اگر بخواهید از آفتاب برای تولید ویتامین D کمک بگیرید و درعین‌حال دچار آفتاب‌سوختگی نشوید و در معرض خطر سرطان پوست قرار نگیرید، باید روشی معقول را به کار ببندید.

sunbathing

به گزارش همشهری آنلاین فقط پرتوهای فرابنفش نوع B در نور خورشید می‌توانند تولید ویتامین D را در پوست باعث شوند (پرتوهای فرابنفش نوع A که طول‌موج بلندتری دارند به عمق پوست نفوذ می‌کنند و عامل آفتاب‌سوختگی و پیری پوست هستند).

پرتوهای فرابنفش نوع B نسبت به پرتوهای نوع A ضمن عبور از جو بیشتر بازتاب پیدا می‌کنند یا جذب می‌شوند. لایه اوزون در جو نقش مهمی از این لحاظ دارد.

هر چه پرتوهای فرابنفش نوع B مجبور باشند مسیر بیشتری را در جو طی کنند، بیشتر جذب می‌شوند. بنابراین هر چه خورشید در آسمان پایین‌تر باشد (مانند ماه‌های زمستان در طول‌های جغرافیایی بالاتر یا شمالی‌تر) میزان کمتری پرتوهای نوع B به زمین می‌رسند.

ابری بودن یا آلودگی هوا هم باعث جذب بیشتر این پرتوها می‌شود.

آلودگی هوای شدید برخی از شهرها باعث می‌شود که میزان پرتوهای فرابنفش نوع B که به زمین می‌رسد بسیار محدود شود و بنابراین امکان ساخته شدن ویتامین D در پوست هم کاهش یابد.

توجه داشته باشید که پرتوهای فرابنفش B از شیشه یا لباس عبور نمی‌کنند. بنابراین اگر در ماشین یا پشت پنجره شیشه‌ای باشید، تولید ویتامین D در پوست امکان‌پذیر نیست. این پرتوها باید مستقیماً به پوست برسند. کرم‌های ضد آفتاب که مانع رسیدن پرتوهای فرابنفش به پوست می‌شوند، تولید ویتامین D را مهار می‌کنند.

  • خطرات آفتاب گرفتن

 آفتاب گرفتن ممکن است مشکلاتی برای شما به وجود آورد، ازجمله در معرض خطر آفتاب‌سوختگی و پیری پوست  قرار می‌گیرید که به‌خصوص ناشی از پرتوهای فرابنفش نوع A است که بدون توجه به زاویه تابش خورشید یا ابری بودن هوا به سطح زمین می‌رسند.

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض پرتوهای بنفش نور خورشید می‌تواند شما در معرض سرطان پوست مانند ملانوم هم قرار دهد.

بودن درازمدت زیر آفتاب برای چشم‌های شما هم خوب نیست، و پرتوهای فرابنفش نور خورشید شما در معرض دچار شدن به مشکلات چشمی مانند کاتاراکت یا آب‌مروارید قرار می‌دهد.

  • روش درست آفتاب گرفتن

اگر می‌خواهید در جایی مانند ساحل آفتاب بگیرید، همیشه به یاد داشته باشید که صورت و نوک گوش‌هایتان را در برابر نور محافظت کنید، زیرا این نواحی بیش از همه در معرض نور خورشید و آسیب پوستی ناشی از آن هستند.

همچنین باید چشم‌هایتان را با کلاه یا عینک آفتابی از پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت کنید.

برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پوستتان را در دست‌ها و پاها، شکم و پشت در معرض نور خورشید قرار دهید و بعدازاین مدت با استفاده از کرم ضد آفتابی که فاکتور محافظت خورشید یا SPF آن ۳۰ یا بالاتر است، این مناطق بدنتان را بپوشانید.

برای آفتاب گرفتن باید زمان مناسبی از روز را انتخاب کنید. هر چه زاویه خورشید بالاتر باشد، پرتوهای فرابنفش B (سازنده ویتامین D) بیشتری به سطح زمین می‌رسد.

بنابراین بهترین وقت آفتاب گرفتن برای تولید ویتامین D در پوست بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر است.

کد خبر 525647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =