هیئت چهارده معصوم (ع) جزو اماکن مذهبی قدیمی شهرری به شمار می‌رود و سال ۳۹-۱۳۳۸ تاسیس شده است. داستان پاگرفتن این هیئت با نام‌هایی گره خورده که هرکدام ماجرایی شنیدنی برای خود دارند و در این بین نام «سید مرتضی مرتضوی» که به آقاجوشی مشهور شد، شنیدنی‌تر است.

محرم

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: اما «آقاجوشی» که بود و نسبتش با  این هیئت قدیمی شهرری چیست؟ با کمی جست‌وجو درمی‌یابیم که او وقتی نوجوان ١۵ساله‌ای بود از کاشان به شهرری آمد و شاگرد کبابی بازار حرم شد و چندی بعد به حوزه علمیه رفت و درس خواند و لباس روحانیت بر تن کرد و به قول قدیمی‌ها، اینگونه در گوشه‌ای از ری آینه دق رژیم شاه شد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

می‌گویند «سید مرتضی مرتضوی» روحانی جوان جسور در سال‌هایی که ظلم حکومت طاغوت به مردم عیان‌تر شده بود در ورودی بازار حرم می‌ایستاد و مانع ورود زنان بی‌حجاب به داخل حرم می‌شد. کاری هم نداشت که آن زن بی‌حجاب همسر یکی از افراد صاحب‌نام دستگاه ظلم است یا نه. با این نگاه، یک روز رئیس شهربانی شهرری همراه همسرش که حجاب نداشت در حال وارد شدن به بازار حرم بود که آقا سید مرتضی جلویشان را می‌گیرد و تذکر می‌دهد.

مردم با بهت به رفتار او خیره می‌شوند. رئیس شهربانی که این تذکر را برنمی‌تابد با عصبانیت او را هل داد و به او ناسزا می‌گوید. در این لحظه است که سید با جسارتی که  برای خیلی از اهالی آن روزگار مایه حیرت بوده، سیلی محکمی به رئیس شهربانی می‌زند و از همان زمان هم بین مردم به «آقاجوشی» معروف می‌شود. این روحانی البته پس از این ماجرا به زندان می‌افتد و شکنجه می‌شود، اما دست از امر به‌ معروف و نهی از منکر بر نمی‌دارد. این هیئت سال‌ها قبل به‌دست افرادی پاگرفت که هدفشان امر به‌ معروف و نهی از منکر بود.

تلاش برای تحقق مهم‌ترین پیام عاشورا

سال ١٣٣٦  مرحوم آیت‌الله اثنی عشری به سید مرتضی پیشنهاد می‌دهد که اگر می‌خواهی امر به‌ معروف و نهی از منکر کنی، هیئتی راه اندازی کن. و یک سال بعد هیئت چهارده معصوم (ع) در شهرری تاسیس و از همان زمان مصداق امر به‌ معروف و نهی از منکر می‌شود. آن زمان تنها خواندن روضه امام حسین (ع) و بر سر و صورت زدن برای سید مرتضی مهم نبود. نتیجه عزاداری برایش مهم بود و دلش می‌خواست هیئتش در فضای متشنج آن زمان تاثیرگذار باشد.

برای همین است که اهالی شهرری می‌گویند هیئت چهارده معصوم (ع) یک هیئت معمولی نبود. هرچند ابتدا در خانه کوچک و با حضور ١٠ نفر برگزار شد، اما در گذر زمان توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرد و حالا در هر نوبت حدود ٨٠٠ نفر از عزاداران در هیئت دور هم جمع می‌شوند. ٧۵ نفر از جوانان این هیئت شهید شده‌اند و امروز ٢٩٤ نفر از بانیان هیئت دیگر در جمع عزاداران حسینی حضور ندارند. آنها می‌خواستند شرایط جامعه را تغییر دهند و هدفی را محقق کنند که اصلی‌ترین پیام مکتب عاشوراست.

این هیئت جزو معدود هیئت‌هایی است که صدها بانی دارد و هر هفته و هر روز خانه یکی از این بانیان میزبان عزاداران حسینی است. اما جالب اینجاست که روز، ساعت، مکان برگزاری و حتی نام بانی و نشانی هیئت در٣٦۵ روز سال در تقویمی درج می‌شود و این تقویم که ابتکاری جالب است، در اختیار اهالی ری قرار می‌گیرد. علاوه بر ایام عزاداری سالار شهیدان در همه مناسبت‌های مذهبی و ولادت‌ها و وفات‌ها در هیئت چهارده معصوم (ع) خوان نعمت برای همه پهن می‌شود و بیش از یک هزار نفر با نیت خیر بانیان و خیران اطعام می‌شوند.

کد خبر 774687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha