اسم زندان قصر را را حتما شنیده‌اید. این زندان تا قبل از اینکه در سال ۱۳۰۸ زندان شود، قصر فتحعلی شاه قاجار بوده، اما در این سال و با ظرفیت ۸۰۰ نفر توسط نیکولای مارکوف روسی و با محوریت معماری ایرانی ساخته می‌شود.

باغ موزه قصر

همشهری آنلاین_مهدی علیزاده: گود این زندان که در سال ۱۳۴۵ ساخته شده است، حکایت از یک خیانت عظیم در این کشور است. البته تاریخ این خیانت به سال‌های خیلی قبل‌تر از این و شاید به حدود سال‌های ۱۳۱۰ و زمان رضاخان برمی‌گردد. ورزش پهلوانی که در فرهنگ این کشور سابقه دیرینه داشت و محلی برای تربیت عیاران و پهلوانانی چون پوریای ولی بود، مورد طمع پهلوی‌ها قرار گرفت.

این را نصرالله حدادی، تهران‌شناس در نهمین تور تهران‌گردی همشهری، در موزه زندان قصر گفت و تاریخ هم بر این مطلب گواه است. گود زورخانه که محل ذکر خدا و مولا علی و خدمت به خلق‌الله بود، پاتوقی شد برای چاقوکش‌ها و لات‌ و لوت‌ها. زورخانه زندان قصر هم دقیقا به همین نیت ساخته شد؛ پشتیبانی کف خیابانی از پروژه‌های کثیف رژیم پهلوی.

 همه کاره ورزش باستانی

همه‌کاره ورزش باستانی و پهلوانی هم در دوران طاغوت، شعبان جعفری معروف به شعبان بی‌مخ شد. همان که با اعوان و انصارش یک پایه کودتای ۲۸ مرداد بود و یکی از پایه‌های تثبیت دیکتاتوری محمدرضا در کشور ما شد. زورخانه‌های متعددی را در تهران، که سال‌های سال، محل نشو و نمای پهلوانان دلاور این مرز و بوم بود، پاتوق چاقوکش‌ها و الواط کردند و می‌رفت این سرمایه عظیم تاریخی را به مذبح همیشگی ببرند.

با انقلاب اسلامی، این جریان به مسیر اصلی خود بازگشت و مجددا، زورخانه‌ها که به حق، مساجد دوم شیعیان نامیده می‌شود، احیا شد. این روزها اهالی زورخانه‌ها از کم توجهی مردم و مسئولان به این ورزش فرهنگی گلایه دارند و خواهان توجه بیشتر به این سرمایه عظیم اجتماعی هستند. زورخانه‌هایی که برای احیا و راه‌اندازی مجدد، نیاز به رسیدگی و هزینه از سوی مردم و مسئولان دارد.

کد خبر 761656

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha