دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آلئانسا ناتسیوناله دومین حزب بزرگ دولت ایتالیا، انحلال خود را رسما اعلام کرد.

آلئانسا ناتسیوناله (alleanza nazionale) با حزب "فورتسا ایتالیا" (Forza Italia) سیلویو برلوسکنی ترکیب شده و جناح راست این حزب را تشکیل خواهد داد.

نام حزب جدید "خلق آزادی" (Popolo della Libertà) است (People of Freedom) که به اختصار PDL نامیده می‌شود.

رسانه‌های ایتالیا گزارش دادند جیانفرانکو فینی (Gianfranco Fini) دبیرکل حزب "آلئانتسا ناتسیوناله" (AN) ایتالیا  یکشنبه (۲۲ مارس - ۲ فروردین) در رم و در پایان آخرین کنگره، انحلال این حزب را رسما اعلام کرد.

به گزارش رادیو دولتی آلمان، این حزب پسا-فاشیستی در پایان هفته پیش‌رو با حزب محافظه‌کار "فورتسا ایتالیا" (FI)، متعلق به سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر ایتالیا، ادغام شده و حزب "خلق آزادی" (PDL) را تشکیل خواهد داد. دو حزب یادشده در انتخابات ماه آوریل ۲۰۰۸ در کنار یکدیگر و به نام حزب "خلق آزادی" برنده انتخابات شدند.

فینی که در سال ۱۹۹۵ از اندیشه‌های نئوفاشیستی فاصله گرفت، سابقه حمایت از بنیتو موسولینی را نیز در کارنامه دارد. وی دیکتاتور سابق ایتالیا را "بزرگ‌ترین دولتمرد قرن" خوانده بود.

فینی به ارزش‌های مشترک AN و FI اشاره می‌کند و حزب جدید "خلق آزادی" را حزبی پیشرو و چندبعدی می‌داند که در آن ارزش‌های خاص راستگرایان، الهام‌بخش فعالیت‌ها خواهند بود. 

پیوستن حزب‌های یادشده به یکدیگر، واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است. برخی از سیاستمداران AN، پیوستن به حزب نخست‌وزیر را حقیقتی سیاسی و گزیرناپذیر می‌دانند. بسیاری دیگر این ادغام را در واقع به حل‌شدن AN در حزب بزرگ‌تر، یعنی حزب برلوسکنی تعبیر می‌کنند.  

فینی اما معتقد است که حزبش می‌داند با کدام برگ‌ها بازی کند. وی علاوه بر این، برلوسکنی را سیاستمداری می‌داند که به تفاوت‌های «رهبریِ با اقتدار» با «بت‌ساختن از یک فرد» آگاه است.  

فینی به عنوان رئیس پارلمان ایتالیا، در محافل دولتی این کشور به‌عنوان جدی‌ترین رقیب نخست‌وزیر کنونی شناخته می‌شود. او در ماه‌های اخیر نیز بارها در مورد مسائل مختلفی، همچون سیاست دولت در برابر خارجی‌ها، در برابر نخست‌وزیر قد علم کرده است.

کد خبر 77633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز