جمعه ۱۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

عزیز شاه‌محمدی: کنفرانس آناپولیس که چندی پیش در آمریکا برگزار شد، محمود عباس -رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین- را به دردسر انداخته است.

عباس پیش از شرکت در کنفرانس اعلام کرد که ابتدا باید شهرک‌سازی در مناطق اشغالی متوقف شود و آنگاه مرزهای دولت فلسطین براساس پایتختی قدس شریف تعیین شود و مسئله بازگشت آوارگان فلسطینی به موطن خود نیز حل وفصل شود.  این درخواست‌ها که به‌صورت شروط تشکیلات خودگردان و برای شرکت در آناپولیس مطرح شد، هیچ‌یک تحقق نیافت اما با فشار آمریکا، محمود عباس حاضر شد در نمایش آناپولیس شرکت کند.
وعده آناپولیس این بود که مذاکرات برای تشکیل دولت فلسطینی تا سال 2008 برگزار شود. این وعده نیز در 3 مرحله نقض شد.
اول، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مانع طرح بیانیه کنفرانس آناپولیس در شورای امنیت شد. این بیانیه را دولت آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد تا به‌عنوان یک سند بین‌المللی به ثبت رساند اما با مخالفت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی(اگرچه رسوایی بزرگی بود) طرح مزبور را پس‌گرفت.
دوم ،اولمرت- نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی -تفسیر خود از سال 2008 و ضرب‌الاجل تعیین شده برای تأسیس دولت فلسطینی را این‌گونه بیان کرد که  پایان سال 2008 تاریخ اجباری پایان مذاکرات تأسیس دولت فلسطینی نیست.
سوم، معاون وی اویگوور لیبرمن هم تأکید کرده است که حتی پایان سال 2008 هم تاریخ مناسبی برای پایان مناقشات اسرائیل و فلسطین نیست.
جالب اینکه حتی توقف شهرک‌سازی هم که مورد درخواست آمریکا بوده است هم پس از آناپولیس نه‌تنها متوقف نشده بلکه شهرک‌سازی (بخوانید یهودی‌سازی) اراضی فلسطینی تشدید هم شده است. نوار غزه همچنان در تحریم است و کرانه باختری نیز که تشکیلات خودگردان از آن به‌عنوان پایگاه خود استفاده می‌کند ترورها، دستگیری‌ها، محدودیت‌ها بر ضد فلسطینی‌ها ادامه دارد. گرچه عباس با شرکت در آناپولیس عملا نزد فلسطینی‌ها تحقیر شده است، با وجود این نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان همچنان در هماهنگی عجیبی با نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به سرکوب فلسطینی‌ها می‌پردازند. چنان‌که در تظاهرات اعتراض‌آمیز فلسطینی‌ها به اجلاس آناپولیس نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان 7 فلسطینی را به قتل رساندند. رفتار نیروهای امنیتی تحت امر عباس به‌گونه‌ای است که از سوی فلسطینی‌ها، پلیس خودگردان به نیروهای سرگرد انترال لحد در لبنان تشبیه می‌شوند. (نیروهای لحد در زمان اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل به‌عنوان یک گروه نظامی به‌ظاهر لبنانی، کاملا در خدمت رژیم صهیونیستی بودند).
آشکار شده که سختگیری عباس نسبت به حماس و درعین حال امتیاز دادن‌های پی‌درپی به آمریکا، اروپا و اسرائیل، اشتباه بوده است و اگر محمود عباس هرچه زودتر مذاکره با حماس را شروع نکند، احتمالا با بحران مشروعیت عمیق‌تری روبه‌رو خواهد شد. در شرایطی که رژیم صهیونیستی هر روز از آمادگی کامل نظامی برای حمله همه‌جانبه به غزه حرف می‌زند، دستور کار سیاسی عباس برای مخالفت با جنبش اسلامی فلسطین (حماس) نه‌تنها هیچ دستاوردی برای ملت فلسطین نداشته است  بلکه آسیب‌پذیری آنان را هم افزایش داده است. چنان‌که در 11 روز گذشته بیش از 25 فلسطینی فقط در غزه در حمله نیروهای اسرائیلی به شهادت رسیده‌اند.
کد خبر 38534

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز