چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

ساره صدر: این روزها ضد و نقیض‌های بسیاری در زمینه توسعه یا عدم توسعه پالایشگاه اصفهان به گوش می‌رسد

 اظهار نظرهایی که مسئولان عالی رتبه شهری و پالایشگاه نفت اصفهان در نشست‌های خبری و مصاحبه‌های خود مطرح می‌کنند گاها نشان از مخالفت کامل با توسعه پالایشگاه دارد و در بعضی موارد نیز شنیده می‌شود که در صورت تضمین عدم آلودگی پالایشگاه از توسعه آن حمایت خواهند کرد.

شهردار اصفهان در چند روز گذشته به شدت با توسعه پالایشگاه مخالفت کرده و اذعان داشت: توسعه پالایشگاه یک فاجعه است و ما با هرگونه توسعه مخالف هستیم زیرا سلامتی شهروندان از هر مسئله‌ای برای ما مهمتر است .

این در حالی است که در هفته گذشته نیز عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس شورای شهر اصفهان در نشستی با حضور شهردار شاهین‌شهر، و معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان مخالفت خود را با توسعه پالایشگاه عنوان کرد و آلودگی را دلیل اصلی مخالفت خود دانست و گفت: البته حتی اگر مبحث آلودگی هم مورد تایید محیط‌زیست قرار بگیرد باز هم ما با توسعه زیر 50 کیلومتر فاصله تا شهر مخالف هستیم.

رئیس شورای شهر اصفهان، توسعه پالایشگاه در شعاع کمتر از 50 کیلومتر نزدیک اصفهان را حتی در صورت بهینه‌سازی و عدم آلودگی مخالف قوانین شهری اعلام و گفت: حتی اجازه یک متر پیشروی به مدیران پالایشگاه در زمینه توسعه نمی‌دهیم و این درحالی است که منابع خبری، خبر از شروع مراحل توسعه پالایشگاه داده و شهردار شاهین‌شهر نیز با تایید این صحبت تصریح کرد: مدیران پالایشگاه حتی اجازه ورود به پالایشگاه را به ما نداده‌اند که ما مجبور شدیم به مقامات قضایی شکایت کنیم.

نفری، شهردار شاهین شهر در همان جلسه از حاج‌رسولی‌ها و معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان خواست که روند صدور مجوز سنگبری‌ها را در حاشیه شاهین شهر متوقف کنند زیرا وی معتقد بود آلودگی ناشی از صنایع سنگبری کمتر از پالایشگاه نیست. نفری اظهار داشت: تعطیلی روند توسعه پالایشگاه برای مردم اصفهان نماز شکر دارد.

درحالی که پالایشگاه اصفهان مدعی بهینه‌سازی فرآیند پالایشگاه اصفهان و نه توسعه است، شهردار اصفهان در نشست مطبوعاتی خود گفت: پالایشگاه مجوز را به نام توسعه گرفته است و نه هیچ عنوان دیگری و این مسئله نشان می‌دهد که توسعه‌ای در مساحت 220 هکتار مد نظر مخپالایشگاه است.

پالایشگاه در جوابیه‌ای به خبر منتشر شده در برخی روزنامه‌ها عنوان کرده بود که در پی صحبت‌های صورت گرفته در هشتادوپنجمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان مورخ 5/11/87 مبنی بر اینکه با اجرای طرح بهینه‌سازی شرکت پالایش نفت اصفهان افزایش آلایندگی هوای شهر اصفهان را شاهد خواهیم بود یا نه، شرکت پالایش نفت اصفهان از سوی سازمان محیط‌زیست کشور نسبت به انتخاب مشاور محیط‌زیست محیط اقدام کرده است.

این شرکت مدعی است با اتمام طرح‌های توسعه و بهینه‌سازی این شرکت که هزینه‌ای بالغ بر 2 میلیارد و 200 میلیون دلار دربردارد، خروجی کوره‌های شرکت در حد پایین تر از استاندارد محیط‌زیست خواهد بود در عین اینکه ورودی نفت خام 15 هزار بشکه کاهش می‌یابد.

پالایشگاه طرح در حال اجرا را تحت عنوان بهینه‌سازی فرآیند پالایشگاه اصفهان می‌داند و مدعی است واقع شدن این طرح در ضلع غربی پالایشگاه به‌صورت یک پالایشگاه جدید مطرح نیست بلکه به‌عنوان یک واحد عملیاتی جدید برای تبدیل نفت کوره به فرآورده‌های مرغوب بوده و جزیی از پالایشگاه فعلی محسوب می‌شود.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار اصفهان در نشست مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران استان با اشاره به توسعه 220 هکتاری پالایشگاه اصفهان اظهار داشت: طبق قانون در محدوده 50 کیلومتری شهر نباید هیچ‌گونه توسعه صنعتی صورت گیرد اما پالایشگاه اصفهان کار توسعه خود را در محدوده شهر آغاز کرده است.

 وی با انتقاد از سکوت رسانه‌ها، انجمن‌‌های مردم نهاد و مسئولان استان افزود: ما به‌عنوان شهروندان امروزی در برابر نسل آینده مسئول هستیم. شهردار اصفهان تحقق مدیریت واحد شهری را برای اصلاح معضلات ضروری دانست و با اشاره به ایجاد برخی از مشکلات موجود ناشی از فقدان مدیریت واحد شهری تصریح کرد: سالانه صدها میلیون هزینه صرف درختکاری و حفظ محیط‌زیست می‌شود در حالی که از سوی دیگر پالایشگاه در محدوده شهر توسعه می‌یابد.

وی با بیان اینکه آیا اخذ مجوز توسعه 220 هکتاری این پالایشگاه در کمیته توسعه شهری بازسازی تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: بی‌شک در این طرح توسعه فرآورده‌هایی غیر از بنزین نیز تولید خواهد شد که به محیط‌زیست آسیب شدید وارد می‌کند بنابراین تمام مباحث توسعه پالایشگاه اصفهان باید در مراکز کارشناسی بررسی شود.

 لاهیجانیان، مدیرکل محیط‌زیست اصفهان نیز حکم قضایی فرد آلوده کننده محیط‌زیست را طبق ماده 688 مجازات اسلامی جلب و زندان دانست و اظهار داشت: بسیاری از صنایع بزرگ اصفهان با صرف هزینه‌های بالا نسبت آلودگی خود را در محیط به حد استاندارد رسانده‌اند.

وی با تاکید بر عدم توسعه پالایشگاه اصفهان گفت: حرکت باد از سوی پالایشگاه به سمت شهر اصفهان است و این موجب آلودگی‌های بسیار زیاد و بیماری‌های گوناگون می‌شود.شهردار و رئیس شورای شهر اصفهان مخالفت کامل خود را با طرح توسعه پالایشگاه در منطقه کنونی اعلام کردند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در افتتاحیه هفته درختکاری با اشاره به اینکه در مقابل رشد فزاینده آلودگی هوا چه اقداماتی باید انجام بشود، گفت: ما با توسعه صنعت مخالف نیستیم، اما آیا در این شهری که روبه توسعه هست انسان زندگی نمی‌کند؟ مسلم است که اگر صنایع در داخل شعاع 50 کیلومتری شهر باشد، زندگی مردم شهر به خطر خواهد افتاد.
باقرصاد خطاب به مسئولان پالایشگاه اصفهان اظهار داشت: اگر شما سلامتی مردم و محیط‌زیست شهر اصفهان را تضمین می‌کنید ما در خدمت شما خواهیم بود. شهر اصفهان که بسیاری از مهاجرین شهر تهران به اصفهان ، در ابتدا پاکی هوا را مد نظر خود قرار می‌دهند، در یک‌سال گذشته آلودگی هوای شهر برایشان غیر قابل تحمل شده است.

رضا.ع می‌گوید: به‌دلیل مشکلات تنفسی از تهران به اینجا آمده‌ام اما در یک سال گذشته آنقدر هوای شهر آلوده بوده است که مجبور شده‌ام خارج از شهر ساکن شوم.اینکه چرا شهر اصفهان در 9 ماه گذشته تنها باید 11 روز هوای پاک داشته باشد به آلاینده‌های بسیاری از جمله حمل و نقل شهری و صنایع کوچک و بزرگ در اطراف اصفهان بازمی‌گردد که منجر شده تا در بسیاری از روزها تنفس حتی برای عادی‌ترین افراد نیز مشکل شود.

گرچه توسعه پالایشگاه این روزها بحث داغ محیط‌زیست و مدیران شهری است اما در همین روزها مجوز و پروانه‌های ساخت صنایع کوچکی همچون سنگبری‌ها داده می‌شود که گرچه آلودگی آنان به اندازه صنایع بزرگ نیست اما موجب آلودگی محیط‌زیست شده است در عین حال که نمی‌توان آلودگی‌های خطرناک رودخانه زاینده رود و پساب‌های کارخانجات، زباله‌های بیمارستانی و غیره را نادیده گرفت.

توسعه صنعتی گرچه نیاز زندگی روزمره انسان‌ها است اما محیط‌زیست کنونی تنها به نسل امروز تعلق ندارد بلکه برای آیندگان نیز هست، در این میان نه تنها مسئولان پالایشگاه اصفهان بلکه تمامی مدیران شهری، آب و فاضلاب، نمایندگان شورای اسلامی شهر، محیط‌زیست و حتی تک‌تک شهروندان مسئول حفاظت از محیط‌زیست پیرامون خود هستند.

همشهری استانها

کد خبر 77419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز