یک بررسی جدید در چین نشان می‌دهد دماهای بسیار بالا و افزایش ذرات معلق در هوا ممکن است خطر مرگ ناشی از حمله قلبی را تا دو برابر افزایش دهد

air pollution

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس نیوز پژوهشگران در این بررسی که نتایج آن در ژرونال «گردش خون» (Circulation) منتشر شده است، بیش از ۲۰۰۰۰۰ مرگ ناشی از حمله قلبی را در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ در یک ایالت چین تجزیه و تحلیل کردند که دارای چهار فصل مجزای آب‌وهوایی است و میزان دما و آلودگی هوا در این طول فصول تغییر می‌کند.

یافته‌های این بررسی نشان داد که روزهای با دمای بسیار بالا یا بسیار پایین هوا یا میزان‌های بالای آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق «به طور قابل توجهی با مرگ ناشی از حمله قلبی همراهی دارد» و بیشترین خطر در روزهایی مشاهده شد که ترکیبی از دو عامل حرارت شدید و میزان بالای آلودگی هوا وجود دارد. نتایج نشان داد که زنان و سالمنان به خصوص در معرض این خطر هستند.

این پژوهشگران از دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه سون یات-سن در گوانگ‌ژو در چین می‌گویند موارد دماهای بسیار بالا در آب‌وهوای مناطق بسیار شایع‌تر، طولانی‌تر و شدیدتر شده است و نگرانی فزاینده‌ای درباره اثرات بهداشتی منفی آنها وجود دارد. به گفته این پژوهشگران یک موضوع نگران‌کننده دیگر زیست‌محیطی در سراسر جهان وجود ذرات معلق ریز در هوا است که ممکن است به طور هم‌افزا با دماهای بسیار بالا عمل کند و اثر نابه‌جا بر سلامت قلبی-عروقی بگذارد.

این بررسی نشان داد که خطر حمله قلبی کشنده در طول موج‌های گرمای ۲ روزه همراه با ضریب‌های گرمایی در حد صدک نودم یا یالاتر  از دمای ۲۸/۱ تا ۳۶/۶ درجه سلسیوس متفاوت است. این خطر در حین امواج گرمایی ۴ روزه همراه با ضریب گرمایی در حد صدک نودوهفتونیم یا بالاتر از ۳۶.۸ تا ۴۳ درجه سلسیوس ۷۴ درصد بالاتر است.

در حین امواج گرمایی ۴ روزه با افزایش میزان ذرات معلق به بالای ۳۷.۵ میکروگرم در مترمکعب خطر مرگ ناشی از حمله قلبی دو برابر می‌شد.  توجه داشته باشید که توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که بیش از ۳ تا ۴ روز در سال میزان ذرات معلق در هوا بیشتر از ۱۵ میکروگرم در متر مکعب نباشد.

ذرات معلق اندازه‌ای کمتر از ۲/۵ میکرون (هر میکرون یک میلیونیوم متر است)- دارند و منشاشان در اغلب موارد گازهای خروجی از ماشین، گازهای خروجی کارخانه‌ها یا آتش‌سوزی‌های جنگلی است. اندازه کوچک این ذرات معلق این امکان را به آنها می‌دهد که به اعماق ریه‌ها راه یابند و ریه‌ها و رگ‌های خونی اطراق قلب را تحریک کنند.

پژوهشگران چینی می‌گویند یافته‌هایشان شواهدی در این باره در اختیارشان قرار می‌دهد که کاهش قرارگیری در معرض هر دوی دماهای بالا و میزان بالای ذرات معلق ممکن است برای جلوگیری از مرگ‌های ناشی از حمله قلبی به خصوص در زنان و سالمندان سودمند باشد.

کد خبر 776225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha