همشهری آنلاین: مرکز نظارت و تحلیل اقتصادی چین پیش‌بینی کرد، افرایش نرخ بیکاری بزرگترین چالش اقتصاد چین طی سال جاری خواهد بود.

این مرکز با انجام تحقیقات و آماری اعلام کرد: بیش از ۹۰ درصد کارشناسان اقتصادی چین می‌گویند نگرانی اصلی آنها درباره افزایش نرخ بیکاری این کشور است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری شین هوا، لین یشیانگ - مدیر عامل شرکت برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری تی ایکس (TX) چین - در این خصوص می‌گوید: نتایج تحقیقات مرکز نظارت و تحلیل اقتصادی این کشور در واقع نشانگر این موضوع است که سیاست‌های دولت باید بر روی کاهش نرخ بیکاری متمرکز شود.

دولت چین اعلام کرده است: حدود ۲۰ میلیون مهاجر روستایی یا ۱۵.۳ درصد از مجموع همه کارگران مناطق روستایی که خارج از زادگاه‌های خود مشغول به فعالیت بودند، مشاغل خود را از دست دادند به زادگاهشان بازگشتند.

از سوی دیگر پیش‌بینی شده است، نرخ بیکاری در مناطق شهری نیز در سال ۲۰۰۹ میلادی به ۴.۶ درصد برسد و این در حالی است که نرخ بیکاری در ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۰۸، ۴.۲درصد بوده است.

تانگ مین معاون موسسه تحقیقات توسعه چین نیز در این خصوص می‌گوید: افزایش نرخ بیکاری در این کشور در واقع نشان دهنده ضربه بزرگتر از حد انتظار بحران مالی جهانی به اقتصاد چین است.

بحران مالی جهانی، رشد اقتصادی جین را تحت فشار سنگینی قرار داده است و رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۰۸ میلادی به پایین‌ترین سطح طی ۷ سال گذشته رسید

رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۰۸ به ۹ درصد رسید که این آمار پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۱ میلادی بود و این برای نخستین بار از سال ۲۰۰۳ میلادی بود که تولید ناخالص داخلی این کشور به گواه آمار، تک رقمی شده است.

دولت چین برای مقابله با اثرات بحران اقتصادی جهانی، نوامبر گذشته (آبان ماه) یک طرح نجات اقتصادی را با هدف افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی ارائه کرد.

کد خبر 74779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز