسمی، تومورهای تیروئیدی، تشدید میگرن، تاری دید، حساسیت‌های پوستی و بیماری‌های اسکولی و پورپورا به همراه خواهد داشت.

پورهاشم تأکید کرد: براین اساس این اداره کل در نظر دارد در راستای تبصره 4 ماده 9 قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، طرح بازرسی از رستوران‌ها و فست‌فودها را که از اواخر سال گذشته آغاز گردیده، در سال‌جاری با جدیت بیشتری در کل سطح استان تهران اجرا کرده و با عرضه‌کنندگان و استفاده‌‌کنندگان این نوع ماده خطرناک در رستوران‌ها و فست‌فودها مطابق قانون برخورد نماید.

کد خبر 104301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز