کودتای ۲۸ مرداد به همان اندازه که یادآور نام محمد مصدق است، با نام برخی اوباش و اراذل تهران نیز گره خورده است. «شعبان جعفری» یکی از همان لات‌های تهران بود که اگرچه نقشی در وقایع روز کودتا نداشت، اما خدماتی به جبهه شاه ارائه کرد که به پاس آن، مثل دیگر اوباش صله و جایزه گرفت.

تور 1

همشهری آنلاین حسن حسن‌زاده: سالروز کودتای ۲۸ مرداد بهانه‌ای بود تا تور تهرانگردی مرکز تهران‌شناسی همشهری، سراغ مکان‌های مرتبط با کودتا، شخصیت‌های تأثیرگذار و رخدادهای مربوط به آن برود که هنوز در خاطر خیابان‌ها و اماکن تاریخی این شهر باقی مانده است. در این تور، نصرالله حدادی، تهران‌شناس، ما را برای بررسی وقایعی که در روزهای منتهی به کودتا رخ داد، همراهی می‌کند.

 قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

یکی از مقصدهای تور تهرانگردی، زورخانه شعبان جعفری یا همان شعبان بی‌مخ، واقع در ضلع شمال پارک‌شهر است. حدادی می‌گوید: «عمده شرارت شعبان جعفری به بعد از کودتای ۲۸ مرداد و پس از آزادی دکتر مصدق در سال ۱۳۳۵ برمی‌گردد. او پس از آزادی مصدق و اقامتش در احمدآباد مستوفی بارها مزاحم مصدق شد. شعبان جعفری اما در روز کودتا نقشی در درگیری‌های خیابانی نداشت. چراکه او در این روز هنوز زندانی بود و عملاً پس از اعلام پیروزی کودتا از رادیو بود که از زندان آزاد شد. به عبارت دقیق‌تر، شعبان جعفری روز نهم اسفند ۱۳۳۱ همراه با حسین رمضون‌یخی و برادرش به خانه دکتر مصدق حمله کرد و در پی این حمله دستگیر و زندانی شد و تا ساعت ۲ بعد از ظهر ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در زندان بود.»

پاداش خوش‌خدمتی‌های شعبان‌ بی‌مخ

 حدادی ادامه می‌دهد: «این زورخانه و خانه‌اش در چهارراه ابوسعید فعلی صله خیانت شعبان جعفری است که از سوی شاه به او اعطا شد. شعبان جعفری که پس از حمله به خانه مصدق زندانی شده بود، مدتی پس از آن که در روز کودتا از زندان آزاد شد، همراه با دیگر اوباش به باغی در شمال تهران دعوت شد و به پاس خدماتش صله دریافت کرد. یکی از آن جوایز، زمینی در ضلع شمال پارک‌شهر فعلی بود که شعبان جعفری این زورخانه زیبا را در آن بنا کرد تا به پاتوق او و نوچه‌هایش تبدیل شود.»

 مقصد پایانی تور، خانه شعبان جعفری در چهارراه ابوسعید است که صله دیگر شاه به او بود؛ بنایی که اکنون در اختیار خانه احزاب قرار دارد و نقل شده که شعبان جعفری خود در این خانه زندگی نکرده است.

پاداش خوش‌خدمتی‌های شعبان‌ بی‌مخ

کد خبر 781766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha