یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

نگار صادقی: زمزمه ادغام ساپیا و ایران خودرو با برکناری منوچهر منطقی اگرچه هنوز رنگ واقعیت به خود نگرفته اما در صورت وقوع این اتفاق، احتمالا بخش اعظمی از کارگران کارخانه‌های خودروسازی استان‌های مختلف بیکار می‌شوند، و این موضوعی است.

 که به اعتقاد نماینده مشهد اگر ادغام ایران خودرو و سایپا به معنای اخراج کارگران باشد، مانع از اجرای این سیاست می‌شویم. این در حالی است که ادغام ایران خودرو و سایپا اشتغال بیش از 3 هزار کارگری را که در کارخانه ایران خودروی خراسان مشغول به کار هستند تهدید می‌کند.

شرکت ایران خودرو خراسان در سال 79 در پی توافقات شرکت ایران خودرو و استانداری خراسان احداث شد که با تامین 760 هکتار زمین در شهرک بینالود با پیش‌بینی استقرار بیش از 100 هزار نفر از جمعیت سرریز مشهد و با محوریت اشتغال صنعت خودرو فعالیت‌های اجرایی در اواخر سال 81 آغاز شد.

گفته می‌شود احداث کارخانه ایران خودرو خراسان منجر به اشتغال 3 هزار نفر به طور مستقیم در سطح استان شده است که باید اشتغال غیرمستقیمی که از این محل نیز ایجاد می‌شود را به آن اضافه کرد.مساله ادغام خودروسازی‌های ایران هر از چند گاهی از سوی مردان خودرویی مطرح و بعد بلافاصله از سوی مقامات مسوول تکذیب می‌شد.

اما این بار حرف و حدیث‌هایی که در زمان معارفه مدیرعامل جدید ایران خودرو مطرح شد، این ظن را به واقعیت نزدیک تر کرد؛ آیا واقعا سونامی خودروسازی ایران در راه است؟در این بین تکلیف کارخانه‌هایی که یکی بعد از دیگری افتتاح می‌شوند و کلنگ طرح‌های توسعه آنها به ترتیب به زمین زده می‌شود چه می‌شود.

جواد آرین منش نماینده مشهد به خبرنگار ما گفت: عملکرد ایران خودرو طی سال‌های اخیر در خراسان قابل تقدیر بوده و این سایت از روند رو به رشدی برخوردار بوده به نحوی که بخش قابل ملاحظه ای از تولید ایران خودرو در خراسان صورت می‌گیرد، بنابراین توقف طرح‌های توسعه ای این کارخانه و حتی تعدیل نیروی آن بعید به نظر می‌رسد.

وی که با دیده شک به مساله ادغام سایپا و ایران خودرو نگاه می‌کند در این ارتباط معتقد است: چنانچه ادغام در جهت اصلاح ساختار مدیریت باشد قطعا منجر به ارتقای کمی و کیفی کار می‌شود، اما صرفا هر نوع تغییر مدیریت به معنای بهبود وضعیت فعلی نیست.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، با بیان این که ادغام سایپا و ایران خودرو معنی ندارد می‌گوید: این 2 شرکت 2 بنگاه اقتصادی هستند که می‌توانند برای هم افزایی از امکانات یکدیگر استفاده کنند؛ اما در حال حاضر نه‌تنها امکان ادغام وجود ندارد، بلکه اجرای این سیاست نیز بر خلاف اصل 44 قانون اساسی است.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای احداث کارخانه‌های خودروسازی در شهرهای مختلف ایران خاطرنشان می‌کند: زمانی که در تعدادی از شهرهای کشور کارخانه خودروسازی دایر کرده‌ایم باید از ظرفیت آنها استفاده کرده و حتی آنها را توسعه دهیم نه این که با بکار بردن لفظ ادغام باعث توقف طرح‌های توسعه‌ای شویم.

نماینده مشهد با اشاره به ادغام تعدادی از شرکت‌های خودروسازی در برخی از کشورها برای موفقیت در عرصه رقابت بین‌المللی و کاهش قیمت‌ها ادامه می‌دهد: حال اگر ادغام خودروسازی‌ها در ایران نیز به معنای تغییر ساختارها و بازنگری در وضعیت موجود باشد باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش قدرت ایران در بازار بین‌المللی خودرو می‌شود.

وی اما در مورد طرح‌های توسعه‌ای کارخانه‌های خودروسازی در شهرهای مختلف می‌گوید: با توجه به این که تعدادی از طرح‌های توسعه‌ای ساخت خودرو در شهرک بینالود با حضور رئیس‌جمهور آغاز شده است بنابراین متوقف کردن این طرح‌ها علاوه بر هدر روی سرمایه فراوانی که صرف این امور شده است، قطعا به نفع آینده خودروسازی کشور نیز نخواهد
 بود.

آرین منش کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در نیروی انسانی را از جمله محسنات ادغام می‌داند و از بین رفتن رقابت مختصر بین ایران خودرو و سایپا را از مضرات ادغام ذکر می‌کند؛ اما با هشدار نسبت به تعدیل نیرو در کارخانه‌های خودروسازی می‌گوید: برای اجرای تصمیمی با این وسعت که با زندگی هزاران نیروی کار در مشهد سروکار دارد باید مطالعات کارشناسی دقیقی صورت بگیرد

چراکه هم اکنون این کارخانه محل امرار معاش عده کثیری از مشهدی‌ها و نیروی کار شهرهای حومه است؛ در کنار این مسئله باید سازندگان قطعاتی که به واسطه احداث این کارخانه به فعالیت خود توسعه داده اند را نیز اضافه کنیم؛ بنابراین نمی توان در مورد این مساله به آسانی تصمیم گرفت.

نماینده مشهد اقداماتی که در شرایط فعلی منجر به بیکاری کارگران شود را به مصلحت کشور نمی داند و اظهار می‌دارد: اگر ادغام به معنای بیکاری کارگران سایت‌های خودرو سازی در شهرهای مختلف شود منجر به افزایش نرخ تورم خواهد شد.

همشهری استانها

کد خبر 79381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز