بزرگی شکم به علت تجمع چربی باعث ناراحتی بسیاری از افراد می‌شود و به دنبال راه‌حلی برای آن می‌گردند و در برابر این تقاضا گروهی قول راه‌حل‌های فوری مثلا یک ماهه برای صاف کردن شکم و خلاصی از چربی آنها را می‌دهند

obesity

اما واقعیت این است که هیچ راه سریعی برای خلاص شدن از چربی‌های شکمی و صاف شدن شکم مثلا در یک ماه وجود ندارد.شما برای اینکه وزن کم کنید و چربی‌های بدنتان از جمله چربی‌های شکمی را کم کنید، باید وقت بگذارید و زحمت بکشید و نباید فریب چنین افرادی را بخورید.

اگر به دنبال راه سریعی برای حل مشکل چاقی شکمی‌تان باشید، ممکن است وسوسه شوید که رژیم‌های سخت یا برنامه‌های روزشی شدید را امتحان کنید. اما این روش‌ها اغلب اثری پایدار نخواهد داشت و ممکن است به اصطلاح حالت «یو یو» (Yo Yo) ختم شوند که فرد با رژیم سخت وزنش را کم می‌کند، ما چون نمی‌تواند این رژیم را حفظ کند، دوباره چاق می‌شود. این رژیم گرفتن «یو یو»یی  در واقع باعث می‌شود در درازمدت وزن کم کردن فرد سخت‌تر شود.

بهترین روش برای وزن کم کردن ایجاد تغییرات تدریجی سبک زندگی است. این تغییرات شامل رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و خوابیدن به میزان کافی است. همچنین صبر و مداومت برای رسیدن به نتیجه لازم است. وزن کم کردن و کاهش چربی شکم امکان پذیر است، اما وقت می‌گیرد و نیاز به کار سخت و پشتکار دارد.

نشانه‌های هشداردهنده درباره ادعاهای مربوط به کاهش وزن

اگر مطلب یا توصیه‌ای درباره کم کردن وزن دیدید که این مشخصات را داشت، بهتر است به ان عمل نکنید:

- اگر قول کم کردن وزن بدن را در مدت کوتاهی می‌دهد.

- اگر شما را ملزم به یک رژیم غذایی بسیار سخت یا برنامه ورزشی بسیار شدید می‌کند.

- اگر ادعای در اختیار داشتن درمانی معجزه‌آسا یا ترکیبی اسرارآمیز برای کاهش وزن را می‌کند.

- اگر ادعاها در مورد کاهش وزن بوسیله به اصطلاح «سلبریتی‌ها» یا «اینفلوئنسر»‌ها تایید شده باشد.

- اگر هزینه انجام برنامه یا خریدن فراورده کاهش وزن بسیار بالا باشد.

اگر این نشانه‌های هشداردهنده را را مطالب و ادعاهای مربوط به یک فراورده یا برنامه دیدید، بهترین کار پرهیز از استفاده از این فراورده یا به کار بستن این برنامه است.

هیچ روشی برای کاهش سریع وزن یا چربی‌های شکمی وجود ندارد. بهترین راه برای رسیدن به این هدف ایجاد تغییرات تدریجی در سبک زندگی و صبور بودن و وقت دادن به خودتان است.

چرا چنین مطالب نادرستی منتشر می‌شود

شاید در پاسخ بگویید چنین ادعاهای را در بسیاری مجلات، روزنامه‌ها یا وب‌سایت‌ها دیده‌اید  و چرا روزنامه‌نگاران حاضر به انتشار چنین مطالب بی‌پایه‌ای می‌شوند. دلایل متفاوتی ممکن است برخی از روزنامه‌نگاران سلامت یا سبک زندگی را به انتشار چنین ادعاهایی وادارد:

- نداشتن تخصص: همه روزنامه‌نگاران سبک زندگی سلامت تخصص لازم برای گزارش کردن دباره موضوعی مانند کاهش وزن یا کاهش چربی شکمی را ندارند برخی از آنها هیچ سابقه آموزشی در زمینه تغذیه یا علوم ورزشی ندارند و ممکن است آخرین پژوهش‌ها در این زمینه مطلع نباشند.

-  فشار برای انتشار: روزنامه‌نگار اغلب تحت فشارند که به طور مرتب مطالب تازه منتشر کنند. این فشار ممکن است آنها را وادار کند بدون تحقیق کافی دست به انتشار مطالب بزنند.

- مزیت‌های مالی: برخی از روزنامه‌نگاران ممکن است تحت تاثیر پاداش‌های مالی قرار گیرند که با انتشار چنین مطالبی که فراورده یا برنامه معینی را تبلیغ می‌کند، نصیبشان می‌شود.

- درک نادرست از علم: حتی روزنامه‌نگارانی که نیات خوبی دارند، گاهی ممکن است در درک مطالب علمی درباره کاهش وزن یا کاهش چربی شکمی دچار سوءتفاهم شوند. این سوءتفاهم ممکن است به انتشار مقالاتی منجر شود که حاوی اطلاعت نادقیق یا گمراه‌کننده است.

بنابراین باید دید انتقادی‌تان را در خواند مطالب درباره کاهش وزن یا کاهش چربی شکمی حفظ کنید. اگر می‌خواهید رژیم غذایی یا برنامه ورزشی جدیدی را شروع کنید، حتما با پزشکتان یا کارشناس رژیم‌های غذایی درباره موثر بودن و ایمین بودن آن مشورت کنید.

چطور ادعاهای نادرست را تشخیص دهید

این نکات را در بررسی ادعاها در این زمینه در نظر داشته باشید:

- با ادعاهایی که به اصطلاح بیش از اندازه خوب هستند که حقیقت داشته باشند، با تردید  مواجه شوید. اگر مقاله‌ای قول کاهش وزن را در مدتی کوتاه می‌دهد، احتمالا نادرست است.

- به دنبال شواهدی باشید که نویسنده برای حمایت از ادعاهایش ارائه می‌دهد. چنین مقاله‌ای باید بررسی‌های علمی را ذکر کند که از ادعایش حمایت کند.

- منبع اطلاعات را دنبال کنید: آیا این مقاله را یک وب‌سایت یا مجله معتبر منتشر کرده است؟

اگر باز هم مطمئن نشده‌اید با پزشکتان یا کارشناس تغذیه و رژیم‌های غذایی مشورت کنید.

کد خبر 783312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha