داروهای لاغری یکی از داغ‌ترین مباحث روز دنیای پزشکی است. اخیرا نیز دو داروی اوزمپیک و ویگاوی که که اولی برای درمان دیابت و دومی برای کنترل وزن در بزرگسالان مبتلا به چاقی یا اضافه وزن زیاد استفاده می شود به محبوبیت چشمگیری رسیده‌اند.

اوزمپیک

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از هافینگتون پست، محبوبیت این دو دارو برای کاهش وزن منجر به کمبود آنها به ویژه اوزمپیک برای بیماران دیابتی شده است. سماگلوتید ماده فعال Ozempic و Wegovy است، بنابراین هر دو دارو تقریبا به یک روش عمل می‌کنند: با افزایش سطح هورمون GLP-۱ در بدن، روند هضم را در معده کند می‌کنند و همچنین سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستند تا فرد احساس سیری کند.

ویگاوی و اوزمپیک و مونهارو که همگی تولید شرکت Eli Lilly هستند، می‌توانند منجر به کاهش وزن شوند، اما فقط ویگاوی در حال حاضر توسط سازمان غذا و داور برای مشکلات مزمن کنترل وزن تایید شده است.

دکتر رخا کومار، افسر ارشد پزشکی در بخش کاهش وزن با کمک پزشکی، گفت: داروهای GLP-۱ زمانی که شاخص توده بدنی ۳۰ یا بیشتر، یا ۲۷ یا بیشتر با یک عارضه پزشکی مرتبط با وزن باشد، به طور ایمن برای کاهش وزن تجویز می‌شوند. کومار گفت: همچنین برخی از مردم به شکلی نامناسب و بی‌رویه از داروهایی مانند اوزمپیک و ویگاوی استفاده می‌کنند که واجد شرایط نیستند و با عوارض جانبی درگیر می‌شوند. این داروها در صورتی که فرد واجد شرایط پوشش بیمه نباشد، نیز هزینه زیادی دارد.

استفاده از این داروها بین افراد مشهور برای کنترل وزن رواج دارد و همین امر باعث شده است تا مردم با الگوبرداری از آنها به سمت استفاده بی‌رویه و نادرست از آن بروند که باعث کمبود منابع برای بیماران واقعی شده است. کومار گفت: ما در یک جامعه چربی هراس زندگی می‌کنیم و اوزمپیک و ویگاوی اجازه می‌دهد تا افرادی که اضافه وزن دارند با مصرف آن کمتر در معرض قضاوت دیگران قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید:

برخی اوقات چاقی بیش از حد یک بیماری است و باید به سبک دیگری درمان شود. این داروها یک گزینه درمانی برای افرادی هستند که ممکن است قبلا درمان‌های موثری پیدا نکرده باشند. به گفته کومار، وقتی این تفکر پذیرفته شده باشد که چاقی یک انتخاب و پیامد فقدان اراده است، به افراد اجازه می‌دهد تا در مورد رفتار در قبال خودش اهمیت ندهد.

کد خبر 784278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha