همشهری‌آنلاین: چین برای حاکمیت برجهان در مقام قدرت برتر اقتصادی تلاش می‌کند موقعیت پول ملی خود را در معاملات بین‌المللی تثبیت کند

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نوشته پایگاه اینترنتی لس آنجلس تایمز مقامات چین اقداماتی را برای جهانی کردن یوآن و گسترش نفوذ بین‌المللی این کشور آغاز کرده‌اند.

بر اساس این گزارش از ماه دسامبر گذشته چین با شش کشور از جمله کره جنوبی، مالزی و آرژانتین معامله پایاپای ارزی انجام داده است که در نتیجه آن پول ملی چین به نظام بانکداری آنها تزریق می‌شود و شرکتهای خارجی که از چین کالا وارد می‌کنند یوآن پرداخت می‌کنند. دولت چین همچنین اقداماتی را انجام داده است که بر اساس آن برخی استانهای این کشور در معامله با کشورهای همسایه که اولین آن هنگ کنگ است از یوآن استفاده کنند. [چین تلاش می‌کند یوآن به واحد پول بین‌المللی تبدیل شود]

دولت چین از طریق دادن وام و سرمایه‌گذاری خارجی در برخی کشورهای آسیایی و توریستهایی که یوآن می‌پردازند نفوذ پول ملی خود را گسترش می‌دهد. مقامات چینی توجه همه را به مخاطره آمیز بودن اتکا نظام مالی بین‌المللی به دلار که تحلیلگران آن را به دلیل بروز رکود در آمریکا بی‌ثبات می‌دانند جلب کرده‌اند.
 
رئیس بانک مرکزی چین هفته گذشته خواستار جایگزینی یک پول بین‌المللی به جاری دلار شد بدون اینکه یوآن را پیشنهاد بدهد. این طرح را آمریکا و برخی کشورهای غربی فوری رد کردند و روز پنجشنبه در نشست گروه بیست در لندن مورد توجه قرار نگرفت. [اعلام نتایج نشست گروه 20 از سوی براون]
 
کارشناسان می‌گویند سالها طول می‌کشد تا یوآن موقعیت بین‌المللی پیدا کند زیرا دولت چین به شدت آنرا کنترل می‌کند و آزدانه در بازار جهانی مبادله نمی‌شود. از پیش شرطهای بسیار مهم آن است که دولت چین باید بازار سرمایه خود را اصلاح و تنوع اقتصادی ایجاد کند.

ولی با توجه به اینکه ارزش دلار به دلیل تورم لطمه دیده است و یورو و ین ژاپن هم جذابیت دلار را ندارد چینی‌ها و تحلیلگران غربی می‌گویند می‌توان تصور کرد که یوآن در سال 2020 تسلط جهانی پیدا کند.

آمریکا چین را متهم کرده است که برای افزایش صادرات ارزش یوآن را بطور مصنوعی پایین نگاه داشته است. تعویض دلار به یوآن به عنوان ارز بین‌المللی تبعات زیادی دارد و سقوط دلار از نظر روانی این پیام را دارد که امریکا برتری اقتصادی خود را در جهان از دست می‌دهد.

کد خبر 78054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز