یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه سیاسی: موضوع مذاکره با آمریکا یکی از بحث‌های اصلی دیروز حاشیه مجلس در نخستین روز کاری پس از تعطیلات بود.

رئیس مجلس سخن از تغییر را بازی آمریکا دانست و گفت: ملت بزرگ ایران هوشمندانه به اقدامات آمریکا توجه دارد که آیا سخن از تغییر یک بازی زبانی است یا از جوهره‌ای برخوردار است.

به گزارش همشهری، علی لاریجانی با بیان اینکه دنیای امروز از رفتار استعماری و خشونت‌آمیز آمریکا و رژیم صهیونیستی رویگردان است، تصریح کرد: آمریکا بیش از هر چیز نیازمند بازسازی چهره خود است. وی افزود: فهم نشانه‌های تغییر ماهوی چندان مشکل نیست مانند دست برداشتن از ستیز با ملت ایران، نه اینکه همزمان با تبریک سال نو، تحریم‌ها را تمدید کنند.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: تغییر ماهوی یعنی اینکه آمریکا در عراق و افغانستان دست از خشونت بردارد و بگذارد دولت عراق و ملت افغانستان سرنوشت خود را مشخص کنند.

لاریجانی ادامه داد: تغییرماهوی یعنی از فلسطین در مقابل گرگ‌های رژیم صهیونیستی حمایت شود نه اینکه سلاح‌های غرب به رژیم صهیونیستی هدیه شود. وی عنوان کرد: بیداری اسلامی در منطقه امروز اجازه سبک‌سری‌ سیاسی و تحمیل آشفتگی اقتصادی به ملت‌ها را نمی‌دهد.

رئیس مجلس همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اصلاح الگوی مصرف، انتخابات پیش رو و موضوع آمریکا حاوی حکمت‌های رهگشا برای رهروان انقلاب بوده است، اظهار داشت: مجلس، اصلاح الگوی مصرف را نه یک شعار نمادین و نه یک پیام سالانه تلقی می‌کند، بلکه یک هدف استراتژیک برای دوران جدید می‌پندارد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از دوران ریاست‌جمهوری خود این تفکر را بیان کردند و در برنامه دولت هاشمی رفسنجانی با معاون اول وی جلساتی برای تدوین الگوی مصرف برگزار و ابعاد اجرایی این فکر را مشخص‌تر کردند، گفت: اکنون زمان اجراست و مبادا که سال را طی کنیم و همچنان در کلیات آن سخن گفته شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز دیروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سؤالی درباره احتمال مذاکره سید محمد خاتمی با باراک اوباما در ترکیه گفت: خاتمی در حال حاضر یک مقام رسمی در کشور ما نیست، از این‌رو رفتار ایشان در قاعده‌ تصمیم دولت قابل ارزیابی نیست. هر چند رؤسای جمهوری سابق کماکان از نوعی هویت حقوقی متصل به نظام برخوردارند و لازم است که سیاست‌های نظام را رعایت کنند.

علاءالدین بروجردی با بیان اینکه در مورد رابطه با آمریکا جان کلام را مقام معظم رهبری در سخنان خود در آغاز سال‌جاری عنوان کردند و به بهترین شکل کارنامه‌ آمریکا را به تصویر کشیدند، خاطرنشان کرد: اگر تغییری در سیاست خارجی آمریکا رخ داد متناسب با آن تغییر، ما نیز اعلام موضع خواهیم کرد.

وی از حضور معاون وزیر خارجه در جلسه صبح امروز کمیسیون امنیت ملی خبر داد و اظهار داشت: هدف از حضور مهدی آخوندزاده در این کمیسیون ارائه گزارشی درباره حضورش در اجلاس لاهه و حاشیه‌هایی است که در مورد مذاکره میان نمایندگان ایران و آمریکا در حاشیه این اجلاس مطرح شده است. وی تاکید کرد که در این نشست مذاکره‌ای میان نماینده‌ ایران و آمریکا صورت نگرفته است.

کد خبر 78243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز