پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

عزیز شاه محمدی: همانطور که انتظار می‌رفت جیورجیو ناپولیتانو رئیس‌جمهوری ایتالیا نتوانست گروه‌های سیاسی در پارلمان را به تشکیل دولت جدید متقاعد کند و در نتیجه با صدور فرمان انحلال پارلمان، دستور برگزاری انتخابات زودرس را صادر کرد.

انتخابات باید طی 70 روز از زمان انحلال پارلمان برگزار شود و 13 یا 14 آوریل (25یا 26 فروردین ماه ) محتمل‌ترین تاریخ برای برگزاری انتخابات خواهد بود. 

2 هفته پیش وزیر دادگستری ایتالیا که رهبری 3 کرسی در پارلمان را بر عهده داشت در اعتراض به بازداشت همسرش به اتهام فساد مالی از دولت ائتلافی رومانو پرودی خارج شد و دولت پرودی پس از 20 ماه فعالیت سقوط کرد.

در ایتالیا معروف است که می‌گویند تشکیل دولت ائتلافی در این کشور به مثابه ساختن هرم با چند گوی است. دولت پرودی مرکب از 9 حزب کوچک و بزرگ بود. نظام انتخاباتی ایتالیا به گونه ای است که اجازه ورود احزاب کوچک به پارلمان را می دهد و این احزاب با فقط چند کرسی می توانند سرنوشت احزاب بزرگ را در دست گیرند.

 اصلاح قانون انتخابات از دهه 90 قرن بیستم شروع شده است اما به فراخور احوال گاهی راست گرا ها و گاهی چپ گرایان با آن مخالفت کرده اند چنانکه در حال حاضر نیز سیلویو برلوسکنی رهبر جناح راست که خود را برنده انتخابات آینده می‌بیند ، با اصلاح قانون انتخابات مخالفت می‌کند.

هرچند یکی از وظایف دولت انتقالی تا برگزاری انتخابات در فروردین ماه اصلاح قانون انتخابات اعلان شده است. فرانکو مارینی رهبر سنای ایتالیا در اصلاح قانون انتخابات 2 هدف را دنبال می‌کند. اول اینکه ایتالیا را از شر دولت‌های کوتاه عمر و بی ثبات نجات دهد و دوم راه را برای چهره های جدید و جوانتر سیاسی هموار کند.

پس از پایان جنگ جهانی دوم از سال 1946 تاکنون ایتالیا 61 دولت داشته است که فقط 24 نفر به عنوان نخست وزیر این دولت ها را در اختیار داشته اند. رئیس جمهوری فعلی ایتالیا 88 ساله است و پرودی 69 سال دارد و اگر برلوسکنی در انتخابات برنده شود ، ایتالیا در اختیار نخست وزیری 72 ساله قرار خواهد گرفت. اصلاح قاون انتخابات در ایتالیا با هدف تزریق خون جدید در رگ های سیاست و حکومت در این کشور صورت می‌گیرد.

پرودی کمی تا قسمتی از گردونه رقابت بر سر رهبری جناح چپ خارج شده است. در محافل ایتالیایی از والتر ولترونی 53 ساله شهردار رم به عنوان رهبر جدید جناح چپ ایتالیا یاد می‌شود.

در فرهنگ فعلی سیاسی ایتالیا 53 سال سن جوانی محسوب می شود.در جناح راست از فردیناندو کاسینی 53 ساله و جیانفرانکو فینی 56 ساله به عنوان جانشین برلوسکنی در رهبری جناح راست نام برده می شود. در انتخابات فرودین ماه اگر ولترونی در راس جناح چپ و هر یک از دو نفر کاسینی و فینی در راس جناح راست قرار گیرند ،این موضوع بزرگترین تحول سیاسی در ایتالیا از دهه 90 تاکنون را رقم خواهد زد.

 ناپولیتانو رئیس جمهوری ایتالیا در هنگام اعلان انحلال پارلمان  گفت: متاسفم که قبل از تکمیل اصلاح قانون انتخابات مجبورم ایتالیایی‌ها را به پای صندوق‌های رای بیاورم. وی احزاب سیاسی را هم به مسئولیت شناسی بیشتر دلالت کرد.

به هر حال اگر نتیجه نظرسنجی‌ها درست باشد و برلوسکنی مخالف اصلاح قانون انتخابات پیروز شود، چرخ بی ثباتی سیاسی ایتالیا حداقل تا انتخابات دیگر باز هم در گردش خواهد بود.

کد خبر 43692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز