شاید شما هم خبرهایی درباره به حداکثر رسیدن شاخص پرتوهای فرابنفش شنیده باشید؟ اما این شاخص دقیقا به چه معنا است؟

uvindex

شاخص پرتوهای فرابنفش (UVI) معیاری از میزان پرتوتابی فرابنش است و با تقسیم کردن میزان دوز پرتوهای فرابنفش در حال تابش در یک زمان معین (بر حسب میلی‌وات بر متر مربع) بر میزان استاندارد ۲۵ میلی‌وات در هر متر مربع به دست می‌آید.

مقادیر این شاخص از صفر (هنگامی که نور خورشید وجود ندارد) تا مقادیر بالاتر از ۱۰ تغییر می‌کند- هر چه شاخص پرتوهای فرابنفش بالاتر باشد، بالقوه آسیب بیشتری به پوست و چشم وارد می‌شود و در مدت کوتاهتری این آسیب دیدن رخ می‌دهد. UVI یک وسیله مهم برای هشدار دادن به افراد درباره نیاز به استفاده از وسائل محافظت در برابر نور خورشید است.

افزایش قابل‌توجه در میزان بروز سرطان پوست در جمعیت با پوست‌های روشن در سراسر جهان همبستگی قدرتمندی با قرار گرفتن بیش از حد در برابر پرتوهای فرابنفش نور خورشید دارد و احتمالا منابع مصنوعی این پرتوها مانند تخت‌های برنزه‌کننده است. شواهد فعلی نشان می‌دهند که عادات شخصی در رابطه قرار گرفتن در معرض نور خورشید مهمترین عامل خطرساز منفرد برای آسیب‌های ناشی از پرتوتابی فرابنفش است.

میزان‌های پرتوتابی فرابنفش و مقادیر این شاخص در طول روز متفاوت است. در هنگام گزارش دادن مقدار شاخص فرابنفش (UVI)، حداکثر میزان روزانه این شاخص در طول یک دوره چهارساعته پیرامون ظهر خورشیدی رخ می‌دهد. بسته به محل جغرافیایی و اینکه تغییر زمان تابستانی اعمال شود یا نه، ظهر خورشیدی ممکن است بین ظهر و ساعت ۲ بعدازظهر باشد. در برخی از کشورهای ممکن است هشدارهای حفاظت در برابر نور خورشید هنگامی که پیش‌بینی می‌شود میزان شاخص فرابنفش به ۳ یا بالاتر برسد، اعمال شود. در این زمان‌ها افزایش خطر آسیب پوستی ناشی از نور خورشید وجود دارد و اقدامات حفاظتی توصیه می‌شود.

UVI برآوردی از میزان پرتوتابی فرابنفش و خطر بالقوه قرارگرفتن در معرض خورشید به دست می‌دهد. این شاخص می‌تواند به افراد کمک کنند که گزینه‌های سالمی را انتخاب کنند.

معمولا هنگامی شاخص پرتوهای فرابنفش صفر تا ۲ باشد، شما می‌توانید به طور ایمن از فضای بیرون لذت ببرید. هنگامی که این میزان به عدد سه تا ۷ می‌رسد باید در ساعت میانه روز خود را در سایه قرار دهید! همچنین باید لباس‌های پوشیده استفاده کنید، کرم‌های ضد آفتاب به کار ببرید و کلاه بر سرتان بگذارید. هنگامی که عدد این شاخص به ۸ و بالاتر می‌رسد. باید از بیرون بودن در ساعات میانه روز خودداری کنید! حتما این ساعت‌ها را در جاهایی سرپوشیده بگذرانید وو از لباس پوشیده، کرم ضد آفتاب و کلاه استفاده کنید.

کد خبر 776028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha