سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

عزیز شاه‌محمدی: 1 . 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا گزارشی در باب برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرده‌اند.

 در این گزارش اذعان شده است که ایران در حال حاضر برنامه هسته‌ای نظامی ندارد و حداقل تا سال 2015 نیز از نظر فنی قادر نخواهد بود به اندازه کافی پلوتونیم موردنیاز برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای تولید یا فرآوری کند.

2. تا اینجای گزارش با گزارش محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که چندی پیش منتشر شد، همخوانی وجود دارد، به عبارت روشن‌تر هم نهادهای اطلاعاتی آمریکا و هم آژانس به‌عنوان تنها نهاد مسئول و معتبر در باب قضاوت در باره برنامه هسته‌ای کشورها، بر غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مهر تأیید زده‌اند.

3.پس از انتشار گزارش البرادعی که براساس همکاری کامل، همه‌جانبه و شفاف ایران با آژانس براساس مدالیته موردتوافق تنظیم شده است، گفته شد که «ستون فقرات استدلال رسیدگی شورای امنیت به برنامه هسته‌ای ایران شکسته شده است.» و نتیجه این که برنامه هسته‌ای ایران باید به‌صورت عادی همچون سایر کشورها در آژانس و بدون هیاهو و جنجال رسیدگی شود.

4.گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا در واقع به هدف تخریب این نتیجه‌گیری و جعل مطالب دیگر عنوان شده است.

5.در گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا که در هر حال در چارچوب منطق‌سازی برای سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران تنظیم شده است، نکاتی مهم به این شرح وجود دارد: 

 الف – ایران در پائیز سال 2003 برنامه ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای خود را متوقف کرد. (ایران در آن هنگام براساس اثبات حسن نیت خود و در حالی که هیچ‌گونه تأسیسات هسته‌ای قابل‌توجه دراختیار نداشت حاضر شد به‌صورت داوطلبانه فعالیت‌های هسته‌ای خود را معلق کرده و داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کند). نهادهای اطلاعاتی آمریکا از این واقعه به‌عنوان توقف ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط ایران یاد کرده‌اند. 

 ب -  علت تعلیق داوطلبانه و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، بازرسی‌ها و فشارهای بین‌المللی فزاینده، خوانده شده است. یعنی این که حسن نیت و همکاری کامل ایران در اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای انکار شده است.

 ج – همکاری ایران در اثبات غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای خود این‌گونه ارزیابی شده که ایران احتمالاً بیش از آنچه که ما در گذشته فکر می‌کردیم در برابر فشارهای بین‌المللی آسیب‌پذیر است.

د – از نظر نهادهای اطلاعاتی آمریکا رویکرد ایران در برنامه هسته‌ای، رویکرد هزینه - فایده است و ایران بدون محاسبه اقدامی نمی‌کند.

 لذا ترکیبی از تهدیدها، فشارها و نظارت‌های بین‌المللی به همراه فرصت‌هایی که به ایران به‌منظور نیل به امنیت و جایگاه یا اهدافش در زمینه قدرت منطقه‌ای به شیوه‌های دیگر می‌دهد، تهران را تشویق خواهد کرد تا توقف کنونی برنامه ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای‌اش را تمدید کند.خلاصه گزارش اطلاعاتی نهادهای آمریکایی این است که:

1- ایران برنامه ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای داشته است.
2- توقف برنامه هسته‌ای نظامی ایران به خاطر فشارهای بین‌المللی بوده است.
3- تهدید توقف برنامه هسته‌ای نظامی ایران در گرو ادامه تهدیدها، فشارها و نظارت‌های بین‌المللی است.

گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا در توجیه ادامه سیاست سختگیری  در قبال ایران در شورای امنیت تنظیم شده است و هیچ مغایرتی با سیاست فعلی و گذشته دولت بوش بر ضد ایران ندارد. مسئله ایران دستیابی به توان نظامی هسته‌ای نیست، از نظر آمریکا، ایران نباید به فناوری هسته‌ای دست یابد.

Shahmohammadi@hamshahri.org

کد خبر 38323

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز