یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

مرجان طباطبایی: هر روز خبر جدیدی از آمار واردات محصولات فولادی خارجی به کشور می‌رسد از چین و ترکیه و هند گرفته تا دیگر کشورها که خرسند از وجود بازار ایران، محصولاتشان را روانه کشورمان می‌کنند.

آمارهایی که نشان از این دارد که بازار ایران حتی با بحران جهانی و افت تولید، همچنان قابل دسترس‌ترین عرصه برای فعالان اقتصادی خارجی در این حوزه است.فعالانی که با روانه کردن محصولاتشان به سمت ایران، این را هم به تصویر می‌کشند که نیاز کشور ما به محصولات فولادی بیش از پیش شده است؛ چه آن که واحدهای تولیدی در صنعت فولاد روزگار رکود را سپری می‌کنند و تنها مجموعه‌های دولتی که حمایت دولت را پشت سر دارند، همچنان پابرجا در تولید محصولات فولادی هستند.

بحران مالی جهان که پیش آمد، به چند طریق صنعت فولاد ایران را متاثر ساخت؛ یکی از آنها تمایل کشورهای خارجی عمده تولیدکننده فولاد همچون چین، هند و کشورهای CIS به صادرات بیشتر به ایران بود که ما را متوجه هجوم تولید محصولات نهایی به بازار کشورمان کرد.روندی که همچنان در حال انجام است تا صنعت دیگر کشورها از جمله بخش‌های فوق‌الذکر همچنان پابرجا باشد و زوایای زیان بار آن برای ما باقی بماند.

از پا افتادن واحدهای تولیدی داخلی و به تبع آن بیکاری و کمبود کالا و خالی ماندن میدان برای رقبای خارجی، وضعیتی است که امروز شاهد آن هستیم. دورانی که متاثر از تغییر و تحولات قیمتی و حضور رقبای خارجی است.

براساس این گزارش، نورد فولاد گیلان، هم یکی از این واحدهای تولیدی بخش خصوصی است که از اواخر سال گذشته با وجود هزینه‌های فراوان برای ایجاد امکانات تولید در 3 نوبت(شامل تجهیز ماشین‌آلات و استخدام و تربیت نیروی انسانی) ناچار اقدام به کاهش تولید کرده و تاکنون به امید تغییر وضعیت، از هر گونه تعدیل نیروی انسانی خودداری کرده است.اما رکود بازار محصولات فولادی و واحدهای تولیدی آن از سایر بخش‌ها هم متاثر شد تا فعالان این عرضه را روانه یک تعطیلی طولانی کند.

از جمله کاهش قیمت جهانی نفت که مزید بر علت شد تا دولت به طور مستقیم در بخش بودجه‌ای از آن تاثیر گیرد و در نهایت، کاهش بودجه‌های عمرانی و رکود ساخت و ساز را به همراه داشته باشد. عاملی که در صنعت فولاد منجر به کاهش تقاضا شد.

این رکود ساخت و ساز از فعالیت‌های عمرانی طرح‌های دولتی به بخش خصوصی و ساخت و سازهای مسکن هم تسری یافت تا مصرف فولاد و تولید را به شکلی سخت‌تر منفی کند.ساخت و ساز که نقطه عطف و قطبی تغذیه‌ای برای صنایع فولاد و آهن محسوب می‌شود، در شرایط موجود همچنان راکد است؛ همچون بسیاری از طرح‌های عمرانی دولتی تا اثرگذاری آن بر صنایع فولادی بیش از پیش شود.

زیان 6 ماهه نخست سال گذشته شرکت نورد فولاد گیلان 64 میلیارد ریال عنوان می‌شود.طبق اعلام مدیران این شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری، با چشم‌انداز ناامید کننده فعلی، راهی به جز کاهش بیشتر تولید و به تبع آن تعدیل نیروی انسانی و یا حتی تعطیلی به دلیل زیان‌های وارده و عدم امکان جبران آن برای این کارخانه باقی نمانده است.موضوع تعرفه، هم از جمله مواردی است که صنعتگران بخش خصوصی صنایع فولادی آن را عاملی تاثیرگذار می‌خوانند.

سئوال تولید کنندگان بخش خصوصی داخلی در حوزه محصولات فولادی از دولت این است که آیا این منصفانه و منطقی است که دولت وقتی قیمت میلگرد به 1400 دلار رسید تعرفه این کالا را از 16 درصد به 11 درصد کاهش داد و حال که قیمت این کالا به حدود 500 دلار هم رسیده همچنان این تعرفه 11 درصدی را ثابت نگاه داشته است؟

همشهری استانها

کد خبر 80335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز